PostNord kulkee kohti päästöttömiä kilometrejä - nyt myös raskaan liikenteen puolella. Yritys on tilannut Veholta eActros 600 -täyssähkörekan liikennöimään Vantaan ja Turun terminaalien välille. eActros 600:lla tullaan ajamaan Vantaa-Turku-väliä kaksi kertaa päivässä, jolloin päivittäisiä ajokilometrejä tulee kertymään yli 700.
PostNord kulkee kohti päästöttömiä kilometrejä - nyt myös raskaan liikenteen puolella. Yritys on tilannut Veholta eActros 600 -täyssähkörekan liikennöimään Vantaan ja Turun terminaalien välille. eActros 600:lla tullaan ajamaan Vantaa-Turku-väliä kaksi kertaa päivässä, jolloin päivittäisiä ajokilometrejä tulee kertymään yli 700.
PostNord kulkee kohti päästöttömiä kilometrejä - nyt myös raskaan liikenteen puolella. Yritys on tilannut Veholta Mercedes-Benz eActros 600 -täyssähkörekan liikennöimään Vantaan ja Turun terminaalien välille alkaen vuoden 2024 lopulla. eActros 600:lla tullaan ajamaan Vantaa-Turku-väliä kaksi kertaa päivässä, jolloin päivittäisiä ajokilometrejä tulee kertymään yli 700 kilometriä. Hiilidioksidipäästöjä matkalla säästyy n. 479 kg päivässä*. eActros 600:n käyttöönotto on merkittävä askel kuljetusalalle, ja sitä tullaankin seuraamaan alalla laajasti kylmän ilmaston ja pitkien etäisyyksien vuoksi.
– Sähkörekan käyttöönotto Turun ja Vantaan terminaaliemme välillä on iso askel matkallamme kohti täysin fossiilittomia kuljetuspalveluita. Kuljetamme Turun ja Pääkaupunkiseudun välillä päivittäin suurta määrää paketteja asiakkailta, jotka ovat hyvin ilmastotietoisia ja joille päästöttömät kuljetukset ovat yhtä tärkeitä kuin meille. Haluamme olla vastuullinen yhteiskunnallinen toimija sekä vastuullinen kumppani asiakkaillemme, ja siksi pyrimme jatkuvasti löytämään uusia ratkaisuja ilmastovaikutustemme vähentämiseksi ja kunnianhimoisten ilmastotavoitteidemme saavuttamiseksi, PostNordin Chief Operating Officer Jussi Broberg kertoo.
eActros 600 on Mercedes-Benz Trucksin ensimmäinen sähkökuorma-auto, joka on suunniteltu pitkän matkan kuljetuksia varten. Sen akkukapasiteetti ja uusi sähköinen akseliratkaisu mahdollistavat yli 500 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. PostNordin päivittäiseen, paljon kilometrejä sisältävään käyttöön, eActros 600 soveltuu erinomaisesti; auto on mahdollista ladata 400 kW:n teholla 20 % - 80 %:iin alle tunnissa, ja megawatin latausteholla jopa n. 30 minuutissa.
- PostNordin päätös sähköistää näin merkittävä kuljetusväylä näyttää vahvasti tietä pitkän matkan raskaan liikenteen sähköistymiselle. Tämä on merkittävä askel myös Veholle, sillä PostNord on ensimmäisten asiakkaiden joukossa, jotka saavat käyttöönsä uuden eActros 600:n. Olemme todella tyytyväisiä saadessamme olla osa PostNordin matkaa kohti täysin fossiilittomia kuljetuspalveluita, kertoo Vehon Head of Region South, Juhamatti Joensuu.
*CO2-säästö laskettu diesel-verrokkikulutuksella, jossa verrokkiauto kuluttaa 26 l/100 km ja jokaista poltettua diesel -litraa kohti syntyy 2,63 kg hiilidioksidipäästöjä.