Kesäkuun kuukausitiedote: Mercedes-AMG PureSpeed -konsepti tuo F1-tunnetta kadulle

3.6.2024

Mercedes-AMG kunnioittaa F1- ja kisa-autojen perinteitä henkeäsalpaavalla ja jännittävällä muotoilututkielmalla. Mercedes-AMG PureSpeed -konseptimalli on kaksipaikkainen, täysin avoin urheiluauto ilman kattoa ja tuulilasia. Konseptimalli tarjoaa ensiaavistuksen eksklusiivisen ja valmistusmääriltään hyvin rajoitetun Mercedes-Benz Mythos -sarjan ensimmäisestä tuotantomallista. Konseptin paljastivat Mercedes-AMG Petronas F1 -tiimin kuljettajat Lewis Hamilton ja George Russell Monacon Grand Prix -kilpailun yhteydessä.

”Mercedes-AMG PureSpeed on luultavasti kaikkein välittömin tapa kokea urheiluautoilun suorituskyky ja puhdas ajamisen ilo.  Voit kokea valon, ilman ja ajamisen intohimon suodattamattomina kaikilla aisteillasi. Muotoiluelementit kuten HALO-turvakaari vahvistavat F1-auton tunnelmaa”, Mercedes-AMG:n hallituksen puheenjohtaja Michael Schiebe kuvaa.

Mercedes-AMG PureSpeed -konsepti jatkaa Mercedes-Benzin ainutlaatuisia perinteitä tinkimättömien kisa-autojen muotoilun, innovatiivisten materiaalien ja modernin teknologian hyödyntämisessä. Ensi vuonna esiteltävä vain 250 auton tuotantomallisarja on tarkoitettu kaikkein omistautuneimmille Mercedes-Benz-harrastajille ja -keräilijöille. Tarjolla on täysin ainutlaatuinen ajokokemus, jonka inspiraatio on peräisin legendaarisista kilpa-autoista ja niiden estetiikasta.

HALO-turvakaari ja erikoiskypärät takaavat F1-luokan ajokokemuksen

Muotoilun näkyvä erityispiirre on HALO-turvakaari, joka korvaa auton perinteisen A-pilarin. HALO viittaa suoraan moottoriurheilun kuninkuusluokkaan, jossa se on ollut F1-autojen pakollinen varuste vuodesta 2018 lähtien. Kaari suojaa kuljettajan pään ja niskan aluetta onnettomuustilanteissa. Mercedes-AMG PureSpeed -konseptimallin turvajärjestelmä perustuu kiinnikkeeseen, joka on liitetty ajoneuvon koriin F1-autojen tapaan. Komponentti on aerodynaamisesti optimoitu ja suojaa matkustajia kuten F1-autoissa.

Lisäksi mukana tulee kaksi aerodynaamisesti muotoiltua ajokypärää, jotka on suunniteltu ja valmistettu erityisesti tätä konseptimallia varten. Auton kaksi matkustajaa voivat siis kokea yhtä aikaa saman ajonäkymän, jonka F1-kuljettajat kohtaavat radalla. Katto, tuulilasi tai sivuikkunat eivät erota matkustajia ympäristöstään. Muita kohokohtia ovat auton sisätilojen ainutlaatuiset väri- ja varustevaihtoehdot, joista yksi on kojelautaan sijoitettu IWC Schaffhausenin suunnittelema kello.

Terävästi leikattua hiilikuitua ja aistillisen pyöreitä pintoja

Mercedes-AMG PureSpeed -konsepti on todella suorituskykyinen urheiluauto, jonka siluetti on hyvin matala. Monet sen ominaisuudet ovat saaneet inspiraationsa Mercedes-AMG ONE -hyperautosta. Terävästi leikatut ja näkyvät hiilikuituosat korin alaosassa tarjoavat katsojalle voimakkaan kontrastin auton yläosan lähes aistillisiin, pyöristettyihin muotoihin.

Niin etu- kuin takapyörissä on ainutlaatuinen hiilikuituverhoilu pyöräkaarien alaosassa. Takapyörien aukot korissa on suljettu aerodynamiikan parantamiseksi. Etupyörien pyöränaukot ovat avoimet ja takavat riittävän ilmavirran jarrujen jäähdyttämiseksi ja downforcen tehostamiseksi. Leveät takapyörät vielä korostavat auton lihaksikkaita hartioita, joiden muoto jatkuu ja sulautuu tyylikkääseen tavaratilan luukkuun ja leveään ilmanohjaimeen.

Urheiluautomaisia muotoiluelementtejä ovat pitkä konepelti ja erittäin matala, hain kuonoa muistuttava keularakenne.  Etuosan muotoilu on samanlainen kuin Mercedes-AMG ONE:ssa: leveä ja alas sijoitettu ilmanottoaukko AMG-tunnuksella sekä tumma kromattu Mercedes-tähti keulan kärjessä. Pitkässä konepellissä on ylimääräinen ilmanpoistoaukko. Pienet ja läpinäkyvät ilmanohjaimet edessä ja sivuilla ohjaavat ilmavirran ohjaamon yli.

Kunnianosoitus legendaarisille Mercedes-malleille

Konseptimallin monissa pienissä yksityiskohdissa kunnioitetaan Mercedes-Benzin moottoriurheiluperinteitä. Istuinten taakse sijoitetut tukipilarit ovat muistumia legendaarisista kilpa-autoista kuten 300 SLR:stä, jolla Stirling Moss ja Denis Jenkinson voittivat vuoden 1955b Mille Miglia -ajot Italiassa uskomattomalla 157 kilometrin keskinopeudella yleisillä teillä.

Silmiinpistävä maalipinta, jossa väri vaihtuu Le Mansin punaisesta grafiitinharmaaseen korostettuna mustalla AMG-tunnuksella, viittaa vuoteen 1924 ja Targa Florio -kisan Sisiliassa voittaneeseen Mercedes-autoon. Se oli maalattu punaiseksi eli värillä, joka tyypillisesti varattiin vain italialaisille autoille, kun taas saksalaiset kilpa-autot olivat valkoisia. Punaisen maalin tarkoitus oli estää paikallisia faneja hidastamasta auton etenemistä kilpailussa. Tämä keino tepsi, sillä 6 tunnin, 32 minuutin ja 37,4 sekunnin ja 432 kilometrin kilpailumatkan jälkeen maaliviivan ylitti ensimmäisenä 2-litrainen Mercedes-kilpa-auto numerolla 10 kuljettajana Christian Werner. Nyt numero 10 löytyy myös Mercedes-AMG PureSpeed -konseptimallin etulokasuojista kunnianosoituksena sata vuotta sitten ajetulle voitolle.

Mercedes-Benz-autot ja -harrastajat kokoontuvat Himoksella 8. kesäkuuta

Suomen Mercedes-Benz Klubi järjestää kesän suurimman tapahtumansa Jämsän Himoksella lauantaina 8.6. kello 10–16. Tapahtumassa on esillä kaksisataa Mercedes-Benz-autoa 1930-luvulta aina nykypäivään saakka. Tilaisuus ja sen yhteydessä oleva autonäyttely ovat avoinna ilmaiseksi kaikille kävijöille.

 

 

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com

  

Lisätietoja:

Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi