6.3.2023
Superscreen tarjoaa laajaa yhtenäistä lasipinta-alaa, saatavana 5G-teknologia ja Angry Birds
Ensi kesänä esiteltävä uusi Mercedes-Benzin E-sarja tuo kuluttajien saataville jälleen uutta.
Uudessa E-sarjassa on kokonaisvaltainen, monitoiminäyttöihin ja nopeaan 5G-tiedonsiirtoon perustuva edelleen kehitetty MBUX-pohjainen hyöty- ja viihdekeskus, jonka käyttäjä voi kokea kaikilla aisteilla. Järjestelmä on nopea, älykäs, interaktiivinen ja entistä helpommin räätälöitävissä käyttäjän henkilökohtaisten tarpeiden mukaiseksi. Mikäli autossa on lisävarusteena saatava etumatkustajan monitoiminäyttö, Superscreen-näyttöjen yhtenäinen lasipinta-ala kattaa käytännössä koko kojelaudan leveyden reunasta reunaan saakka. Etumatkustaja voi seurata näytöltään myös tv- tai videolähetyksen liikkuvaa kuvaa. Kuvan kirkkautta rajoitetaan kuljettajan suuntaan niin, että lähetys ei häiritse ajamista.
Uuden E-sarjan datayhteydet ja tiedonsiirto perustuvat 5G-teknologiaan niillä markkina-alueilla, joissa nopeat yhteydet ovat käytettävissä. MBUX ja näytöt hyödyntävät uutta ja entistä tehokkaampaa auton keskustietokonetta ja sen kasvanutta laskentakapasiteettia. Järjestelmä mahdollistaa myös ulkopuolisten sovellusten kuten TikTokin, Angry Birds -pelien, Zoom-yhteyksien ja Vivaldi-nettiselaimen käyttämisen auton oman tietoviihdejärjestelmän kautta. Käyttäjä voi niin ikään nauttia esimerkiksi musiikista kaikilla aisteillaan – myös visuaalisesti. Musiikki visualisoidaan näytöille lisävarusteena saatavan Ambient-tunnelmavalaistuksen lähettäminä ”valopulsseina”, jotka etenevät musiikin rytmissä.
Merkkipaalu tuotannossa: 22. miljoonas Mercedes-Benz valmistui Sindelfingenin tehtaalta
Mercedes-Benzin päätehtaalta on valmistunut jo 22. miljoonas Mercedes-Benz laitoksen 108 toimintavuoden aikana. Juhla-auto oli EQS 580 4Matic, joka rullasi ulos helmikuun alussa tehtaan modernista Factory 56:sta. EQS:n lisäksi Factory 56 valmistaa S-sarjan kaikkia malliversioita sekä Mercedes-Maybach S-sarjaa. Sindelfingenissä tuotetaan myös viittä muuta Mercedes-mallia, esimerkiksi E-sarjaa.
Sindelfingenin tehdasalue työllistää kokonaisuudessaan noin 35000 ihmistä. Tehdas avattiin vuonna 1915 lentokonetehtaana. Autonvalmistus käynnistyi 1919, ja ensimmäinen tuotantomalli oli Mercedes-Knight 16/45 hv. Nykyisin Sindelfingen tunnetaan pitkälle kehitetystä ja kestävästä tuotantojärjestelmästään. Esimerkiksi Factory 56:n katolla on yli 12000 aurinkopaneelia, jotka tuottavat sähköä 5000 kW eli noin 30 prosenttia tehtaan vuosittain käyttämästä energiasta.
G-sarjan klassikosta 30 vuotta: Mercedes-Benz 500 GE V8 ensiesiteltiin 1993
Ikoninen G-sarjan on pisimpään eli vuodesta 1979 saakka valmistettu Mercedes-Benz-henkilöautomalli ja samalla kaikkien nykyisten SUV-autojen kantaisä. Tasan 30 vuotta sitten G-sarjan mallisto täydentyi tuolloin poikkeuksellista suosituskykyä tarjoavalla voimanlähteellä: 5-litraisella V8-moottorilla (M 117). Auto ensiesiteltiin Geneven autonäyttelyssä 4.3.1993. Voimaa oli tarjolla 177 kW (240 hv) ja vääntöä 375 Nm. Matkustamossa herättivät huomiota musta nahkasisustus ja harmaa tehosteväri.
Kahdeksansylinterisiä G-sarjalaisia valmistettiin lopulta vain 446 auton sarja. Yksi syy tähän oli M 117 -moottorien rajoitettu saatavuus, sillä samaa voimanlähdettä käytettiin muussakin Mercedes-mallistossa. Nykyisin Mercedes-Benz 500 GE V8 on harvinainen ja arvostettu keräilyauto, joka nyt 30 vuoden ikärajan jälkeen voidaan katsastaa ja rekisteröidä myös museoajoneuvoksi.
Daimler Truck keskittää voimansa sähköisten voimalinjojen kehitykseen ja valmistukseen
Daimler Truck jatkaa määrätietoisella kurssillaan kohti raskaan liikenteen sähköistymistä. Osana yhtiön strategiaa se aloittaa yhteistyön Deutzin kanssa keskisuurten ja raskaiden dieselmoottoreiden tuotekehityksessä ja valmistuksessa. Toissa vuonna solmittiin vastaava sopimus Cumminsin kanssa keskitehoisten Euro VII -päästöluokan dieselmoottoreiden jatkokehityksestä. Daimler Truck ei yksin aio enää investoida näiden moottoriperheiden kehittämiseen.
Tuoreen sopimukseen mukaan Deutz hankkii Daimlerin keskiraskaiden kuorma-automoottorien immateriaalioikeudet tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Deutz saa oikeudet moottorien valmistukseen ja jatkokehitykseen sekä luvan tehdä niistä eri versioita maatalous- ja rakennuskoneisiin. Deutz aikoo jatkossa hyödyntää polttomoottoreissaan synteettisiä ja nykyisiä ympäristöystävällisempiä nestemäisiä polttoaineita. Osana liiketoimintajärjestelyjä Daimler Truck hankkii 4,19 prosentin omistusosuuden Deutz AG:stä.
Mediapankit:
Mercedes-Benzin tiedotteet 1.2.2023 lähtien löytyvät myös täältä: https://www.epressi.com/uutishuoneet/mercedes-benz.html
Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com
Lisätietoja:
Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi