Mercedes-Benz tuo markkinoille lisää täyssähköisiä kuorma-autoja

1.10.2025

Mercedes-Benz eActros 400 laajentaa täyssähköistä kuorma-auto tarjontaa
Mercedes-Benz eActrosin toinen sukupolvi tarjoaa yli 40 yhdistelyvaihtoehtoa.

Saatavana kahdella tai kolmella akkupaketilla ja L- tai ProCabin-ohjaamoilla.

Saatavilla monipuoliset alusta- ja akselivaihtoehdot käyttötarpeen mukaan.

Toisen sukupolven eActros perustuu monilta osin eActros 600 -malliin: integroitu sähköinen akselisto, LFP-akkuteknologia, Multimedia Cockpit Interactive 2 -ohjaamo sekä modernit kuljettajan avustinjärjestelmät.

Mercedes-Benz Trucks on loppuvuodesta 2024 saakka valmistanut uuden sukupolven eActros 600 sähkökuorma-autoa pitkän matkan tavaraliikenteeseen. Pioneeriaseman saavuttaneen vuoden 2025 kuorma-autoksi valitun malliston jatkoksi tarjolla on nyt eActros 400 -versio, joka suurelta osin perustuu edeltäjänsä teknologiaan. Jatkossa saatavana ovat sekä eActros 400 kahdella akkupaketilla sekä eActros 600 kolmella akulla, molemmat sekä puoliperävaunun vetoautona että alustana ja useilla eri akseliväleillä käyttötarpeen mukaan.

Uutuusmalli eActros 400 tarjoaa suomalaiselle kuljetusyrittäjälle kustannustehokkaan ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon jakeluun tai kevyeen kaukoliikenteeseen. Mallin tilauskirjat aukeavat lokakuussa.

Kaksi akkua parantaa kustannustehokkuutta ja lisää hyötykuormaa

Uusi eActros voidaan varustaa joko kahdella tai kolmella akulla. 400-mallissa on kaksi 207 kW:n LFP-akkua, jolloin yhteenlaskettu kapasiteetti on 414 kWh. Esimerkiksi jakeluliikenteeseen tarkoitettu umpikorinen eActros 400 6x2 saavuttaa jopa 480 kilometrin toimimintamatkan. Vastaavasti eActros 600:ssa on kolme akkua ja 621 kWh:n kapasiteetti. Kokoonpanosta ja ajoreitistä riippuen auton toimintamatka latauksella on 500–560 kilometriä. Kummassakin mallisarjassa on sähköinen akseli kahdella sähkömoottorilla ja nelinopeuksisella vaihteistolla. Sähkömoottorit tuottavat 400 kW:n jatkuvan

Uudet alustavaihtoehdot avaa uusia käyttömahdollisuuksia

Molempiin kuorma-autoihin on saatavana laajat alusta- ja akselivälivaihtoehdot. Yksi 400-mallisarjan uutuuksista on lyhyt 3700 millin akseliväli, joka tekee vetoauton käsittelystä aikaisempaa helpompaa ahtaissa liikenneoloissa. Uutta ovat myös 4x2-alusta neljällä akselivälillä (4000–6100 mm) sekä 6x2-alusta kuudella akselivälivaihtoehdolla (4000–5800 mm).

Kevyempi eActros 400 kahdella akkupaketilla on kustannustehokas valinta sähköisiin kuljetuksiin, sillä uutuusmalli alentaa auton hankintahintaa ja parantaa kuormankantokykyä. Kevyempi rakenne mahdollistaa 25 tonnin hyötykuorman, joka on vastaavien dieselkuorma-autojen tasalla. Uusi eActros 400 kantaakin jopa 3 tonnin lisäkuorman verrattuna 600-malliin. Lisäsäästöä kertyy sähköajoneuvojen pienemmistä huoltokustannuksista ja edullisesta sähköenergiasta.

