6.6.2023
Tulossa kolme muunneltavaa moduulia eri kokoisia paketti- ja tila-autoratkaisuja varten
Vuodesta 2026 lähtien kaikki Mercedes-Benzin keskikokoiset ja isot pakettiautot käyttävät uutta sähköajoneuvoille tarkoitettua VAN.EA-perusrakennetta. Eri kokoihin skaalattava rakenne perustuu kolmeen moduuliin, joita muuntelemalla ja yhdistelemällä toteutetaan kaikki tähtimerkin ammatti- ja yksityiskäyttöön menevät tämän kokoluokan uudet autot. Ratkaisu vähentää eri alusta- ja rakenneratkaisuja jopa 50 prosenttia verrattuna nykyisten polttomoottorimallien valmistukseen.
VAN.EA-rakenteen kehityksen keskiössä ovat tehokkuus ja laaja-alainen suorituskyky, joka käsittää esimerkiksi auton aerodynamiikan, voimalinjan, renkaat sekä korin. Pyrkimyksenä on myös riittävä toimintamatka tarpeeseen optimoidulla akkukapasiteetilla, mikä vaikuttaa suoraan ajoneuvon painoon sekä hankinta- ja käyttökustannuksiin.
VAN.EA-rakennemoduuleita on kolme. Etumoduuli (sähköinen voimalinja ja etuakseli) on sama kaikissa malleissa. Keskimoduuli määrittää ajoneuvon pituuden ja sisältää akkukotelon sekä kulloinkin käytössä olevan akkuvaihtoehdon. Takamoduulista on saatavana kaksi versiota, joko sähkömoottorilla nelivetomalleihin tai ilman sähkömoottoria etuvetoisia ratkaisuja varten.
Laatua ja räätälöityjä alustaratkaisuja yksityis- ja ammattikäyttöön, mukana MB.OS-järjestelmä
Mercedes-Benz Vansin tavoitteena alustauudistuksessa on laadun ja asiakaskokemuksen maksimointi. Ratkaisuja tähän on kaksi: VAN-EA-P-perusrakenne yksityisasiakkaille tarkoitettuihin keskikokoluokan tila-autoihin, pikkubusseihin ja VIP-autoihin sekä VAN.EA-C-rakenne keskikokoisia ja isoja pakettiautoja varten.
VAN-EA-P-ratkaisuissa tavoitteena on helppo, laadukas ja turvallinen matkustuskokemus kuten yli 500 kilometrin toimintamatka latauksella. Autoissa hyödynnetään Mercedes-Benzin uutta MB.OS-käyttöjärjestelmää (Mercedes-Benz Operating System), joka kattaa kaikki auton infotainment-toiminnot, autonomisen ajamisen, alustan mukavuussäädöt, ajamisen turva- ja avustinjärjestelmät sekä latauksen hallinnan. Sen ansiosta auto on jatkuvasti ”online”, ja jo lanseerausvaiheessa mukana on SAE Tason 2 -automaattisen ajamisen valmius. SAE Tason 3 -automatiikka otetaan käyttöön vuosikymmenen loppuun mennessä. Tämä mahdollistaisi ilman kuljettajaa tapahtuvien kuljetuspalveluiden kokeilut ja mahdollisen toteuttamisen. Tämä mahdollistaisi ilman kuljettajaa tapahtuvien kuljetuspalveluiden kokeilut ja mahdollisen toteuttamisen.
VAN-EA-C-perusrakenne on puolestaan suunnattu yritysasiakkaille, jotka arvostavat käytännöllisyyttä, kuljetuskykyä ja helposti kuormattavaa laajaa tavaratilaa. Modulaarinen ja skaalattava rakenne mahdollistaa räätälöidyt sovellukset kulloiseenkin kuljetustarpeeseen alkaen lähetti- ja kuljetuspalveluista aina ambulansseihin, elintarvikkeiden kotiinkuljetuksiin tai retkeilyautoihin saakka. MB.OS-käyttöjärjestelmä tarjoaa pääsyn yritysasiakkaiden toimintaa helpottaviin ulkopuolisten palvelutarjoajien sovelluksiin ja applikaatioihin. Tämä mahdollistaisi ilman kuljettajaa tapahtuvien kuljetuspalveluiden kokeilut ja mahdollisen toteuttamisen.
