Kuljetus J. Heinonen Oy tekee erilaisia kuljetuksia Suomessa, Skandinaviassa ja Baltiassa. Autossa vietetään – jopa asutaan – usein pitkiäkin aikoja, ja siksi Jouni Heinonen kuuntelee kuljettajiaan autovalinnoissa.
Kuljetus J. Heinonen Oy tekee erilaisia kuljetuksia Suomessa, Skandinaviassa ja Baltiassa. Autossa vietetään – jopa asutaan – usein pitkiäkin aikoja, ja siksi Jouni Heinonen kuuntelee kuljettajiaan autovalinnoissa.
Kuljetus J. Heinonen Oy tekee erilaisia kuljetuksia Suomessa, Skandinaviassa ja Baltiassa. Autossa vietetään – jopa asutaan – usein pitkiäkin aikoja, ja siksi Jouni Heinonen kuuntelee kuljettajiaan autovalinnoissa. Konkarikuljettaja Timo Saarikon selkeä valinta oli Mercedes-Benz Actros.
Kuljetus J. Heinosella autojen vaatimukset vaihtelevat käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi viljakuljetuksissa teliveto on tärkeä ominaisuus, kun taas pidempiä matkoja tekevissä ns. reissuautoissa painotetaan vahvasti tilojen mukavuutta.
Kun kuljettaja Timo Saarikon käytössä olevan kuorma-auton vaihto tuli noin vuosi sitten ajankohtaiseksi, hän alkoi tutkailla eri vaihtoehtoja. Actrosin nähtyään ja koeajettuaan valinta oli selkeä.
- Olen ajanut kuorma-autoa työkseni 43 vuotta, eli karkeasti laskien yli viisi miljoonaa kilometriä. Aika hyvin siis tiedän, mitkä asiat ja ominaisuudet ovat itselle tien päällä kaikkein tärkeimpiä. Koska asun autossa koko työviikon eli maanantaista perjantaihin, tilojen toimivuus ja mukavuus on ihan ykkösasia. Actros on ehdottomasti paras ajamani kuorma-auto ja sen GigaSpace-hytti on aivan omaa luokkaansa, sanoo Saarikko.
Actros tarjoaa useita ohjaamovaihtoehtoja, joista GigaSpace on suurin. Tilaa riittää kaikissa suunnissa, seisomakorkeuttakin on peräti 2,13 m. Nukkumapaikat löytyy kahdelle ja apukuljettajan istuin sijaitsee hytin takakulmassa, mikä mahdollistaa mm. hulppeat jalkatilat. Myös säilytystilaa on runsaasti.
- Actrosiin sain kaiken mitä tarvitsen jääkaapista kahvinkeittimeen. Varustelu on muutenkin runsas ja edistyksellinen. Esimerkiksi peilit korvaava MirrorCam-kamerajärjestelmä on todella hyvä, vaikka se aluksi hieman oudoksuttikin. Myös apukuljettajan istuin on tosi mukava, vähän kuin pieni kulmasohva, ja siinä tuleekin istuttua tauoilla ja päivän päätteeksi ennen nukkumaanmenoa.
Kuljetus J. Heinosen kuorma-autoille kertyy vuosittain n. 120 000 – 140 000 km. Vaihtoon ne menevät yleensä 800 000 – 1000 000 km jälkeen. Jouni Heinoselle on itsestään selvää, että kuljettajilla on sanansa sanottavana sekä autojen että niiden varusteiden valinnassa.
- Se on heidän työpisteensä ja osalle jopa koti työviikon aikana. Muutenkin he ovat parhaita asiantuntijoita, joten totta kai luotan heidän näkemyksiinsä. Olin Timpen mukana tutustumassa Actrosiin ja koeajamassa sitä, ja olin kyllä itsekin todella vaikuttunut. Lopullinen päätös tehtiin sitten yhdessä, kun oltiin saatu Lahden Veholta tarjous, Heinonen kertoo ja jatkaa: Veholta on ennenkin hankittu Mercedeksiä ja täytyy sanoa, että luottamus on suuri. Järvisen Ilari Lahden myynnistä miettii ja hakee ihan tosissaan ratkaisuja, jotka ovat parhaita juuri meidän tarpeisiimme.