Finnair Kitchen tekee ja toimittaa joka päivä tuhansia aterioita lennoille. Niiden valmistaminen on todella tarkkaa työtä, mutta niin on myös niiden lastaaminen koneeseen. Vehon räätälöimät Mercedes-Benz Econic -catering-autot ovat vaativissa lentokenttäolosuhteissa kuin kotonaan
Finnair Kitchen tekee ja toimittaa joka päivä tuhansia aterioita lennoille. Niiden valmistaminen on todella tarkkaa työtä, mutta niin on myös niiden lastaaminen koneeseen. Vehon räätälöimät Mercedes-Benz Econic -catering-autot ovat vaativissa lentokenttäolosuhteissa kuin kotonaan
Finnair Kitchen tekee ja toimittaa joka päivä tuhansia aterioita lennoille. Niiden valmistaminen on jo pelkästään lentokoneiden erikoisolosuhteiden vuoksi tarkkaa työtä, mutta niin on myös niiden lastaaminen koneeseen. Vehon räätälöimät Mercedes-Benz Econic -catering-autot ovat vaativissa lentokenttäolosuhteissa kuin kotonaan.
Finnair Kitchen on lentoateriapalveluiden ja logistiikan asiantuntija. Finnairin lisäksi se tarjoaa ateriapalveluita muillekin Helsingissä operoiville lentoyhtiöille. Ateriat suunnitellaan huippukokkien kanssa ja valmistetaan laadukkaista raaka-aineista. Valmiit ateriat jäähdytetään ja toimitetaan koneeseen odottamaan lämmittämistä ja tarjoilua. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on äärimmäistä tarkkuutta ja huolellisuutta vaativaa alusta loppuun, kuljetus mukaan lukien.
-Kentällä on voimassa ns. no-touch-politiikka. Kun catering-auto kuljettaa ateriat lentokoneeseen, sen on tietysti ajettava erittäin lähelle konetta, esimerkiksi osittain siiven tai rungon alle. Minkäänlaista kosketusta ei saa kuitenkaan tulla, sillä aivan pienikin kolhu voi estää koneen lähdön ja tulla erittäin kalliiksi, Finnairin Fleet manager Hannu Rajasammal kertoo
Catering-auto muodostuu alustasta ja päällirakenteesta. Econic on alusta, jonka Veho räätälöi Finnair Kitchenin toiveitten mukaan. Kun alusta on valmis, saksalainen päällirakentaja varustaa sen sopivalla nostimella ja rakentaa loppuun valmiiksi catering-autoksi.
-Yhteistyö Vehon kanssa käynnistyi 2017, jolloin alkoi tarpeisiimme sopivien Econicien suunnittelu. Käytännössä siis tehdasvalmisteisia autoja muokataan esimerkiksi akselivälien, tankkien koon ja rengastusten osalta. Mercedes-Benz tarjoaa erinomaisen lähtökohdan, ja Veholla on onnistuneen lopputuloksen kannalta erittäin suuri merkitys, toteaa Rajasammal.
Econic tarjoaa ominaisuuksia, joiden merkitys korostuu vaativissa lentokenttäolosuhteissa. Esimerkiksi panoraamatuulilasi tarjoaa hyvän näkyvyyden ympäristöön. Ergonominen ohjaamo on läpikuljettava ja sijaitsee matalalla, mikä lisää mukavuutta ja käytännöllisyyttä.
-Lentokentällä ajettaessa nopeus ei ole valttia, vaan hitaus. Catering-auton on lähestyttävä lentokonetta turvallisuussyistä todella hitaasti ja äärimmäisen varovasti, ja Econicin teknologia mahdollistaa sen. Työntekijät tykkäävät Econicista, ja se on meille tärkeää.
Rajasammaleen mukaan myös ympäristöasiat ovat tärkeässä roolissa, kun kalustoasioita mietitään.
-Finnair Kitchenin uudet Econicit käyttävät My Dieseliä, joka valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista. Finnairilla on muissa yhteyksissä käytössä sähköistä kalustoa, ja seuraammekin suurella mielenkiinnolla myös catering-autoksi sopivien ratkaisujen sähköistymistä.