Mercedes me Charge tuo käyttöön yli 525 000 latauspistettä Euroopassa yhdellä sopimuksella
Mercedes-Benzin nykyisten ja uusien sähköpakettiautojen kuten henkilöautojenkin käyttöä helpottaa jatkuvasti laajeneva Mercedes me Charge -latausverkosto. Euroopassa käytössä on jo nyt yli 525 000 latauspistettä 29 maassa. Suomessa Mercedes me Charge -palvelussa ovat mukana kaikki maan suurimmat latausoperaattorit eli Recharge (Fortum), K-lataus, Virta ja Ionity, joilla yhteensä on nyt yli 4300 latauspistettä ympäri maata.
Kaikki palvelun piirissä olevat sadat operaattorit eri maissa ovat käytettävissä yhdellä sopimuksella. Kun asiakas asioi em. operaattorien asemalla, hän voi aloittaa latauksen joko auton MBUX-järjestelmän (jatkossa MB.OS:n) kautta, auton mukana toimitettavalla RFID-tunnuksella tai Mercedes me -mobiilisovelluksella. Auton saa ladattua kätevästi ja nopeasti ”yhden asiakkuuden taktiikalla” ja ainoastaan yhdellä kuukausilaskulla. Nykyiset Suomen minuuttihinnat vastaavat Viron, Saksan ja Ranskan vastaavia hintoja, ja myös kuukausimaksut on Euroopassa hinnoiteltu hyvin yhtenäisesti.
Mercedes-Benz tavoittelee sähköpakettiautoille yli 50 prosentin osuutta tällä vuosikymmenellä
Vuodesta 2026 lähtien kaikki uudet Mercedes-Benzin keskikokoiset ja isot pakettiautot ovat täyssähkömalleja. Viime vuonna tähtimerkin osuus em. kokoluokkien sähköautoista Euroopassa oli 20 prosenttia, ja yhteensä eVans-malleja on myyty yli 40 000. Yhtiön tavoite on nostaa sähköautojen osuus 20 prosenttiin kokonaismyynnistään vuoteen 2026 mennessä ja yli 50 prosentin vuosikymmenen loppuun mennessä. ”Yli 50 prosentin osuus tukee tavoitettamme rajoittaa merkittävästi CO2-päästöjä uusien pakettiautojemme koko elinkaaren aikana”, Mercedes-Benz Vansin kehitysjohtaja Andreas Zygan sanoo.
Sähköautojen tuotanto keskittyy Puolan Jaworiin, yhtiö siirtyy täysin uusiutuvaan energiaan
Mercedes-Benz Vans organisoi tuotantoverkostoaan uudelleen, ja keskiössä on ensimmäinen vain sähköpakettiautojen valmistukseen keskittyvä tehdas Puolan Jaworissa. Tehdasta kehiettään kokonaan hiilineutraaliksi, ja sen kehittämät standardit otetaan vähitellen käyttöön muissakin Mercedes-Benz Vansin tuotantolaitoksissa. Yhtiö aikoo myös ensimmäisen kerran kattaa koko energiatarpeensa vain uusiutuvilla energialähteillä. Tämä tarkoittaa maksimaalista aurinkokennojen ja -energian hyödyntämistä, tuulivoimaa, lämpöpumppuja, geotermisiä energialähteitä sekä (tarvittaessa) biokaasua. Jaworin lisäksi VAN.EA-rakenteen keskikokoisia pakettiautoja valmistetaan Espanjan Vitoriassa.
Ensimmäiset kotimaiset täyssähköiset eVito-pohjaiset tilataksit ovat valmistuneet
Mercedes-Benzin taksien ja pikkubussien sähköistymisessä Suomessa alkoi uusi vaihe, kun tamperelainen Tamlans ja Ylöjärvellä toimiva Carsport Design esittelivät uudet taksikäyttöön soveltuvat tähtikeulaiset ratkaisunsa. Ne perustuvat eVitoon, joka asiakkaiden tarpeen mukaan varustellaan ja sisustetaan koulutakseiksi tai esteettömiksi takseiksi. Koulutaksiautot ovat normaalisti 1+8-paikkaisia, mutta koulukuljetuskäytössä autoon mahtuu 12–13 koululaista. Esteettömissä takseissa matkustajapaikkoja on 1+7, ja lisäksi autoihin on toteutettu katto- ja takapariovikorotus sekä pyörätuoliramppi.
Tamlans on jo toimittanut neljä eVito-taksia, Lahteen, Raumalle ja Loviisaan, viides on lähdössä Jepualle.
Carsport Design odottaa niin ikään prototyyppimallinsa herättävän suurta kiinnostusta taksiyrittäjissä, sillä taksiala on parhaillaan voimakkaasti sähköistymässä.
Kummankin yrityksen tilataksiratkaisut ovat tilattavissa myös Vehon organisaation kautta.
Mediapankit:
Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/
Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com
Lisätietoja:
Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi