Kari Luostarinen on toisen sukupolven puuautoilija Heinävedeltä. Ala tuli tutuksi isän kautta jo lapsena ja uravalinta oli selvä. Nykyään kahden puuauton Kara Trans -kuljetusliikettä pyörittävä yrittäjä tietää että kalustoasioissa hyvä kumppani on kullanarvoinen. Suhde Veho Kuopioon onkin vuosien myötä tiivistynyt varsin läheiseksi.
Kari Luostarinen on toisen sukupolven puuautoilija Heinävedeltä. Ala tuli tutuksi isän kautta jo lapsena ja uravalinta oli selvä. Nykyään kahden puuauton Kara Trans -kuljetusliikettä pyörittävä yrittäjä tietää että kalustoasioissa hyvä kumppani on kullanarvoinen. Suhde Veho Kuopioon onkin vuosien myötä tiivistynyt varsin läheiseksi.
Kari Luostarinen on toisen sukupolven puuautoilija Heinävedeltä. Ala tuli tutuksi isän kauta jo lapsena ja uravalinta oli selvä. Nykyään kahden puuauton Kara Trans -kuljetusliikettä pyörittävä yrittäjä tietää, että kalustoasioissa hyvä kumppani on kullanarvoinen. Suhde Veho Kuopioon onkin vuosien myötä tiivistynyt varsin läheiseksi.
Kara Trans on Kari Luostarisen ja Raino Andersin Heinävedellä 1999 perustama kuljetusliike. Vuonna 2007 Luostarinen lunasti koko yrityksen itselleen. Sillä on kaksi puuautoa, Mercedes-Benz Arocs ja Actros. Yrityksen autot on alusta alkaen hankittu Veho Kuopiolta.
-Meillä on aina menty Mercedes-Benzillä. Autoliikkeen tai merkin vaihtoon ei ole yksinkertaisesti ollut tarvetta. Nykyiset autot hankittiin Veholta parisen vuotta sitten ja itse asiassa meidän Actros on mallin ensimmäinen täysilmajousitteinen neliakselinen puuauto pohjoismaissa, Luostarinen kertoo.
Kari Luostarisen isä, Matti Luostarinen, aloitti oman kuljetusliiketoiminnan vuonna 1959. Hänkin luotti alusta asti Mercedekseen. Karille automerkki tuli ikään kuin veren perintönä. Hän osti kuljetusliiketoiminnan isältään vuonna 1989 ja jatkoi puunajoa yhdellä autolla.Tänä päivänä Kara Trans kuljettaa puuta n. 130 000 kuutiota vuodessa. Kilometrejä kertyy reilusti ja
ajo-olosuhteet metsäteillä ovat usein haastavat, varsinkin talvella. Suorituskyvyn lisäksi puuautoilta vaaditaan maasto-ominaisuuksia.
-Arocsilla ja Actroksella on hyvät maasto-ominaisuudet. Joustavan rungon ansiosta pyörät pysyvät hyvin maassa. Molemmat ovat myös ketteriä, koska pyörät kääntyvät reilusti. Autojen varustelukin on erittäin hyvä. Esimerkiksi MirrorCam-peilikamerajärjestelmä on perinteisiä peilejä parempi etenkin hämärässä. Veholla autoihin asennettiin lisävarusteena painonsiirto, mikä parantaa maasto-ominaisuuksia entisestään.
Automerkin lisäksi myös kuljettaminen on Luostarisella verissä, oli kyse sitten tavarasta tai ihmisistä. Puuautojen ohella pihasta löytyy kaksi taksia sekä pakettiauto, jota käytetään tavarakuljetuksiin. Nekin ovat Veho Kuopiolta hankittuja Mercedes-Benzejä, samoin kuin perheen omat – aikuiset lapset mukaan lukien – siviili-autot.
Paraskaan kalusto ei riitä, jos sitä ei pidetä kunnossa. Laskutusta syntyy vain silloin, kun pyörät pyörivät ja puu liikkuu. Kara Transin autot huolletaan Veho Kuopiolla. Se on valtuutettu merkkihuolto, mikä takaa paitsi asiantuntijuuden myös sen, että huolloissa ja korjauksissa käytetään vain aitoja Mercedes-Benz-varaosia.
-Luottamus on kaiken perusta, oli kyse sitten auton ostamisesta tai huoltamisesta. Pitkä yhteistyö Veho Kuopion kanssa on tehnyt sen, että minä tunnen heidät ja he minut. Saan henkilökohtaista palvelua niin myynnin Jukka Pulkkiselta kuin huollon Joni Pirskaselta ja tiedän, että hommat hoituvat, Luostarinen sanoo ja jatkaa: Asenne ratkaisee paljon. Perushuoltojen lisäksi autojen kanssa voi tulla eteen yllättäviäkin tarpeita, ja silloin huollon työnjohtajalla on olennainen rooli – tartutaanko asiaan heti vai vasta viidestoista päivä. Veholla tartutaan heti.
Vaikka työpäivät kuluvat autossa istuen, intoa ja kiinnostusta niitä kohtaan riittää vapaa-ajallakin. Kun Veho tarjosi Luostariselle mahdollisuuden lähteä tutustumaan Mercedes-Benzin tehtaalle Stuttgartiin, kahta kertaa ei tarvinnut miettiä.
-Olihan se upea kokemus. Erityisen mieleenpainuvaa oli vierailu tehtaan testiradalla. Päästiin istumaan testikuljettajien kyytiin erilaisissa autoissa. Huikea yksityiskohta oli se, kun ajettiin bussissa, ja radan jyrkästi kallistetussa päätykaarteessa meidät ohitti – tai käytännössä ylitti – ulkokaistaa 90 asteen kulmassa hurjaa vauhtia pyyhältänyt toinen auto.
Maailma muuttuu vauhdilla, mutta jotkut asiat säilyvät. Kuten se, että niin kauan kuin Kari Luostarinen on Kara Transin ohjaksissa, automerkki pysyy, samoin yhteistyö Veho Kuopion kanssa.