Kiitos tilauksesta

Mukava saada sinut Vehon uutiskirjeen tilaajaksi. Kirje saapuu sinulle sähköpostitse 1-4 kertaa kuukaudessa. Voit perua sen milloin vain kirjeessä olevassa peruuta-linkistä. Toivotamme antoisia lukuhetkiä!

Kuva JärviSuomesta, jossa tie halkoo kaksi saarta.

Sinua voisi kiinnostaa seuraavaksi

Mercedes-Benz Trucks testasi sähkökuorma-autoja Lapissa

eActros 300 ja eActros LongHaul selvittivät vaativat talvitestit RovaniemelläTestit keskittyivät lataus- ja käsittelyominaisuuksiin, ergonomiaan ja ajomukavuuteeneActros 300:n tuotanto alkaa vuoden jälkipuoliskolla ja eActros LongHaulin ensi vuonna”Kuljetusyrittäjien on voitava luottaa sähkökuorma-autoihimme kaikissa oloissa ja ympäri vuoden”, Mercedes-Benz Trucksin testaustoiminnan johtaja Dr. Christof Weber määrittää.Mercedes-Benz Trucks on saanut päätökseen vuoden 2023 talvitestisarjan Rovaniemellä. Kuusi viikkoa jatkuneiden testien keskiössä oli kaksi pitkälle kehitettyä sähkökuorma-auton prototyyppiä: eActros 300 sekä eActros LongHaul sekä niiden verrokkina dieselkäyttöinen Actros L. Kullakin mallilla suoritettiin vaativa ja monipuolinen testisarja, joka sisälsi latauksia, auton käsittelyä, ajoreittejä sekä auton käytettävyyttä ja ergonomiaa arvioivia osatestejä. Autoilla ajettiin lumisilla ja jäisillä teillä, kovissa tuulissa ja alimmillaan 25 pakkasasteen lämpötiloissa.”Tuotteidemme testaus äärimmäisissä talviolosuhteissa on aivan oleellinen vaihe myös vaihtoehtoisten voimanlähteidemme tuotekehityksessä. Kuljetusyrittäjien on voitava luottaa sähkökuorma-autoihimme kaikissa oloissa ja ympäri vuoden, aivan kuten he ovat tottuneet tekemään polttomoottorimalliemme kanssa”, Mercedes-Benz Trucksin testaustoiminnan johtaja Dr. Christof Weber korostaa.Testi-insinöörit hyödynsivät tarkasti myös ajomatkat Saksasta Suomeen ja takaisin. Matkoilla arvioitiin esimerkiksi Actros L -mallin aktiivisen sivuvalvonta-avustimen ja aktiivisen ajoavustimen toimintaa ajo- ja kaistanvaihtotilanteissa. Koska matkalla ylitettiin monia valtiorajoja, huomiota kiinnitettiin myös eri maiden tiemerkintöjen, liikennemerkkien ja digitaalisen karttatiedon vaikutuksia autojen avustinjärjestelmien toimintaan. Pitkillä ja aikaa vievillä ajo-osuuksilla testaajat saivat myös arvokasta tietoa kuorma-autojen kuljettajan istuimen ja ohjaamon ergonomian toimivuudesta.Napapiirillä keskiössä sähkökuorma-autojen talviominaisuudetUusien eActros 300:n ja eActros LongHaulin talvitesteissä keskiöön nousivat akkujen kylmäkestävyys sekä sähköisen voimalinjan toiminta äärimmäisissä olosuhteissa. Testiprotokollaan sisältyi autojen kylmäkäynnistysominaisuuksien, komponenttien kylmäsuojauksen, ohjelmistojen toiminnan sekä lämpö- ja energiahallinnan toiminnan arviointia ja varmistusta. Näin huolehditaan siitä, että sekä voimalinja että kuljettajan työtila lämpiävät riittävästi ja energiatehokkaasti myös hyvin kylmissä toimintaympäristöissä.Testi osoittivat esimerkiksi sen, että eActros LongHaulin ohjaamo lämpiää nopeammin kuin dieselkuorma-auton kabiini – kiitos