17.12.2024
”Täyssähköauton toimintamatka talvipakkasilla on yleensä 50–80 prosenttia kesäkeleihin verrattuna. Tarkka vastaus vaatii tietoa muun muassa ajoneuvon käyttötavasta eli ajetaanko pätkäajoa kaupungissa, pitkää moottoritieosuutta vai jotain siltä väliltä. Lisäksi toimintamatkaan vaikuttavat lämpötila ja keliolosuhteet eli onko esimerkiksi tiellä lunta.
Sähkömoottorin hyötysuhde on korkea (90–96 %) mikä tarkoittaa sitä, että sähköauto hyödyntää lähes kaiken energiansa liikkumiseen. Tällöin vastukset vaikuttavat ajotehoon prosentuaalisesti enemmän kuin polttomoottoriautossa, jonka moottorin hyötysuhde on vain 25–30 %.
Mercedes-Benz Saksan sivuilta löytyy havainnollinen työkalu, jolla voit testata paljonko lämpötila vaikuttaa toimintamatkaan kaupunki-, maantie- ja moottoritieajossa.”
”Kylmissä olosuhteissa iso osa akuston energiasta kuluu sisätilojen lämmittämiseen, millä on merkittävä vaikutus auton toimintamatkaan. Toimintamatkan optimoimiseksi onkin siksi suositeltavaa esilämmittää sisätilat, kun auto on latauslaitteeseen kytkettynä.
Paras tapa on ajastaa lähtöaika, jolloin auto laskee tarvittavan lämmitysajan olosuhteiden mukaan. Esilämmityksen aktivointi ja ajastus onnistuvat kätevästi etänä Mercedes-Benz-mobiilisovelluksella omasta kännykästä. Jos lähdet joka aamu samaan aikaan, järjestelmään voi tehdä viikkoprofiilin, joka huolehtii oikea-aikaisesta esilämmityksestä päivittäin.
Jos lähdet liikkeelle suunnittelematta, yleensä 10–20 minuutin lämmitys riittää, ulkolämpötilasta riippuen.
Sähköauto lämpenee erittäin tehokkaasti polttomoottoriautoon verrattuna eikä pakkanen rasita sähkömoottoria. Polttomoottoriautossa puolestaan kylmäkäynnistykset ovat aina rasite moottorille.
Voidaankin siis todeta, että sähköauto on erittäin mukava talviauto.”
”Akuston esilämmitys on tärkeä toiminto, joka löytyy kaikista Mercedes-Benz-henkilöautomalliston täyssähköautoista. Se on osa älykästä reittisuunnittelua, joka toimii Mercedes-Benzissä erittäin luotettavasti. Kuljettajan tarvitsee vain valita ajoneuvon navigointijärjestelmästä kohteeksi latausasema, jolloin järjestelmä esivalmistelee (eli lämmittää tai jäähdyttää) akuston sopivaan lämpötilaan lataustehon maksimoimiseksi.
Pidemmällä matkalla navigointijärjestelmä asettaa lataustauot automaattisesti ”aikatehokkaimmalla” tavalla välipysähdyksiksi. Silloinkin akuston esivalmistelu (eli talvella lämmitys) toimii älykkäästi ja auto osaa itse arvioida lämmitykseen tarvittavan ajan, jotta akuston lämpötila on oikea pikalatauksen (niin sanottu DC-lataus) alkaessa.
Esilämmitys vaikuttaa akuston lataustehoon huomattavasti, mikä korostuu talvikeleillä. Lataaminen on siis huomattavasti joutuisampaa esilämmitetyllä akustolla.
Akuston esilämmityksen ansiosta Mercedes-Benzillä pääsee käytännössä talvella vastaaviin DC-lataustehoihin kuin kesällä. Ilman esilämmitystä lataustauko voi kestää 20 minuutin sijaan tunnin. Talvikeleillä esilämmitys voikin ratkaista koko autoreissun sujuvuuden. ”
”Sisätilojen esilämmityksen merkitys korostuu erityisesti kaupunkiajoissa. Lyhyet ajopätkät ilman esilämmitystä voivat talvikelillä jopa tuplata energiankulutuksen kesäkeleihin verrattuna. Maantieajossa ero ei ole yhtä merkittävä.
Kuljettaja voi pidentää toimintamatkaa säätämällä auton sisälämpötilan järkevästi. Lyhyillä matkoilla on turha säätää lämpötila 22 asteeseen; käytä miellyttävän lämmön tunteen saavuttamiseen mieluummin ensisijaisesti istuinlämmitystä ja ohjauspyörän lämmitystä. Sisälämpötilan voit tällöin säätää esimerkiksi 17 asteeseen, ja säästää näin akuston energiaa ajokilometreihin.”