Täysin uusi Mercedes-Benz CLE Coupé julkistetaan huomenna

4.7.2023

Mercedes-Benz CLE Coupé julkistetaan 5.7.2023 klo 18:00 alkaen verkossa

 Täysin uuden Mercedes-Benz automallin, CLE Coupén, maailmanlaajuinen julkistus on nähtävissä huomenna keskiviikkona 5.7 klo 18 verkossa osoitteessa World Premiere of the new Mercedes-Benz CLE Coupé | Mercedes-Benz Media.

Uutuuden Suomen hinnan julkaistaan syyskuussa ja ensimmäiset autot saapuvat maahan Q4 aikana.

 ChatGPT tekee MBUX:n käytöstä entistä luonnollisempaa, kokeilu kestää kolme kuukautta

 Mercedes-Benz aloitti 16. kesäkuuta Yhdysvalloissa kolme kuukautta kestävän kokeilun, joka tuo tekoälyn osaksi auton MBUX-tietoviihdejärjestelmää. Siihen on uutena, niin sanottuna beta-ominaisuutensa lisätty ChatGPT-tekoälysovellus. Tekoälyominaisuudet ovat käytössä autoilijan niin halutessa jopa 900 000:ssa yhteensopivassa Mercedes-Benz-autossa Yhdysvalloissa. Ominaisuuden saa käyttöön Mercedes me -sovelluksen kautta tai äänikomennolla ”Hey Mercedes, I want to join the beta programme”. ChatGPT on integroitu Azure OpenAI Service -palveluun, joka perustuu Microsoftin pilvipalveluun ja tekoälyalustaan.

ChatGPT täydentää ja vahvistaa Mercedes-Benzin intuitiivista ääniohjausmahdollisuutta, joka muiden vastaavien järjestelmien tapaan on perustunut ennalta määriteltyihin tehtäviin ja vastauksiin. Tekoäly kehittää järjestelmän kielellisiä mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja luonnollisen kielen ja kommunikoinnin suuntaan ja laajentaa käsiteltävien asioiden kirjoa ja lukumäärää. ChatGPT:n ansiosta auton ja kuljettajan kommunikointi muistuttaa entistä enemmän luonnollista keskustelua ja spontaania dialogia. Mercedes-Benz vastaa kuitenkin koko ajan taustalla IT-järjestelmän tietoturvasta ja yksityisyyden turvasta ja suojaa käyttäjää manipulaatiolta ja väärinkäytöksiltä. Beta-ohjelma kestää kolme kuukautta, ja sen tuloksia käytetään ääniohjausominaisuuksien ja laajempien kielimallien jatkokehittämiseen muita markkinoita ja kielialueita silmällä pitäen.

3G-matkapuhelinverkon alasajo vaikuttaa vuosimallien 20162018 autojen etähallintaan

Yleiseurooppalainen 3G-matkapuhelinverkon lakkauttaminen vaikuttaa osaan Mercedes-Benz-autojen etäohjauspalveluista. Muutos koskee Mercedes-Benz-mallistossa pääosin vuosina 2016–2018 ensirekisteröityjä autoja. Mercedes-Benz on jo nyt todennut, että rajoitetusti toimintaan jäävän 2G-verkon nopeus ei riitä täyttämään etähallintajärjestelmien vaatimuksia tiedonsiirrolle. Käytännössä muutos valitettavasti tarkoittaa auton omistajalle Mercedes me- etäohjauspalvelun merkittävää hidastumista datan siirtyessä GSM-verkkoon tai palvelun poistumista käytöstä.

Mercedes-Benz itse ei voi vaikuttaa syntyvään tilanteeseen. Lisätietoja muutoksesta löytyy matkapuhelinoperaattorien sivuilta. Teleoperaattorit lakkauttavat 3G-verkon kaikkialla USA:ssa ja Euroopassa tämän vuoden aikana. Lakkauttaminen on jo tapahtunut Norjassa ja Sveitsissä. Suomessa Telia aloittaa 3G-verkon sulkemisen syksyllä, ja Elisa on ilmoittanut sulkevansa verkon tämän vuoden aikana. DNA:n 3G-verkko lopettaa toimintansa vuosina 2023–2024. Verkkojen sulkeminen vapauttaa lisäkapasiteettia 4G- ja 5G-verkoille ja pienentää sähkönkulutusta.

Mercedes-EQ-mallien WLTP- toimintamatka piti vähintäänkin kutinsa sähköautotestissä Norjassa

Mercedes EQ -mallisto loisti täsmällisyydellään suuressa sähköautojen vertailutestissä Norjassa. Kesän 2023 vertailuun oli koottu kaikkiaan 32 täyssähköistä automallia. Testin pyrkimys oli mitata automallien toimintamatka yhdellä latauksella Etelä-Norjan vuoristoisilla teillä samoissa keväisissä olosuhteissa. Testin täsmällisimmistä tuloksista vastasivat Mercedes-Benzit: Mercedes-Benz EQB 250:n WLTP:n mukainen toimintamatka on 452 km, ja testin tulos oli kahdeksan kilometriä enemmän eli 460 km. Mercedes-EQ EQS 580 SUV:n WLTP- toimintamatka on 577 kilometriä, ja juuri tähän auton myös metrilleen ylsi. Myös mallille ilmoitettu WLTP- sähkönkulutus 19,3 kWh/100 kilometriä piti testissä paikkansa desimaalin tarkkuudella. Erinomaisesti testin selvitti myös Mercedes-EQ EQE 350 4Matic, jonka WLTP-toimintamatka on 579 kilometriä. Tulos tässä testissä oli 578 km, eli kilometrin vähemmän kuin autolle ilmoitettu WLTP-toimintamatka on.

Testin käytännön järjestelyistä vastasi Norjan autoliitto NAF.

Mercedes-Benz aikoo käyttää Euroopassa yli 200 000 tonnia hiilivapaata terästä vuodessa

Mercedes-Benz aikoo lisätä merkittävästi hiilidioksidivapaan teräksen käyttöä autonvalmistuksessaan Euroopassa. Pyrkimys on osa yhtiön kunnianhimoista Ambition 2039 -strategiaa ja se toteutetaan yhdessä viiden terästä toimittavan alihankkijan kanssa. Ne ovat Salzgitter, thyssenkrupp Steel, voestalpine sekä ruotsalaiset SSAB ja H2 Green Steel. Esimerkiksi itävaltalainen voestalpine hyödyntää Mercedes-Benzin Sindelfingenin tehtaalta syntyviä teräsjätteitä, kun taas SSAB:n autoteräs perustuu 100-prosentisesti vetyenergian hyödyntämiseen. Viisi yhtiötä lupaa toimittaa yli 200 000 tonnia hiilivapaata terästä Mercedes-Benzin autonvalmistukseen tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Tällä hetkellä teräs vastaa noin 20 prosenttia uuden sähköauton valmistuksen aiheuttamista kokonaispäästöistä. Pyrkimyksenä on vähintään puolittaa nämä päästöt tällä vuosikymmenellä vuoden 2020 tasoon verrattuna, kun mukaan lasketaan koko tuotantoketju raaka-aineiden tuotannosta aina autojen loppukierrätykseen asti.    

 

 

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/

Lisätietoja Mercedes-Benzin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: Mercedes-Benz Media

 

 

Lisätietoja:

Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi