eActros 600 matkasi Euroopan ja Suomen halki

Kaksi eActros 600 -täyssähkökuorma-autoa matkasi testimatkan merkeissä Euroopassa.

eActros 600 -täyssähkökuorma-autot vakuuttavat testikiertueellaan

Kaksi kaukoliikenteeseen suunniteltua täyssähköistä eActros 600:sta on yli 13 000 km pitkällä testikiertueella läpi 20:n Euroopan maan. Ajoreitin kohokohtiin luuluvat Euroopan mantereen pohjoisin ja eteläisin piste: Pohjois-Norjassa sijaitseva NordKapp ja Manner Espanjan eteläisin kaupunki Tarifa. Molemmat autot on kuormattu 40 tonnin kokonaispainoon. Kiertueen tavoitteena on ladata akut pelkästään julkisilla latausasemilla reitin varrella ja kerätä laajaa kokemusta ja tietoa ajoneuvon energiankulutuksesta erilaisilla reiteillä, vaihtelevilla topografioilla ja ilmastovyöhykkeillä.

Suomen halki sähkökuorma-autot ajoivat viikolla 26. Reitti kulki Inarista Nelostietä Rovaniemen, Jyväskylän ja Lahden kautta pääkaupunkiseudulle. Viimeinen Suomen pysäkki sijaitsi Veho Vehkalassa Vantaalla, josta sähkökuorma-autot jatkoivat matkaa Länsiterminaalin kautta Viroon. Suomen lisäksi sähkökuorma-autot ajoivat myös muiden Veho-maiden läpi, eli Ruotsin, Viron, Latvian ja Liettuan.

Tämä testikiertue on alleviivannut sähkökuorma-autojen toimivuutta myös pitkillä matkoilla ja raskailla kuormilla sekä osoittaa, että kestävät kuljetusratkaisut ovat jo tätä päivää.

eActros 600 rekanveturi kuvattuna edestäpäin

eActros 600 on suunniteltu pitkän matkan kuljetuksiin

Täyssähköinen Mercedes-Benz eActros 600 on sähköistyvän kaukoliikenteen kiistaton suunnannäyttäjä. Se on suunniteltu nimenomaan pitkän matkan raskaisiin kaukoliikenteen kuljetuksiin. eActros 600:n toimintamatka on jopa 500 kilometriä yhdellä latauksella ja se tukee MCS-standardin megawattilatausta.