Tien päällä ei odoteta – siksi huollon on oltava aina askeleen edellä.
Tien päällä ei odoteta – siksi huollon on oltava aina askeleen edellä.

Elintarvikekuljetuksissa aikataulu ei anna armoa. Hämeenlinnalaisen J. Laurén Oy:n toimitusjohtaja Jari Laurén korostaa ennakointia, nopeaa reagointia ja huoltopalvelua, joka toimii heti, kun jotain sattuu. Yhteistyö Vehon kanssa on vuosien varrella kehittynyt aidoksi kumppanuudeksi, jossa tärkeintä ei ole hinta – vaan se, että auto pysyy liikkeessä.
”Kun ongelma tulee eteen, en kaipaa pitkiä puhelulistoja tai lomakkeita – vaan ihmistä, joka vastaa ja ryhtyy toimeen. Vehon kanssa yhteistyö on kehittynyt siihen pisteeseen, että tiedän aina, kuka hoitaa asian ja milloin. Siinä on kumppanuuden ydin.” Jari Laurén, toimitusjohtaja J. Laurén Oy.
”Elintarvikekuljetuksissa ei ole hetkeäkään varaa seisokkiin”, sanoo Jari Laurén. Hänen johtamansa perheyritys on toiminut jo puoli vuosisataa ja ajaa tänä päivänä pääosin meijeriyhtiö Arlan kuljetuksia. Jakeluauton päivään mahtuu helposti kaksikymmentä pysähdystä, ja aikataulut ovat tiukkoja. ”Tässä työssä tärkeintä on pitää lupaukset. Kun auto lähtee aamulla liikkeelle, sen pitää olla illalla tyhjänä takaisin pihassa. Selittely ei auta, jos kalusto pettää.”
Laurénin mukaan kaluston ylläpidon ydin on ennakointi – ei korjaaminen jälkikäteen. Huollot suunnitellaan etukäteen, ja telematiikka kertoo tulevista toimenpiteistä jo ennen kuin kuljettaja huomaa mitään. ”Huoltotiedot tulevat puhelimeen hyvissä ajoin, joten pystymme varaamaan ajat etukäteen ja pitämään autot tien päällä. Se on pieni asia, joka tekee suuren eron.”
Kun puhe siirtyy automyyntiin ja huoltoon, Laurénin mielestä luottamus on hintaa tärkeämpi mittari. ”Autokauppa ei ole meille yksittäinen tapahtuma, vaan osa suurempaa kokonaisuutta. Myynti, käyttöönotto ja jälkimarkkina kuuluvat samaan ketjuun – ja kun ne toimivat saumattomasti yhdessä, me voimme keskittyä omaan työhömme: kuljettamiseen.”
J. Laurén Oy:n kalusto koostuu 16:sta lämpötilasäädeltyihin kuljetuksiin sopivista Mercedes-Benz-kuorma-autosta sekä pakettiautosta, ja yhteistyö Vehon kanssa on jatkunut jo pitkään - pian 30 vuotta! ”Veholla tunnen porukan ylintä johtoa myöten. Se helpottaa asiointia ja rakentaa luottamusta. Kun ongelma tulee eteen, tiedän heti, kenelle soittaa – ja että asia myös hoidetaan.”
Tien päällä tilanteet eivät anna aikaa paperitöille. Laurén tietää, mitä tapahtuu, kun kuljettaja soittaa ja auto seisoo. ”Silloin ei kaivata kyselyjä vaan toimintaa. Puolen tunnin sisällä pitäisi asentajan soittaa takaisin – jos menee yli, homma ei toimi niin kuin pitäisi.”
Hän toivoo, että yhteydenotto olisi jatkossa entistä suoraviivaisempi. ”Rekisterinumeron pitäisi riittää. Kun auto on tien sivussa, ei siinä pitäisi olla monen mutkan tiedustelua runkonumeroista yms. Onneksi nämä tilanteet ovat harvinaisia, ja asiat ovat aina lopulta hoituneet.”
J. Laurén Oy:llä on pieni varakalusto – yksi jakeluauto ja perävaunu – mutta yleensä nekin ovat ajossa. Se kertoo siitä, että käyttöaste on korkealla ja ennakointi kunnossa.
”Varautuminen on meille tapa toimia. Jos jokin auto joutuu hetkeksi pois liikenteestä, oma kalusto riittää silti hoitamaan kuljetukset. Se on osa vastuullisuutta.”
Laurén kiittelee yhteistyön jatkuvuutta Vehon kanssa.
”Alussa jännitti, kun siirryimme Mercedes-Benziin. Nyt tiedän, että palvelu toimii. Uudet autot saadaan sovitussa aikatalussa liikenteeseen ja huolto pelaa. Se takaa, että kuljetukset jatkuvat.”
Kaluston ohella tärkeintä ovat kuljettajat. Eroja ajotavoissa on, ja siksi kuljettajakoulutus on jatkuvaa.
”Koulutamme kuljettajia säännöllisesti. Kaikki eivät omaksu taloudellista ajotapaa pysyvästi, mutta uudet autot auttavat – ne ohjaavat kuljettajaa ja tekevät osan ratkaisuista automaattisesti. Hyvä kuljettaja ja hyvä kalusto säästävät sekä aikaa että rahaa.”
Sähkö sopii Laurénin mukaan osaan ajoista jo nyt, mutta ei vielä aivan kaikkeen. ”Elintarvikejakelussa käyttövarmuus ratkaisee. Lähijakeluissa sähkö voisi toimia, mutta pitkille reiteille se ei ole viellä meille realistinen vaihtoehto. Suurin este on korkea hankintahinta, ja tietenkin tarkoituksiimme sopivan latausinfran rakentaminen.”
Huoltokumppanuudessa Laurén ei kaipaa suuria muutoksia. ”Mielestäni yhteistyö toimii hyvin. Puhelimeen vastaamisessa on toki joskus viivettä, mutta kuten mainitsin, kanavat ovat olemassa ja tieto kulkee. Tärkeintä on, että auto liikkuu ja asiakkaat saavat sen, mitä olemme luvanneet.”
Jari Laurén on edelleen ajoittain ratin takana – se pitää hänet lähellä arkea. ”Kun näkee omin silmin, miten työ sujuu tien päällä, ymmärtää, mitä kuljettajat ja asiakkaat odottavat. Siinä tämä työ pysyy oikeissa mittasuhteissa.”
Hän tiivistää koko ajattelun yhteen lauseeseen: ”Tämä työ on oikeasti yksinkertaista. Kun auto seisoo, kuljetus seisoo. Ja silloin ratkaisee vain se, kuka vastaa – ja miten nopeasti asia saadaan kuntoon.”