20.2.2024
Seuraavaan sukupolveen siirtymisen myötä MBUX-käyttöjärjestelmän suorituskyky on parantunut merkittävästi. Yhdessä entistä hiotumman aerodynamiikan avulla uudistuneet mallit voivat tehokkaammin hallita energian talteenottoa ja muita energian kulutukseen vaikuttavia tekijöitä. Merkittävimmät muutokset WLTP-mittauksen perusteella mitattavassa toimintamatkassa näkyvät EQA- ja EQB 250+ -malleissa, jotka korvaavat edellisen malliston 250-mallit. EQA 250+ on saavuttanut 65 kilometrin lisäyksen toimintamatkaan edeltävään EQA 250-malliin verrattuna. Sisarmallissa EQB 250+ vastaava muutos toimintamatkassa on 63 kilometriä. 250+ -mallien pidemmän toimintamatkan mahdollistaa mm. akuston suurempi 70,5 kWh:n energiasisältö.
Muiden mallien toimintamatkan muutos vaihtelee mallista riippuen 21–25 kilometrin välillä.
Malli | Toimintamatka WLTP km | Lisäys km | Akuston energiasisältö kWh |
EQA 250+ | 557 | 65 (vrt. 250-malli) | 70,5 |
EQA 300 4MATIC | 457 | 21 | 66,5 |
EQA 350 4MATIC | 457 | 21 | 66,5 |
EQB 250+ | 531 | 63 (vrt. 250-malli) | 70,5 |
EQB 300 4MATIC | 444 | 25 | 66,5 |
EQB 350 4MATIC | 444 | 25 | 66,5 |
Plug&Charge vakioksi
Mallimuutoksen myötä Plug&Charge-toiminto on tullut vakioksi EQA- ja EQB-malleihin. Toiminnon käyttäminen edellyttää asiakkaalta Mercedes me Charge-sopimusta. Mercedes me Charge on ylivoimaisesti helpoin ja yksinkertaisin tapa maksaa lataussähköstä. Palvelua käyttämällä Mercedes-Benz-asiakas välttyy yllättäviltä ja usein varsin hintavilta roaming-laskuilta. Auton saa ladattua kätevästi ja nopeasti ”yhden asiakkuuden taktiikalla” ja ainoastaan yhdellä kuukausilaskulla. Suomessa Mercedes me Charge yhteensopivia latauspisteitä on noin 5600 kappaletta. Plug&Charge toimii toistaiseksi IONITY:n pisteissä.
Akuston esilämmitys takaa nopean latauksen myös talvipakkasilla
Navigointipohjainen korkeajänniteakuston esilämmitys takaa korkean lataustehon myös talvipakkasilla. Järjestelmän käyttö on yksinkertaista: etsi piste latausasemahausta tai hyödynnä älykästä reittisuunnittelua, joka suunnittelee lataustauot automaattisesti pidemmällä matkalla. Uutena ominaisuutena esilämmityksen alkaessa EQ-valikon välilehdelle ”lataus” ilmestyy akuston lämpötilan esivalmistelusta kertova ikoni ja samalla näyttö kertoo arvioidun maksimilataustehon. Molemmissa malleissa on 100 kW tasavirtalataus (DC) ja 11 kW vaihtovirtalataus (AC). Mercedes-Benzin sähköautoille tyypilliseen tapaan latauksen keskiteho on korkea myös talvipakkasilla, jolloin lataus tapahtuu nopeasti.
Merkittävästi lisää vakiovarusteita
Malliuudistuksen myötä uusia vakiovarusteita ovat mm. 10.25” digitaalinen mittaristonäyttö, kiintolevynavigointi, katveavustin, lämmitettävä ohjauspyörä, aktiivinen DISTRONIC-etäisyysvakionopeudensäädin, avaimeton KEYLESS-GO-mukavuuspaketti, muotoilultaan uusi ohjauspyörä, adaptiivinen kaukoavustin sekä päivitetyt kamera- ja sensorijärjestelmät. Myös ulkonäköön on tullut lukuisia uudistuksia mm. vakiovarusteinen tähtikuvioitu keulamaski.
EQA
EQB
Mediapankit:
Mercedes-Benz uutishuone:
https://www.epressi.com/uutishuoneet/mercedes-benz.html
Mercedes-Benz AG:
https://media.mercedes-benz.com/
Lisätietoja:
Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi
Frans Junno, Mercedes-Benz EQ-tuotepäällikkö, puh. 040 839 5051, frans.junno@veho.fi