Kuljetusliike Ahola Transport ottaa uuden eActros 600:n käyttöönsä Euroopan laajuisessa rajan ylittävässä liikenteessä. ”Tämä on merkittävä ja odotettu vahvistus kestävän logistiikan ketjuumme”, sanoo Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom.
Kuljetusliike Ahola Transport ottaa uuden eActros 600:n käyttöönsä Euroopan laajuisessa rajan ylittävässä liikenteessä. ”Tämä on merkittävä ja odotettu vahvistus kestävän logistiikan ketjuumme”, sanoo Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom.
Ahola Transport on vuonna 1955 perustettu perheyritys, josta on kasvanut kansainvälinen logistiikkakonserni. Yritys on kehittänyt dynaamisen logistiikan konseptiaan jo vuosia, ja onnistunut vähentämään kaksi kolmasosaa päästöistä pelkästään digitaalisten työvälineiden avulla.
Nyt satsataan lopun kolmanneksen päästövähennyksiin, joihin uskotaan pääsevän laajalla keinovalikoimalla, jossa keskeisenä metodina on ottaa käyttöön uudet energiamuodot. Erityisesti sähkössä Ahola Transport näkee kokemustensa ja laskelmiensa perusteella olevan elinkaaripäästöiltään suurin potentiaali.
Veholta tilattu eActros 600 on yksi yrityksen ensimmäisiä sähkökuorma-autoja, joka operoi rajan ylittävässä liikenteessä ympäri Euroopan.
- Vastuullisuus on ollut jo vuosikymmeniä olennainen osa strategiaamme. Uuden eActros 600:n myötä kalustomme vahvistuu sen osalta merkittävästi. Päästöjen vähentämiseksi olemme panostaneet myös mm. toiminnan tehostamiseen, kuljettajien ajokoulutukseen, sekä kehittäneet digitaalisia mittaus- ja raportointityökaluja.”, Åke Nyblom kertoo.
eActros 600 kulkee yhdellä latauksella jopa 500 km. Pikalataus 20-80 % vie parhaimmillaan vain n. 30 minuuttia yhden megawatin teholla. Kaksi sähkömoottoria tuottavat 400 kW:n jatkuvan tehon ja jopa 600 kW:n huipputehon.
”Toimimme 16 eri maassa omalla kalustollamme ja nyt hankittu eActros mahdollistaa toimintasäteensä ja yhdistelmäpituutensa puolesta operoinnin tarvittaessa koko markkina-alueellamme. Vaikka olemme päättäneet ajaa ensin pääosin dedikoituja reittejä, jossa latausinfra on varmistettu, on meillä kuitenkin asiakastarpeiden mukaisesti mahdollisuus laajentaa operointialuetta. Yhä useampi asiakkaistamme toivoo reitilleen sähköautoa.”
Ahola Transportilla on omaa latausinfraa toimipaikoissaan Suomessa ja Ruotsissa. Lisäksi yritys hyödyntää paitsi julkisia, myös asiakkaidensa toimipisteissä sijaitsevia latauspisteitä.
”Toimivan latausinfraverkoston kehittäminen on sekä meidän, että asiakkaidemme intresseissä. Siksi kehitämme sitä yhdessä niin, että lataaminen onnistuisi myös kuljettajien lakisääteisten taukojen aikana tai asiakkaidemme luona lastauksen ja purkamisen yhteydessä.”
Veho on toiminut Ahola Transportin kumppanina jo vuosia. Luottamus ja kyky vastata muuttuviin tarpeisiin on kuljetusliikkeen näkökulmasta ensiarvoisen tärkeää.
”Haluamme kulkea sähköisen kehityksen kärjessä. eActros 600 tarjoaa markkinoiden pisimmän toimintamatkan, ja on siksikin luonnollinen valinta meille. Myös tehokas pikalatausmahdollisuus sekä luotettava ja pitkäikäinen akkuteknologia ovat meille tärkeitä”, Åke Nyblom kertoo.