eTalk! - Hyötyajoneuvojen tie sähköiseen tulevaisuuteen

Veholta löydät ratkaisut, kun yrityksesi mietti kuorma-auto- tai pakettiautokaluston sähköistymistä. Asiantuntijamme auttavat sinua niin kaluston suunnittelussa, hankinnassa, käyttöönotossa kuin käytössäkin. Tutustu ratkaisuihimme tällä sivustolla.

Tähti näyttää tietä ammattiliikenteen sähköistymiselle

Maailma pyörii yhä enemmän sähköllä. Hyötyajoneuvojen sähköistymistä vauhdittavat niin ympäristölliset kuin taloudellisetkin syyt. Suomi pyrkii puolittamaan liikenteen CO2-päästöt vuoteen 2030 mennessä (vrt. 2005). Tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii kuitenkin konkreettisia ratkaisuja, ja juuri sellaisia Veho ja Mercedes-Benz haluavat tarjota.

Vehon eTalk!:n tarkoituksena on kertoa alan yrittäjille ja toimijoille, kuinka tavaroiden ja ihmisten liikuttaminen muuttuu tulevaisuudessa. Asiantuntijamme ja osaavat kumppanimme auttavat yritystäsi ajoneuvokaluston sähköistämisessä aina ajoneuvokaluston, reittisuunnitelmien ja latausinfran suunnittelusta kaluston käyttöön. Meiltä saat myös tarvittavat työkalut kaluston optimaaliseen hallintaan, seurantaan ja raportointiin.

Katso eTalk!-virtuaalitapahtuman tallenne

Toukokuun eTalk!-virtuaalitapahtumassamme asiantuntijamme, sekä asiakkaamme kävivät läpi toimialamme murrosta sekä sähköistymisen mahdollisuuksia, ja keskustelivat siitä, miten ajoneuvokaluston sähköistäminen toimii. Lisäksi esittelimme tarjontaamme, joka kattaa sähköisten hyötyajoneuvojen ohella kaiken, mitä tarvitset niiden käyttöön ja ylläpitoon.

Täyssähköiset kuorma-autot

Hakuehdoillasi ei löytynyt yhtään mallia.

Kokeile muuttaa tai poistaa valintoja.

Täyssähköiset pakettiautot

Hakuehdoillasi ei löytynyt yhtään mallia.

Kokeile muuttaa tai poistaa valintoja.

eActrosia ladataan julkisella latauspisteellä

Täyssähköisten kuorma- ja pakettiautojen latausinfra

Sähköautojen julkinen latausinfra kehittyy. Tänä vuonna on myönnetty EU-rahoitusta peräti 30:lle raskaan kaluston latauspisteelle. Vauhdittajana toimii osaltaan EU:n AFIR-asetus (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), jonka tavoitteena on varmistaa riittävä määrä latauspaikkoja niin yksityisten autoilijoiden kuin yritystenkin tarpeisiin.

Asetuksen mukaan henkilöautoille ja alle 3,5 tonnia painaville kuorma-autoille täytyy löytyä latausasemia pääteiltä vähintään 60 kilometrin välein vuoden 2025 loppuun mennessä. Vuodesta 2025 alkaen sama koskee myös yli 3,5 tonnin kuorma-autojen latausasemia siten, että koko verkon laajuinen kattavuus saavutetaan 2030 loppuun mennessä. Lisäksi latausasemia on asennettava valvotuille pysäköintialueille ja kaupunkisolmukohtiin.

eActros 600 latauspistoke

Hyötyajoneuvojen akkuturvallisuus

Mercedes-Benz käyttää kuorma-autoissaan NMC- ja LFP-akkuteknologiaa. NMC tarjoaa suuremman energiatiheyden eli suorituskyvyn, kun taas LFP varastoi paremmin energiaa. Turvallisuuden kannalta molemmat ovat hyviä. NMC-akussa oikosulun aiheuttaman tulipalon riski on äärimmäisen pieni, ja esimerkiksi uudessa eActros 600:ssa ja uudessa eSprinterissä käytettävässä LFP-akussa paloriskiä ei ole lainkaan, sillä sen kennot ovat erittäin lämmönkestäviä, eivätkä ne myöskään ruoki paloa. Myös sähköiskun riski on olematon. Vaikka jännitetaso on korkea, akkujen suojaus on erinomainen ja jännitteet katkeavat tarvittaessa kokonaan.

Myynnissä nyt: uusi eActros 600 -sähkökuorma-auto pitkän matkan kuljetuksiin

Täyssähköinen Mercedes-Benz eActros 600 on sähköistyvän raskaan jakeluliikenteen kiistaton suunnannäyttäjä. Se on suunniteltu nimenomaan pitkän matkan raskaisiin kaukoliikenteen kuljetuksiin. eActros 600:n toimintamatka on jopa 500 kilometriä yhdellä latauksella ja se tukee MCS-standardin megawattilatausta.

Nyt myynnissä: uusi eSprinter jopa 400 km toimintamatkalla

Uusi eSprinter on Mercedes-Benzin monipuolisin ja tehokkain täyssähköpakettiauto, joka on suunniteltu suurempiin kuljetustarpeisiin. Uudistuneessa malliversiossa on jopa 400 km WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella.

Sähköisen liikkuvuuden sanastoa

ZEV: Zero Emission Vehicle
Paikallisesti päästötön ajoneuvo, joka ei synnytä lainkaan päästöjä ajettaessa.

BEV: Battery Electric Vehicle
Täyssähköinen ajoneuvo, jossa on pelkästään sähkömoottori. Moottori saa virran korkeajänniteakusta, joka ladataan ulkoisesta sähkönlähteestä.

ICE: Internal Combustion Engine
Polttomoottoriajoneuvo, jonka moottorissa käytetään jotain palavaa ainetta, esimerkiksi bensiiniä tai dieseliä.

xEV: x Electric Vehicles
Täyssähköinen ajoneuvo tai hybridi, jossa on polttomoottorin lisäksi joko ladattava tai itselataava sähkömoottori.

AC-lataus
Vaihtovirtalataus, jossa auton sisäinen laturi muuttaa virran tasavirraksi ja syöttää auton akkuun.

DC-lataus
Tasavirtalataus eli pikalataus, jossa virta syötetään suoraan auton akkuun.

HPC-lataus: High Power Charging
Suurteholataus tasavirralla jopa 150-350 kW teholla, joka on moninkertainen tavallisiin pikalatauslaitteisiin verrattuna.

MCS: MegaWatt Charging
Megawattilataus tasavirralla ja yli 1 MW teholla, jolla esim. eActros 600:n pikalataus 20-80 % onnistuu parhaimmillaan n. 30 minuutissa.

eFuel: Synteettinen polttoaine
Ei-fossiiliset polttoaineet, joiden valmistukseen käytetään hiilidioksidia tai hiilimonoksidia yhdessä vedyn kanssa.

TCO: Total Cost of Ownership
Elinkaarikustannukset, eli esimerkiksi kuorma-auton hankkimisen, käyttämisen ja huoltamisen kustannukset.

 

Jätä yhteydenottopyyntö

Tietosuoja *
Veho Vehkalan toimipiste

Vehon laaja hyötyajoneuvoverkosto liiketoimintasi tukena

Asiantunteva hyötyajoneuvoverkostomme auttaa sinua räätälöimään liiketoimintasi tarpeita tukevan ratkaisun. Tarjoamme sinulle koko Suomen kattavan, Mercedes-Benziin keskittyneen huolto- ja myyntiverkoston kattavin aukioloajoin, jolla pidämme ajoneuvosi tuottavassa työssä.