2.10.2024
Drive Pilot -järjestelmän huippunopeus nousee 95 kilometriin tunnissa Saksassa
Mercedes-Benz kehittää määrätietoisesti autonomisen ajamisen mahdollistavaa Drive Pilot -järjestelmäänsä, jota yhtiö testaa parhaillaan Saksassa ja Yhdysvalloissa. SAE-tason 3 automaattiajamisen mahdollistavan järjestelmän huippunopeus moottoritiellä nousee Saksassa 95 kilometriin tunnissa. Uudistuneen Drive Pilotin asiakastoimitukset alkavat vuoden 2025 alusta. Drive Pilotin jo hankkineet saavat ao. päivityksen ilmaiseksi joko OTA-päivityksenä tai korjaamokäynnin yhteydessä. Drive Pilotista tulee näin maailman kehittynein Tason 3 -autonomiajärjestelmä, joka on saatavana sarjatuotantoautoihin. Saksan lainsäädäntö sallii tällä hetkellä ehdollisen autonomisen ajamisen järjestelmät 130 kilometrin huippunopeuteen saakka. Mercedes-Benzin pyrkimys on saavuttaa tämä raja kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä.
Mercedes-Benz mukana kiinteän olomuodon akkujen kehityksessä
Mercedes-Benz ja yhdysvaltalainen Factorial kehittävät yhdessä uuden sukupolven kiinteän olomuodon (kiinteän elektrolyytin) eli solid state -akkua. Solstice-nimisen akkukonseptin odotetaan kasvattavan sähköauton keskimääräistä toimintamatkaa jopa 80 prosentilla nykyisistä lukemista ja yltävän 450 Wh:n energiatiheyteen painokiloa kohti, Automotive News -lehti kertoo. Mercedes-Benz on sijoittanut Factorialin akkukehitykseen 200 miljoonaa dollaria vuonna 2022 ja aikoo testata yhtiön niin sanottua quasi-solid-state-akkukonseptia ensi kerran jo vuonna 2026. Kiinteän olomuodon akuissa nykyinen nestemäinen elektrolyytti on korvattu kiinteällä aineella, mikä vähentää akun jäähdytystarvetta ja paloriskiä sekä pienentää huomattavasti akun kokoa. Haasteina ainakin toistaiseksi ovat akun huono kylmäsuorituskyky sekä akkukotelon taipumus laajenemiseen.
Mercedes-Benz ja Hydro ympäristöyhteistyöhön Amazonin alueella
Mercedes-Benz ja norjalainen alumiini- ja energiayhtiö Hydro käynnistävät ns. Corridor-yhteistyön Amazonin alueella Brasiliassa. Yhteistyö kattaa kaikkiaan seitsemän kaupunkia ja seutua käsittävän alueen Parán osavaltion alueella. Kaupunkeja yhdistää 244 kilometriä pitkä Hydron omistama putkilinja, joka kuljettaa bauksiittia. Mercedes-Benz, Hydro ja paikalliset kansalaisjärjestöt aikovat yhteistyössä vahvistaa alueen väestön ihmisoikeuksia, paikallistaloutta ja suojella luonnon biodiversiteettiä. Mercedes-Benz haluaa yhteistyöllä varmistaa kestävästi ja CO2-neutraalisti tuotetun alumiinin saannin jatkossa. Sosiaalisen kehityksen painopiste alueella on maaseudulla, ja ympäristöyhteistyöllä pyritään erityisesti kestävän kaivostoiminnan edellytysten parantamiseen ja sademetsäalueiden suojeluun.
Superharvinainen 200 D Universal -farmarimalli esillä Mercedes-Benzin museossa
Mercedes-Benzin farmariautoaikakausi alkoi aikaisemmin kuin yleisesti tiedetään. Ensimmäinen malli ei ollutkaan 123-sarjan Estate vuonna 1978, vaan tähän autoluokkaan hypättiin jo runsasta vuosikymmentä aikaisemmin. Kyseessä oli 190 D Universal, jonka silloinen Daimler-Benz AG esitteli Brysselin autonäyttelyssä tammikuussa 1965. Auto perustui 110- eli fintail-mallisarjaan, jonka belgialainen IMA oli muuttanut farmarikoriseksi. Universalissa oli suurimmillaan 2,71 kuutiometrin laajuinen ja takaistuinten selkänojat kaadettuina 190 sentin mittainen tavaratila. Kantavuus oli 710 kiloa, ja kuormaa silmällä pitäen auton jousitusta oli vahvistettu. Vuosina 1965–1968 valmistui vain 2754 kappaletta Universal-farmareita; vuodesta 1967 lähtien mallinimillä 200 D, 200, 230 ja 230 S. Näistä malleista juuri 200 D Universal vuosimallia 1968 on nyt yleisön nähtävänä Stuttgartin Mercedes-Benz-museon Kokoelmahuoneessa 5.
Mercedes-Benzin museo rikkoi 13 miljoonan kävijän rajan
Stuttgartissa sijaitseva Mercedes-Benz-museo saavutti syyskuun puolivälissä uuden virstanpylvään, kun museon kävijämäärä rikkoi 13 miljoonan rajan. Hän oli ranskalainen Frédéric Atoun, joka vieraili museossa poikansa Victorin kanssa. Kulunut kesä oli muutenkin menestyksekäs vuonna 2006 avatulle museolle, sillä kävijämäärä nousi 16 prosenttia verrattuna tammi-elokuun tilanteeseen vuotta aikaisemmin. Museon suosiota siivittivät Saksassa järjestetyt jalkapallon MM-kisat, joiden pelejä pelattiin myös Stuttgartin jalkapallostadionilla aivan museon vieressä. Kaksi kolmesta museon kansanvälisistä vieraista kävikin museossa juuri kesäkuukausina. Eniten heitä tuli Ranskasta ja Kiinasta.
Mediapankit:
Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/
Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com
Lisätietoja:
Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi