Navigointijärjestelmä on sähköautoilijan paras ystävä talvikeleillä 

17.12.2024

Navigointijärjestelmä on sähköautoilijan paras ystävä talvikeleillä

Moni sähköautoilija on tänä talvena ensi kertaa sähköauton ratissa ja laturilla. Mitä talvikelillä on hyvä muistaa?

Voiko sähköauton akku loppua talvikelillä yllättäen? Entä mitä pitää muistaa ladattaessa autoa pakkassäällä? Vehon tuotepäälliköt Frans Junno ja Timo Lehto vastaavat sähköautoilijoiden kysymyksiin.

Onko talvikeleillä suurentunut riski, että akku loppuu yllättäen?

”Tällaista riskiä ei ole. Kaikissa Mercedes-Benz -ajoneuvoissa on helppokäyttöinen navigointijärjestelmä, joka arvioi luotettavasti akuston varaustason. Järjestelmä osaa ottaa huomioon lukuisia eri tekijöitä kuten lämpötilan, keliolosuhteet sekä myös liikennetilanteen ja ajotyylin. Kuljettaja saa ajantasaista tietoa jäljellä olevasta toimintamatkasta ja osaa ohjata kuljettajan ajoissa latauspisteelle. Ylimääräiseen stressiin ei siis ole syytä.

Jos kohde on jo lähellä, mutta toimintasäde vähissä, kuljettaja voi ottaa EQ-valikon Toimintasäde-kohdasta käyttöön niin sanotun toimintasäteen maksimointitoiminnon. Se vähentää tiettyjä mukavuustoimintoja ja lisää ajokilometrejä.

Yleisesti ottaen on toki hyvä muistaa, että täyssähköauton toimintamatka on talvipakkasilla jopa 20–50 prosenttia lyhyempi kuin kesäkelillä. Toimintamatkan pituuteen ja autoilun sujuvuuteen voi vaikuttaa merkittävästi ajoneuvon ja akuston esilämmityksellä, johon on helpot automaattiset toiminnallisuudet saatavilla.”

Lue lisää: Sähköautoilu talvikelillä on vaivatonta, kun käyttää esilämmitystä oikein

Vältä akkuhuolet pakkasella: Vehon asiantuntijat kertovat, miten navigointi ja lataus sujuvat talvikeleillä.

Mitä sähköautoa ladattaessa pitäisi muistaa talvikelillä?

Akusto on aina nopeampi ladata lämpimänä kuin jääkylmänä. Eli kun saavut perille, laita auto heti lataukseen kiinni latauspisteeseen. Jos määränpäässäsi ei ole latausmahdollisuutta, kannattaa vierailla latauspisteellä mieluummin heti kuin esim. vasta seuraavana aamuna. Kun lataat autosi talvisaikaan pikalatausasemalla (eli niin sanotussa DC-latauspisteessä), DC-lataus voi kestää monin verroin pidemmän ajan, kun akusto kylmenee yön aikana.

Akusto kannattaa ladata täyteen 100 prosenttiin vain tarpeen vaatiessa, esimerkiksi ennen pidemmän ajomatkan alkua. Arjessa 80 % varaustaso riittää yleensä hyvin päivittäisiin ajoihin. Tämä pätee sekä talvi- että kesäkeleillä.

Lataamista helpottaa kaikilla keleillä Mercedes me Charge -palvelu, jossa on yhdellä sopimuksella käytössä iso määrä latausoperaattoreilla. Sähkön hinta on sama operaattorista riippumatta, eikä kuljettajan tarvitse tehdä erikseen sopimuksia tai ladata applikaatioita eri latausasemilla. Palvelua voi hyödyntää kautta Euroopan.

akuston esivalmistelun vaikutus lataustehoon talvikelillä

Miten paljon talvirengas vaikuttaa toimintamatkaan?

”Leveän renkaan vierintävastus ja ilmanvastus on luonnollisesti suurempi kuin kapeassa renkaassa. Renkaan koko vaikuttaa näin ollen toimintamatkaan. Yleensä talvirenkaat lisäävät energiankulutusta noin 5 prosenttia vastaavan kokoisiin kesärenkaisiin verrattuna.

Sähkömoottorin hyötysuhde on korkea (90–96 %) mikä tarkoittaa sitä, että sähköauto hyödyntää lähes kaiken energiansa liikkumiseen. Tällöin vastukset, kuten esimerkiksi tiellä olevat sohjo tai esimerkiksi renkaan koko, vaikuttavat ajotehoon prosentuaalisesti enemmän kuin polttomoottoriautossa, jonka moottorin hyötysuhde on vain 25–30 %. ”