3.1.2024
Mercedes-Benz oli viime vuonna Suomessa saksalaisten premium-merkkien ykkönen jo 7. kerran peräkkäin
Vuosi 2023 oli Mercedes-Benzille Suomessa menestyksekäs. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin 5528 kappaletta, joka toi merkille 6,3 prosentin markkinaosuuden. Saavutus on historian toiseksi paras ja samalla tasolla kuin vuonna 2020. Mercedes-Benz oli viime vuonna Suomessa premium-merkkien ykkönen jo 7. kerran peräkkäin. Haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta Mercedes-Benz henkilöautojen kappalemääräinen myynti lisääntyi 263 autolla.
Tähtikeulaisten pakettiautojen markkinaosuus oli 13,7 prosenttia ja sijoitus tässä segmentissä neljäs. Pakettiautojen rekisteröintien arvioidaan palaavan kärkikamppailuun alkaneena vuonna, kun myyntiin saadaan Vito-, eVito-, V- ja EQV-mallisarjojen merkittävästi uudistuneet facelift mallit sekä uusi jopa yli 450 kilometrin toimintamatkaan yltävä täyssähköinen eSprinter.
Taksimyynnissä saavutettiin jälleen ykköstila ja tukeva 33 prosentin markkinaosuus.
Asiakkaille toimitetuista henkilöautoista 2032 kappaletta oli täyssähkö- ja 2195 plug-in-hybridimalleja. Täyssähköautojen rekisteröinnit lähes 2,5-kertaistui edellisvuoden 847 autosta. Samalla sähköistettyjen mallien osuus rekisteröinneistä nousi 57:stä jo 76 prosenttiin. Trendi jatkui vahvasti vuoden vaihtuessa, sillä 2.1.2024 mennessä asiakastilatuista 1131 uudesta henkilöautosta 88,7 prosenttia oli sähköistettyjä (BEV 34 % ja PHEV 54,7 %).
Uuden smart-malliston hinnat julkistetaan 12. tammikuuta
Odotetun uuden smart-malliston hinnat Suomessa julkistetaan 12. tammikuuta. Ensimmäiset asiakasautot saapuvat meille huhtikuussa. Mallisto sisältää aluksi kaksi vaihtoehtoa, smart #1 -katumaasturin ja smart #3 coupé -katumaasturin. Malleja yhdistävät tyylikäs muotoilu ja poikkeuksellisen hyvä varustetaso jo aloitusmalleista lähtien. Molemmat mallisarjat perustuvat samaan perusrakenteeseen, ja varustetasosta riippuen tarjolla on joko 49:n tai 66 kWh:n akusto. Toimintamatkat ovat parhaimmillaan 420 ja 430 kilometriä (WLTP smart #1 ja #3). Malliston kruunaavat nelivetoiset BRABUS-versiot molemmissa mallisarjoissa. Uuden sukupolvien täyssähköisten smartien muotoilusta vastaa Mercedes-Benz ja tuotannosta Geely Group, jolla on myös päävastuu tuotekehityksestä.
Sähköistetty G-sarja ensi-illassa Las Vegasissa, dieselversio loistaa yhä TM:n vertailussa
Mercedes-Benz-malliston ikoni, jo vuonna 1979 esitelty G-sarja astuu uuteen aikakauteen tammikuussa. Las Vegasin CES 2024 - kuluttajaelektroniikkatapahtumassa esitellään mallin täyssähköversio, tosin tässä vaiheessa vielä naamioteipattuna konseptimallina. Valmiin tuotantoauton rinnalla jatkaa myös nykyinen G-sarjan dieselmoottoriversio – eikä suotta, sillä se edustaa yhä luksusluokan isojen maastoautojen ehdotonta suorituskärkeä. Tämä osoitettiin viimeksi Tekniikan Maailman laajassa vertailussa (TM 1/24. Siihen otti osaa neljä tämän luokan kilpailijaa, joista kaksi oli mallien kevytkuorma-autoversioita.
Mercedes-Benz G 400 d voitti vertailun ylivoimaisesti neljän tähden ja 8,6 pisteen kokonaisarvosanalla. ”Mercedes oli selvästi joukon kallein, mutta se on myös tasaisesti vahvin kaikilla osa-alueilla. G-Mersu on vahva myös tunnepuolella. Huoltoaseman pihalla tullaan usein ihmettelemään autoa, koska se on aina herättänyt tunteita”, Tekniikan Maailma arvioi.
Mercedes-Benzin ultrapersonoitu käyttäjäkokemus esitellään CES 2024 -tapahtumassa
Mercedes-Benz ottaa tekoälyn avuksi kehittääkseen MBUX:n virtuaaliavustajan entistä luonnollisemmaksi ja ihmisen kaltaiseksi partneriksi automatkoilla. Uusi ultrapersonoitu ja intuitiivinen käyttäjäkokemus tähtimerkin autoissa esitellään Las Vegasin CES 2024 -kuluttajaelektroniikkatapahtumassa 9. tammikuuta alkaen. Tekoälyn hyödyntäminen mahdollistaa auton ja kuljettajan luonnollisen kanssakäymisen ja uusien digitaalisten sovellusten hyödyntämisen helpottamaan matkantekoa. MBUX:n virtuaaliavustaja (Virtual Assistant) esimerkiksi ottaa entistä paremmin huomioon kuljettajan mielialan ja ajotyylin ja sovittaa oman toimintansa niiden mukaisesti.
Mercedes-Benz sai luvan Tason 3 -automaattiajamisen testeihin Pekingissä
Mercedes-Benz aloittaa osittain autonomisen liikenteen käytännön testit Kiinan Pekingissä siihen erikseen osoitetuilla pääteillä. Aikaisemmin vastaavat testit ja ko. tekniikalla varustetut autot on sallittu Saksassa sekä Kaliforniassa ja Nevadassa. Kyse on niin sanotusta Tason 3 -autonomiasta, joka on toteutettu Mercedes-Benzin Drive Pilot -avustinjärjestelmällä. Lidar-tutkaan, etuikkunan stereokameraan, takaikkunakameraan, mikrofoneihin sekä kosteusanturiin perustuva järjestelmä kykenee ohjaamaan, kiihdyttämään ja jarruttamaan autoa niin, että kuljettaja on koko ajan lopullisessa vastuussa ajamisesta. Järjestelmää hyödynnetään S-sarjassa ja EQS:ssä. Tämän vuosikymmenen tavoite on laajentaa autonomisen järjestelmän toimintaa niin, että sitä voitaisiin hyödyntää moottoritieliikenteessä aina 130 kilometrin tuntinopeuksiin saakka.
Mediapankit:
Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/
Lisätietoja Mercedes-Benzin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: Mercedes-Benz Media
Lisätietoja:
Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi