24.10.2024
Uudistuneet Mercedes-Benz EQA ja EQB -sähköautomallit vievät käyttäjänsä nyt aiempaa pidemmälle, vieläkin mukavammin ja reilummin varusteltuina.
Tyylitaituri EQA ja myös seitsemänpaikkaisena myytävä tilaihme EQB tarjoavat parhaimmillaan jopa 65 km lisää toimintamatkaa yhdellä latauksella. Kummankin mallin vakiovarustelista on kasvanut tuntuvasti, ja toimintojen käytön sujuvuus on viety taas pykälän pidemmälle MBUX-käyttöjärjestelmän päivityksellä.
Uudistuneiden mallien aerodynamiikka on hiottu yhä etevämmäksi. Samalla MBUX-käyttöjärjestelmän suorituskyky on päivityksen myötä parantunut. EQA ja EQB pystyvät nyt ottamaan energiaa talteen entistä tehokkaammin ja käyttämään sitä taloudellisemmin.
Malliston merkittävimmät toimintamatkamuutokset näkyvät uusissa ”plussaversioissa” EQA 250+ ja EQB 250+. Ne korvaavat edellisen mallisukupolven EQA 250- ja EQB 250 -versiot. Uudistus näkyy ja tuntuu käytön vaivattomuutena, eli latauspisteellä piipahtamisen tarvetta tulee aiempaa harvemmin. EQA 250+ pystyy tarjoamaan peräti 65 kilometrin lisäyksen toimintamatkaan edeltävään EQA 250 -malliin verrattuna. Sisarmallissa EQB 250+ vastaava pidennys toimintamatkassa on lähes yhtä suuri eli 63 kilometriä.
WLTP-mittaustapaan perustuva toimintamatka on EQA 250+:lla nyt muhkeat 557 km. EQB 250+ pääsee lähes yhtä pitkälle 531 km -lukemallaan. 250+ -mallien pidemmän toimintamatkan mahdollistaa muun muassa akuston suurempi 70,5 kWh:n energiasisältö, jossa on 4 kWh lisäystä malliston muihin versioihin verrattuna. Muiden EQA- ja EQB -versioiden toimintamatkan lisäys vaihtelee mallista riippuen 21–25 kilometrin välillä. Nelivetoversiot ovat saatavilla molemmissa malleissa, joten etenemiskykykin on turvattu Suomen vaihtelevissa kelioloissa.
Malliuudistuksen myötä Plug&Charge-toiminto on tullut vakioksi sekä EQA- että EQB-malliin. Plug&Charge-toiminnolla auton ajoakun lataus alkaa nopeasti, kun latauskaapeli on kytketty autoon. Toimintoa pääsee käyttämään tekemällä Mercedes me Charge -sopimuksen, joka on ylivoimaisesti helpoin ja yksinkertaisin tapa maksaa lataussähköstä.
Mercedes me Charge -palvelua käyttämällä autoilija välttyy yllättäviltä ja usein varsin kalliilta roaming-laskuilta. Latauspisteen löytyminen on tehty niin helpoksi kuin mahdollista. Voit käyttää useiden palveluntarjoajien latauspisteitä ja ladata Mercedeksesi nopeasti ja helposti. Auton saa siis ladattua ”yhden asiakkuuden taktiikalla” ja yhdellä kuukausilaskulla.
Suomessa Mercedes me Charge -yhteensopivia latauspisteitä on jo noin 5 600 ja koko Euroopassa huikeat noin 600 000. Plug&Charge toimii toistaiseksi IONITY:n latauspisteissä.
Navigointia hyödyntävä ajoakun esilämmitys takaa suuren lataustehon myös talvipakkasilla. Lataushallinnan käyttö on yksinkertaista: voit etsiä latauspisteen hakutoiminnolla tai antaa pitkällä matkalla älykkään reittisuunnittelun suunnitella lataustauot automaattisesti.
Uutena ominaisuutena EQ-valikon Latausvälilehdelle ilmestyy akuston lämpötilan esivalmistelusta kertova kuvake, kun latausta nopeuttava esilämmitys alkaa latauspistettä lähestyttäessä. Samalla näyttö kertoo arvioidun maksimilataustehon. Sekä EQA- että EQB-malleissa on 100 kW tasavirtalataus (DC) ja 11 kW vaihtovirtalataus (AC). Mercedes-Benzin sähköautomalleille tyypillisesti lataustehokäyrä on laakea eli suurteholatauksen keskiteho on suuri, joten lataaminen voi hoitua jopa nopeammin kuin jossakin suuremman lataustehon huippuarvon ilmoittavassa kilpailijamallissa.
Malliuudistuksen myötä EQA:n ja EQB:n uusia vakiovarusteita ovat muun muassa 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristonäyttö, kiintolevynavigointi, katveavustin, lämmitettävä ja muotoilultaan uudistettu ohjauspyörä, aktiivinen DISTRONIC-etäisyysvakionopeudensäädin, avaimeton KEYLESS-GO-mukavuuspaketti, adaptiivinen kaukovaloavustin sekä päivitetyt kamera- ja sensorijärjestelmät. Myös ulkonäköön on tullut useita uudistuksia, kuten vakiovarusteinen tähtikuvioitu keulamaski.
Monikäyttöisyyttä ja kuljetuskapasiteettia lisää sähköinen vetokoukku, joka on nyt saatavana viisipaikkaisiin EQB-malleihin. Suurin vetomassa EQB:n etuvetomallissa on 1 400 kg ja nelivetomalleissa 1 700 kg. EQA-malleissa vastaavat luvut ovat 1 500 kg ja 1 800 kg. Matkustamossa muunneltavuutta parantaa auton pituussuunnassa säädettävä takaistuin.
Julkaistu My Veho -lehdessä 01/2024.