Akku täyteen jopa kolmessa vartissa 400 kW:n teholla

Molempiin kuorma-autoversioihin on saatavilla kaksi eri ohjaamotyyppiä: tuttu L-ohjaamo sekä futuristinen ProCabin. Nousukorkeudeltaan 170 milliä matalampi ja 230 senttiä leveä L-hytti sopii hyvin esimerkiksi jakeluliikenteeseen. Sisustus on hyvin ergonominen ja käytännöllinen, ja vakiovarustukseen kuuluvat Multimedia Cockpit Interactive 2 sekä kaksi led-valaisinta. 250 senttiä leveä ProCabin-hytti puolestaan edustaa pitkille ajomatkoille räätälöityä mukavuus- ja ergonomiatasoa.

Akkujen CCS2-latausteho on jopa 400 kW. Latausluukku sijaitsee vasemmalla hytin takana, ja lisävarusteena latausportin saa myös hytin oikealle puolelle. Kaksi akkua latautuu 10–80-prosenttisesti täyteen noin 46 minuutissa ja kolme akkua noin 70 minuutissa. Tulevaisuudessa eActros 600 ProCabin -versio tulee tukemaan uutta megawattilatausta. Daimler Trucksin TruckCharge-ohjelman tavoitteena on yli 3000 latauspisteen verkosto Euroopassa vuoteen 2030 mennessä.

Sähkökuorma-autojen käytöllä on merkittäviä ympäristöetuja. Uusiutuvilla energialähteillä tuotetulla sähköllä ajaminen voi säästää jopa 80 prosenttia auton tuottamista CO2-päästöistä. Esimerkiksi eActros 600 voi vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 939 tonnia 10 vuoden elinkaaren aikana.

Kuljettajan ja yrittäjän tukena päivittyneet digitaaliset palvelut

Mercedes-Benz Trucks tarjoaa laajan valikoiman digitaalisia ratkaisuja ja palveluita helpottamaan sähkökuorma-autojen käyttäjien ja liikennöitsijöiden työtä. Näitä ovat muun muassa TruckLive sekä My Truck Point -asiakasportaali, jonka kautta voidaan hallita auton kunnossapitoa ja korjauksia. Navigointiin yhdistetty Live Traffic tukee reittisuunnittelua reaaliaikaisilla liikennetiedotteilla. Remote Truck 3.0 -sovellus puolestaan muodostaa digitaalisen rajapinnan käyttäjän ja Mercedes-Benz-kuorma-auton välille. Sen avulla voi seurata ajoneuvon tärkeitä tilatietoja kuten akun lataustasoa.

Connected Traffic Warnigs -toiminto tarjoaa reaaliaikaista online-tietoa liikennetapahtumistaja sääoloista kuten ruuhkista, työmaista, väärästä ajosuunnasta, liukkaasta kelistä, sumusta ja rankkasateesta. Ilmoitukset näkyvät karttapohjalla tai ponnahdusikkunassa ohjaamossa. Äänivaroitus annetaan noin kymmenen sekuntia ennen vaara-alueelle saapumista. Service 24h Connect -palvelu tarjoaa operaattoreille kanavan vikailmoituksille My Truck Pointin kautta. Esitäytetty vikailmoitus nopeuttaa työtä huomattavasti verrattuna perinteiseen puhelinilmoitukseen. Raportti sisältää myös ajoneuvon sijainti- ja diagnostiikkatiedot. Kaikki Mercedes-Benzin sähkökuorma-autojen online-palvelut pidetään ajan tasalla säännöllisillä OTA-päivityksillä.

Toisen eActros-sukupolven aktiiviset turvajärjestelmät edustavat alansa ehdotonta huippuosaamista. Keskusyksikön laskentateho on 20 kertaa nopeampi kuin ennen. Kuljettajan ja ympäristön turvallisuutta lisäävät esimerkiksi Active Brake Assist 6 Plus -jarrujärjestelmä sekä Attention Assist 2 -vireystila-avustin, joka seuraa silmänliikkeitä ja ohjausta ja varoittaa tarvittaessa väsymyksestä ja tarkkaavaisuuden herpaantumisesta.

Lisätietoja:

Veho Hyötyajoneuvot, viestintäpäällikkö Pasi Jaatinen, puh. +358 40 088 7117,

pasi.jaatinen@veho.fi

Uutishuoneet:

Mercedes-Benz Media

Mercedes-Benz - ePressi

www.daimlertruck.com