30.5.2024
Autokannan vauhdikas sähköistyminen tuo sähköä myös mekaanikkojen työhön. Kiinnostavaa opittavaa on paljon, ja Vehon Mercedes-Benz-merkkihuolloissa mekaanikot pääset koulun penkille säännöllisesti.
Mekaanikkojen koulutuspolku Veholla tarjoaa mahdollisuuden kouluttautua MT-, ST-, DT- ja EHV-mekaanikoksi sekä pätevöityä vaativiin sähköajoneuvojen korkeajännitetöihin. Koulutukset etenevät portaittain ja lisää saa oppia sitä mukaa, kun kilometrejä kertyy. Koulutukset takaavat, että Vehon asiakkaat saavat sekä polttomoottori- että sähköajoneuvoihinsa viiden tähden huoltoa ja korjausta – aina turvallisuus edellä.
Kun mekaanikko aloittaa Veholla, hän kouluttautuu pohjakoulutuksestaan riippumatta ensin MT-mekaanikoksi. MT eli Maintenance Technician keskittyy työssään Mercedes-Benz-ajoneuvojen ylläpitohuoltoihin ja korjauksiin sekä komponenttien vaihtoihin, jotka eivät vaadi syvällistä vian diagnosointia tai mekaanisten järjestelmien osaamista. MT-mekaanikon koulutuksen yhteydessä suoritetaan korkeajännitetöiden ensimmäisen tason vaatimukset, jolloin mekaanikko oppii työskentelemään turvallisesti jännitteettömiksi kytkettyjen korkeajänniteajoneuvojen parissa ja tietää sähkötöihin liittyvät ensiavun periaatteet.
MT-mekaanikosta seuraava koulutuskokonaisuus valmistaa ST-mekaanikoksi (System Technician). ST-mekaanikko erikoistuu tiettyihin järjestelmiin, kuten alusta- tai voimansiirtojärjestelmiin, ja osaa diagnosoida ja korjata niihin liittyvät ongelmat.
ST-mekaanikot suorittavat myös korkeajännitetöiden toisen ja kolmannen tason, jolloin he pystyvät turvallisesti kytkemään komponentteja irti korkeajännitejärjestelmästä. Tämän työvaiheen jälkeen esimerkiksi MT-mekaanikot voivat työskennellä turvallisesti sähkömoottorin parissa. Suurin osa Vehon Mercedes-Benz-merkkihuoltojen töistä hoituu MT- ja ST-mekaanikkojen toimesta.
Kun ST-mekaanikolle on kertynyt riittävästi kilometrejä alle, vähintään noin parin vuoden ajalta, hän voi kouluttautua DT-mekaanikoksi. Diagnosis Technician eli DT-mekaanikko on Veholla useimmiten työnjohtajan roolissa, joka tekee vaativimpien tapausten diagnosointia ja niiden dokumentointia, toimii asiakasrajapinnassa sekä opastaa muita mekaanikkoja heidän työssään. DT-mekaanikon koulutukseen sisältyy korkeajännitetöiden vaativin, neljäs taso, joka antaa pätevyyden korkeajännitejärjestelmien vian etsintään ja mittaamiseen sekä toimimiseen korjaamon teknisenä tukihenkilönä korkeajänniteasioissa.
Edellä kuvailtu mekaanikkojen kolmitasoinen koulutuspolku täydentyi keväällä 2024 EHV-koulutuskokonaisuudella (Expert for High-Voltage Systems), jonka myötä vuosittain noin 50 Suomen huoltoverkoston mekaanikkoa pätevöityy vaativimpiin sähköautojen huoltotöihin.
"DT-mekaanikot, joilla on suoritettuna kaikki korkeajännitekoulutusten tasot, pääsevät halutessaan EHV-koulutukseen. Koulutuksen myötä mekaanikko osaa esimerkiksi avata sähköauton akun ja korjata kohteita sen sisällä, jolloin säästytään kalliin akun vaihtamiselta”, kertoo Vehon koulutusosaston päällikkö Jorma Laakkonen.
Vehon koulutuskeskus sijaitsee Vantaalla, jossa vilkas puheensorina täyttää työsalit ja teorialuokan pitkin vuotta. Oppilastyöpäiviä kertyy vuosittain noin 2500.
Veho Airportin huollossa työskentelevä Reino Viikilä turhautuu, jos työ toistaa liikaa itseään. Senpä vuoksi hän halusi kouluttautua MT-mekaanikosta ST-mekaanikoksi.
”Itselläni kiinnostus autoalaan ei lopu työpäivän päätyttyä, vaan paneudun vapaa-ajallakin esimerkiksi väylätekniikkaan ja sen hyödyntämiseen omissa harrastuksissani. Töissäni haluan haasteita ja hankalia hommia, ja haluan ymmärtää esimerkiksi telematiikkaa ja verkotusta syvemmällä tasolla”, kertoo Viikilä.
ST-mekaanikon koulutusmoduulit kestävät kolme päivää, mikä pitää sisällään paljon myös penkissä istumista. Siihen on pitänyt Viikilänkin totuttautua.
”Työssäni olen tottunut olemaan jatkuvasti liikkeessä ja tekemään käsilläni paljon. Onneksi teoriaosuuksia seuraa aina myös käytännön harjoittelua.”
Veho Airportissa huoltopäällikkönä toimiva Marko Kuittinen on ylpeä siitä, että Veholla mekaanikkojen jatkuva koulutus on ykkösprioriteeteissä, ja että mekaanikot suhtautuvat siihen innostuneesti.
”Meillä on todella aktiivista ja oma-aloitteista väkeä. Airportissa on enemmän ST- ja DT-mekaanikkoja kuin Mercedes-Benz edellyttää korjaamoa kohden. Pätevyys korkeajännitetöihin on myös korkealla tasolla ja suurin osa mekaanikoistamme on suorittanut ne jo automalleittainkin.”
Kuittisen mukaan työntekijöiden osallistuminen koulutuksiin pitkin vuotta on järjestettävissä osaksi Vehon huollon arkea, vaikka 60 henkilön kouluttautumisten koordinointi ja aikataulujen sovittaminen voikin kuulostaa melko hurjalta. Mekaanikkojen lisäksi myös varaosamyyjiä ja työnjohtajia koulutetaan säännöllisesti.
”Mekaanikkojen jatkuva kouluttaminen on ehdotonta autokannan sähköistyessä, ja Mercedes-Benzin koulutusohjelmien laajuus ja laatu ovat erinomaisia. Meillä on vankkaa ja ajantasaista osaamista kaikissa mekaanikon työnkuvissa”, kiittelee Kuittinen.
Koulutusten anti näkyy positiivisesti myös mekaanikon työarjessa.
” Koulutukset ovat mukavia tilaisuuksia, joissa kaikkia yhdistää halu oppia ja tehdä yhteistyötä. Saan myös hyvän mielen, kun pystyn välillä haastavissakin asioissa auttamaan työkaveria”, Viikilä toteaa.
Vehon mekaanikoiden laaja koulutuspolku tarjoaa mahdollisuuden luoda omannäköistä uraa. Kaikki, jotka haluavat kouluttautua, pääsevät kouluttautumaan aina EHV-mekaanikoksi asti, mutta joillekin MT-mekaanikon työt ovat kuitenkin kaikista mieluisimpia, eikä siinäkään ole mitään väärää.
”Kaikki Vehon mekaanikot saavat työnkuvastaan riippumatta roolinsa mukaisia koulutuksia vuosittain, eli ilman jatkuvaa koulutusta ei yksikään mekaanikko meillä jää ", lisää Laakkonen.