pienikokoisen, mutta entistä tehokkaamman PTC-lämpövastuksen. Koska vastuksen tarvitsema energia on peräisin ajoakuista ja auton toimintamatka näin lyhenee, sähkökuorma-auton esilämmitystä suositellaan sen ollessa vielä latauksessa. Tällöin eActros LongHaulin toimintamatka lyhenee vähemmän ajettaessa kovassakin pakkasessa.”Olemme erittäin tyytyväisiä saamiimme tuloksiin. Akkujen ja sähköisten voimalinjojen ominaisuudet äärimmäisissä lämpötiloissa sekä autojen ajo-ominaisuudet jäisen liukkailla teillä osoittavat selvästi, että sähkökuorma-automme ovat täysin suorituskykyisiä hyvin talvisissakin ympäristöissä”, Dr. Christof Weber summaa.Talvitestit sisälsivät myös kattavan määrän ajo- ja jarrutuskokeita pito-ominaisuuksiltaan hyvin erilaisilla alustoilla. Testeissä arvioitiin myös, kuinka nuoskalumi tai loska vaikuttavat kuljettajan avustinjärjestelmien sensoreiden toimintaan. Osatesteissä arvioitiin muun muassa perävaunuavustimen tehokkuutta luiston estämisessä ja korjaamisessa liukkaalla alustalla sekä MirrorCam-kamerajärjestelmän kykyä erotella kohteita ajettaessa erilaisissa valaistusoloissa.Sähkökuorma-autojen sarjatuotanto käynnistymässäMercedes-Benz eActros esiteltiin ensi kertaa Hannoverin IAA-kuljetusnäyttelyssä viime vuonna. Auto voi vetää kaikkia yleisimpiä eurooppalaisia puoliperävaunuja. Sähkökuorma-autossa on 3 x 112 kW:n akkukapasiteetti, ja lataus riittää noin 220 kilometrin ajomatkaan. Mallin sarjatuotanto käynnistyy vuoden 2023 jälkipuoliskolla.Hannoverin näyttelyssä näki päivänvalon myös toinen tähtimerkin sähköinen uutuusmalli eActros LongHaul. Mallin sarjatuotanto käynnistyy vuonna 2024, ja yhdellä latauksella voi ajaa noin 500 kilometriä. Akkujen suurteholataus on niin ikään mahdollista. Akut perustuvat LFP-teknologiaan (litium-rautafosfaatti), mikä takaa hyvin pitkän käyttöiän ja suuren energiasisällön. International Truck of the Year -jury palkitsi eActros LongHaulin IAA-näyttelyssä ”2023 Truck Innovation Award” -tunnustuksella.  Mediapankit:Mercedes-Benzin tiedotteet 1.2.2023 lähtien löytyvät myös täältä: https://www.epressi.com/uutishuoneet/mercedes-benz.htmlLisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com Lisätietoja: Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Huhtikuun kuukausitiedote: Mercedes-Benz G-sarja uudistuu voimakkaasti sähköistettynä

G-sarjassa kolme sähköistettyä voimavaihtoehtoa, täyssähköversio esitellään 24.4 45 vuoden perinteet velvoittavat: G-sarjan tunnusomainen ulkonäkö on lähes ennallaan Uudistuneen Sprinterin hinnasto on julkaistu – entistä turvallisempi työpaikka Mercedes-Benz CL täyttää 25 vuotta: Active Body Control ensiesittelyssä vuonna 1999 TIP Group Kotka avasi uuden raskaan kaluston huoltopisteen Kotkaan

EQS metsätiellä

Road trip sähköautolla: viisi vinkkiä suunnitteluun

Road trip sähköautolla – viisi vinkkiä suunnitteluun

Nuori mies istuu autossa apukuljettajan paikalla ja tutkii autoa.

Asiakkaiden luottamus Vehoon nousi erinomaiselle tasolle Luottamus ja Maine -tutkimuksessa

Vehon asiakkaat luottavat Vehoon