3.10.2023
Maailman ensimmäinen Tason 3 -ajoautonomia asiakkaiden saatavana kahdessa osavaltiossa
Kalifornian ja Nevadan osavaltiot ovat ensimmäisinä hyväksyneet Tason 3 autonomisen ajamisen järjestelmän maantiekäyttöön Yhdysvalloissa. Kyseessä on Mercedes-Benzin kehittämä Drive Pilot -järjestelmä, joka huolehtii itsenäisesti tietyistä ajotehtävistä matkan aikana. Mercedes-Benz on ensimmäinen automerkki, joka kykenee valmistamaan hyväksytysti matkaa taivaltavan Tason 3-järjestelmällä varustetun auton. Ensimmäiset Drive Pilotilla varustetut EQS-sedanit toimitetaan asiakkaille loppuvuoden aikana. Toimitukset jatkuvat alkuvuonna, kun uusimpia mallivuoden 2025 EQS- ja S-sarjan sedaneita aletaan toimittaa tilaajilleen kahdessa osavaltiossa. Koska maantieliikennettä koskeva lainsäädäntö ja säännökset päätetään USA:ssa paikallistasolla, Mercedes-Benz neuvottelee jatkossa muidenkin osavaltioiden kanssa Drive Pilotilla varustettujen automallien myynnin laillistamisesta. Tätä ennen Drive Pilot on hyväksytty liikennekäyttöön Saksassa, ja Kiinassa neuvottelut asiasta ovat käynnistymässä.
”Drive Pilot on maailman ensimmäinen ja ainoa apujärjestelmä, joka mahdollistaa ehdollisesti autonomisen ajamisen ja on tyyppihyväksytty tähän käyttöön. Se perustuu auton sensorien ja antureiden tuottaman monipuolisen tiedon yhtäaikaiseen turvalliseen hyödyntämiseen. Koska turvallisuus on yksi Mercedes-Benzin ydinarvoista, tämän tiedon vastuullinen käyttö on avainasemassa asiakkaidemme ja yhteiskuntien luottamuksen voittamisessa”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Markus Schäfer kommentoi.
Drive Pilot on tarkoitettu helpottamaan ajamista vilkkaassa valtatieliikenteessä. Kun järjestelmä on aktivoitu, se säätää nopeutta ja etäisyyttä muihin ajoneuvoihin ja pitää auton omalla kaistalla. Kuljettaja voi tällöin käyttää auton näytöiltä toimintoja ja kuvakkeita, joiden käyttö on yleensä ajamisen aikana kielletty. Drive Pilot hyödyntää toiminnoissaan muun muassa LiDar-tutkan, takaikkunakameran, hälytysajoneuvojen äänet havaitsevien mikrofonien sekä tien kosteussensorien tuottamaa dataa. Järjestelmän lisähinta alkaa noin 2500 dollarista. Tässä vaiheessa Drive Pilot -ajaminen toimii 60 kilometrin tuntinopeuksiin saakka, mutta Mercedes-Benzin pyrkimyksenä on kasvattaa toiminta-alue ensin 90 km/h:n ja lopulta aina 130 km/h:n nopeusalueelle asti.
E-sarjassa automaattinen ohitusapu, täysautomaattinen pysäköinti testikäytössä Saksassa
Mercedes-Benz työskentelee määrätietoisesti ajoneuvojen autonomisten liikkumisratkaisujen kehittämiseksi. Tason 2 järjestelmiä edustaa Aktiivinen etäisyysavustin ja siihen yhdistetty aktiivinen ohjausavustin, joka toimii kaiken tyyppisillä teillä aina 210 km/h nopeuksiin saakka. Uusin järjestelmä on automaattinen ohitusavustin (ALC; Automatic Lane Change), joka ensimmäisenä on tuotu tuotantoon uudessa E-sarjassa. ALC sijoittuu autonomisen ajamisen viisiportaisella asteikolla tasolle 2 tai 2+. Järjestelmällä varustettu auto kykenee itsenäiseen edellä ajavan ohittamiseen maantiellä, kun kaistaviivat ovat näkyvissä, säätila on selkeä ja auton varustukseen kuuluu MBUX-navigointi. ALC toimii 80–140 kilometrin nopeusalueella. Kädet on pidettävä koko ajan ohjauspyörällä, ja kuljettaja voi itse estää tai keskeyttää automaattisen ohituksen aina niin halutessaan. ALC aktivoidaan näpäyttämällä vilkun kytkintä eli käyttämällä kolmen vilkahduksen toimintoa. ALC lanseerataan ensimmäiseksi Saksassa ja Kiinassa.
Mercedes-Benzillä on testikäytössä myös maailman ensimmäinen henkilöautokäyttöön kehitetty Tason 4 autonominen järjestelmä eli täysautomaattinen pysäköintiavustin Intelligent Park Pilot. Sitä kehitetään yhdessä Boschin kanssa Stuttgartin lentokentän pysäköintitalossa. Järjestelmällä varustettu auto ajaa itse portilta talon vapaaseen pysäköintiruutuun ja takaisin ilman ihmiskuljettajan apua. Kuljettajan ei tarvitse edes istua sisällä autossa.
Täysperävaunurekka kulki 1047 kilometrin reitin täydessä lastissa yhdellä vetytankkauksella
Daimler Truck saavutti syyskuun lopulla uuden virstanpylvään vetyyn perustuvan kuljetusliikenteen kehittämisessä. Vetykäyttöinen ja täysperävaunullinen Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auto selvitti 1047 kilometriä pitkän reittimatkan vain yhdellä tankkauksella – täydessä lastissa ja oikeissa liikenneoloissa. Kaikkiaan 40 tonnia painavan yhdistelmän reitti alkoi 25. syyskuuta Saksan Wörthista ja päättyi seuraavana päivänä Berliiniin. Nestemäisessä muodossa oleva vety tankattiin kahteen 40 kilon polttoainetankkiin, jossa se säilyy –253 asteen lämpötilassa. Mercedes-Benz käyttää nestemäistä vetyä, koska sen energiatiheys on paljon korkeampi kuin vetykaasun.
Ennen matkan alkua tankit tarkasti ja sinetöi testiä valvonut TÜV Rheinland. Onnistunut testi todisti ennen kaikkea sen, että vety on käyttökelpoinen ja varteenotettava vaihtoehto täysin päästöttömään maantiekuljetusliikenteeseen erityisesti pitkillä ja joustavuutta vaativilla kuljetusosuuksilla. Daimler Truckin tavoitteena on aloittaa asiakastestit vastaavalla kalustolla lähivuosien aikana ja esitellä Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auton tuotantoversio tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolla.
Mediapankit:
Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/
Lisätietoja kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media-mercedes-benz.com ja www.media.daimlertruck.com
Lisätietoja:
Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi