Uuden sähköisen aikakauden ensimmäinen johtotähti on liikenteessä

Täyssähköisten rekkavetureiden ja kuorma-autojen aikakausi ei ole enää horisontissa siintävä visio. Uuden eActros 600:sen saapumista joudutaan odottamaan vielä hetken, mutta ensimmäinen täyssähköinen Mercedes-Benz rekkaveturi luovutettiin Kuljetus Ylärakkolalle perjantaina 18.10.2024.

Täyssähköinen eActros 300 rekkaveturi pysäköitynä rakennuksen edessä.

Sähköllä ja päästöttömästi jo odotusaikana

Kuljetus Ylärakkola on yksi ensimmäisistä kuljetusliikkeistä, jotka odottavat tilaamaansa vuoden 25 kuorma-autoksi valittua Mercedes-Benz eActros 600 -rekkaveturia. Lahden alueelle sijoittuvan ajoreitin sähköistäminen jo ennen eActros 600 autojen Suomeen saapumista onnistui täysverisen rekkaveturin – eActros 300:n – avulla, jonka Veho toimitti odotusajan sijaisautoksi Rentistä.

Auton Vehkalasta noutanut Miko Ylärakkola odottaa mielenkiinnolla kuljettajien palautetta uudesta veturista. Vehon tiimin kanssa toteutettujen ennakkolaskelmien mukaan myös eActros 300 suoriutuu mainiosti reitiltään. ”Autoa voidaan päivän aikana tarvittaessa ladata niin Kempowerin kuin Postin terminaaleissa”, kertoi Ylärakkola ennen auton neitsytmatkaa.

Täyssähköisen eActros 300 -rekkaveturin edessä poseeraa ihmisiä.

Vehon myyntijohtaja Kasperi Koistiselle ja myyntipäällikkö Ilari Järviselle päivä oli tärkeä. ”Tuntuu, että tätä ensimmäisen täyssähköisen rekkaveturin luovutusta asiakastyöhön on odotettu tosi pitkään ja tuntuu mahtavalta, että puoliperävaunu yhdistelmä saadaan sähköistettyä jo hyvissä ajoin vuoden 2024 puolella, vaikka vielä suurin uutuus antaakin odottaa itseään”, sanoo Koistinen eActros 600:seen viitaten. ”On kiva olla ensimmäisen luovuttaja”, sanoo puolestaan Ilari Järvinen - yksi Vehon kokeneimmista myyntipäälliköistä ja kertoo odottavansa sähköistymisen mukanaan tuomia asiakasetuja niin jakeluautojen kuin rekkavetureiden myötä.

Kuvassa vasemmalta oikealle katsottuna myyntipäällikkö Ilari Järvinen, Kuljetus Ylärakkolalta Miko Ylärakkola ja Vehon hyötyajoneuvoliiketoiminnan maajohtaja Jouni Kummala.

Uudella eActros 600:lla ajoa lähes vuorokauden ympäri

Kempowerin logistiikkaa Lahden alueella operoiva uusi sähköistetty reitti ja toiminta on suunniteltu pitkälti uuden eActros 600:sen ominaisuuksien varaan. Päivällä auto ajaa Lahden alueella Kempowerin ajoa Postin terminaaliin ja jatkaa vuoroaan huonekaluja kuljettaen kohti Vantaan Hakkilaa ja Keskoa mistä paluukuormana ajetaan elintarvikkeita Lahden kauppoihin. ”Auto huilaa laturissa vain nelisen tuntia”, visioi Miko Ylärakkola vuoden kuorma-autoksi valitun eactros 600:sen käyttöastetta.

Auto aloitti liikennöinnin maanantaina 21.10. Suomen ensimmäisen täyssähköisen Mercedes-Benz-rekkaveturin Kuljetus Ylärakkolalle luovuttivat Ilari Järvinen, Ari Fehrman ja Jouni Kummala.

Jätä yhteydenottopyyntö

Tietosuoja *