1.9.2023
Uudistuneet EQA ja EQB esittäytyvät IAA Mobility -näyttelyssä Münchenissä 5.9. alkaen
Mercedes-Benzin tähdet Münchenissä 5.–10. syyskuuta järjestettävässä IAA Mobility -näyttelyssä ovat EQA ja EQB -facelift-mallit, joista ensimmäiset yksilöt saadaan Suomeen jo marraskuussa. EQA:n tärkeimmät uutuudet ovat jopa 560 kilometrin toimintamatka (EQA 250+ -malli, Suomi-varustein hieman alle), Mercedes-Benz-tähdin kuvioitu keulamaski sekä aerodynaamiset muutokset etu- ja takapuskureissa ja sivuilmanohjaimissa. Sisällä näkyvin muutos on uusi ohjauspyörä. Elektroniikassa on siirrytty uuteen MBUX-käyttöjärjestelmän toiseen sukupolveen, joka tarjoaa nopeamman käytettävyyden, pysäköintiavustimen päivityksen sekä uuden 360 asteen kameran 3D-näkymän.
EQA:n ja EQB:n uuden pysäköintiavustimen avulla auto pysäköi automaattisesti sekä kadunvarsiparkkiin että taskuparkkiin. Taskuparkkiin ajettaessa kuljettaja voi valita ajaako auto parkkiruutuun keula vai perä edellä. Uutuutena EQA- ja EQB-malleihin saa varusteeksi vetokoukun ensi vuonna. Latauksessa suurin muutos on siirtyminen Plug&Charge-lataukseen sitä tukevilla latausasemilla.
E-sarja nähtävillä ensi kertaa täydellisenä, uusi konseptiauto Entry level -kompaktisegmenttiin
Münchenissä nähdään myös ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin uusi E-sarja täydellisenä mallistona. Estradeilla esittäytyvät E-sarjan sedan, farmarimalli sekä uusi ennen näkemätön uuden sukupolven E All-Terrain (farmari). E-sarjan painopiste on uusissa hybridiversioissa, joiden sähköinen toimintamatka vähintäänkin kaksinkertaistuu uuden mallin myötä. Sähköllä voi ajaa parhaimmillaan 106 kilometriä.
Muita Mercedes-uutuuksia Euroopan vuoden suurimmassa autonäyttelyssä ovat EQV-sarjan facelift-malli. Se siirtää premium-luokan tila-auton muotoilultaan ja varustelultaan entistä lähemmäs premium-luokan MB-henkilöautojen muotoilua. Uudet mallit saapuvat markkinoille ensi vuoden puolivälissä. Esillä on myös tulevaan Entry level -segmenttiin sijoittuva konseptiauto Concept CLA Class, joka antaa vahvoja viitteitä uuden sukupolven täyssähköisen Mercedes-Benz-kompaktiauton muotoilusta.
Kaupungin keskustassa sijaitsevassa Open Space -näyttelytilassa on esillä koko Mercedes-Benzin sähkö- ja hybridimallisto mukaan lukien Mercedes-AMG, sähköistetyn G-sarjan prototyyppi, Mercedes-Maybach EQS SUV, superauto AMG ONE, laaja kattaus Mercedes-Benz pakettiautoja sekä erilaiset latausratkaisut kotikäyttöön ja julkiseen lataamiseen. Kävijöille on järjestetty myös malliston koeajomahdollisuus.
Suomen talvitesteille jatkoa: eActros 600 -sähkökuorma-autoa kuumotettiin Espanjan helteissä
Lokakuun 10.päivänä esiteltävä Mercedes-Benz eActros 600 -kuorma-auto on kuluneen kesän aikana nauttinut Espanjan auringosta. Mallin kesätestien aikana Andalusiassa lämpötila nousi 44 asteeseen, kun uutuusmallille tehtiin viimeisiä mittauksia ja komponenttitestauksia ennen tuotantomallin lanseerausta. Prototyypillä tehtiin myös yli 2000 kilometrin testiajo aidoissa olosuhteissa Granadan ja Wörthin tehtaan välillä. Uudessa järeässä kuorma-automallissa on 600 kWh:n akkukapasiteetti, kaksi sähkömoottoria sekä 400 kW:n teho ja jopa 600 kW:n huipputeho. Akut edustavat LFP-teknologiaa (litium-rautafosfaatti), ja ne voi ladata 20:sta 80 prosentin varaukseen alle 30 minuutissa yhden megawatin teholla. ”Suomen jäätävissä olosuhteissa ja jopa -25 asteen pakkasissa suoritettujen talvitestien jälkeen sähköinen kuorma-automme on osoittanut käyttökelpoisuutensa yli 40 asteen lämpötiloissa. eActros 600 selvitti testit helposti. Seuraava askel ovat tosielämän käyttötestit yhdessä asiakkaidemme kanssa”, Mercedes-Benz Trucksin testaustoiminnan varajohtaja, Dr. Konrad Götz kommentoi.
Mercedesin maailmanmaineeseen nostaneen Ponton-malliston ensiesittelystä 70 vuotta
Tuskin mikään yksittäinen automalli symboloi Saksan sodan jälkeistä talousihmeen aikakautta 1945–1960 yhtä selkeästi kuin Mercedes-Benz 180. Vuonna 1955 esitellyn mallin niin sanottu ponton-kori esteltiin jo vuonna 1953 eli tasan 70 vuotta sitten. Ponton-kori tarkoitti merkittävää siirtymää autoteollisuuden traditionaalisesta muotoilusta ja tuotantomenetelmistä kohti nykyaikaa, ja 180 ”Ponton” -mallista (W120/121) tulikin uusi symboli autoilun eleganssille, mukavuudelle, laadulle ja kestävyydelle. Kaikkiaan Ponton-malliston autoja valmistettiin 443000 kappaletta vuosina 1953–1962. Se käytännössä avasi Mercedes-Benzille myös maailmanlaajuiset vientimarkkinat ja suosion. Bensiinimoottorinen 180-perusmalli oli varustettu 38 kW (52 hv) kehittävällä nelisylinterisellä voimanlähteellä, ja huippunopeus oli 126 km/h. Menestynein yksittäinen malli oli dieselmoottorinen 180 D, jota valmistettiin melkein 150000 kappaletta. Merkkivuotta juhlistaa Stuttgartin Mercedes-Benz-museossa esillä oleva musta 180-malli, johon voi tutustua Legend Room 4 -näyttelytilassa.
Mediapankit:
Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/
Lisätietoja Mercedes-Benz AG:n kansainvälisiltä lehdistösivuilta: https://media.mercedes-benz.com/
Lisätietoja:
Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi