Joulukuun kuukausitiedote: Yksi maailman merkittävimmistä kilpa-autoista tulee myyntiin

3.12.2024

 

Yksi maailman merkittävimmistä kilpa-autoista tulee myyntiin 

Helmikuun 1. päivänä ensi vuonna järjestetään Stuttgartissa huutokauppa, jossa myyntiin tulee yksi autourheilun historian merkittävimmistä autoista: vuoden 1954 Mercedes-Benz W196 R ”Silver Arrow”. Tämä legendaarinen kilpa-auto tunnetaan erityisesti Juan Manuel Fangion ja Sir Stirling Mossin ajamana. Mercedes-Benz W196-mallit hallitsivat Grand Prix-areenoita vuosina 1954 ja 1955. Autoa vauhditti uuden 2,5 litran moottorinsääntöjen mukainen kahdeksansylinterinen polttonesteen suihkutuksella varustettu rivimoottori, joka tuotti vaikuttavat 290 hevosvoimaa. Huutokaupattava yksilö, runkonumeroltaan 00009/54, aloitti uransa monopostona, jossa tukivarret ja pyörät ovat selvästi näkyvissä. Vuonna 1955 auton kori päivitettiin aerodynaamisemmaksi "Streamlined"-versioksi, jossa pyörät oli verhoiltu korin alle.

Auto on ollut vuodesta 1965 lähtien näytteillä Yhdysvalloissa, Indianapolis Motor Speedwayn museossa. Nyt tämä harvinaisuus kuljetetaan Stuttgartiin huutokauppaa varten, ja sen hinnan arvioidaan nousevan vähintään 50 miljoonaan euroon. Kyseinen yksilö tulee olemaan ensimmäinen, jota  tarjotaan yksityiseen omistukseen.

Mercedes-Benzin asiakastalli Iron Lynx palauttaa tähtimerkin Le Mansiin 26 vuoden jälkeen

Mercedes-AMG-asiakastallien uusin jäsen Iron Lynx palauttaa tähtimerkin legendaarisille kilparadoille vuonna 2025. Italialainen Iron Lynx kilpailee FIA World Endurance (FIA WEC) -mestaruudesta kahdella Mercedes-AMG GT3 -autolla LMGT3-sarjassa. Kyseessä on Mercedes-AMG:n ensimmäinen osallistuminen FIA WEC -sarjaan, mikä merkitsee myös tähtimerkin paluuta Le Mansin radalle 26 vuoden tauon jälkeen. Le Mansin kuuluisa Circuit de la Sarthe -kestävyyskisa on yksi FIA WEC:n kahdeksasta osakilpailusta. Kausi avataan 1812 kilometrin kisalla Qatarissa 28. helmikuuta 2025. LMGT3-sarjan autojen maksimimäärä on kaksi/valmistaja, ja osallistuvien autojen on täytettävä sarjan luokittelumääräykset. Saadakseen luokituksen autonvalmistajan on valmistettava kyseistä mallia vähintään 2500 kappaletta vuodessa. Teknisiin sääntöihin kuuluvat esimerkiksi vääntömomenttiantureilla varustettujen vetoakselien käyttö, alimman maavaran 50 mm sääntö ja nestejäähdytettyjen jarrujen käytön kielto.

Aktiivisen pysäköintiavustimen toimintanopeus kaksinkertaistuu

Mercedes-Benz on parantanut aktiivisen pysäköintiavustimen toimintaa Parktronic-toiminnan avulla. Järjestelmä pysäköi auton nyt kaksi kertaa nopeammin kuin ennen eli 4 kilometrin tuntinopeudella. Kuljettaja voi käynnistää järjestelmän keskinäytöltä löytyvällä digitaalisella painikkeella, ja tilapalkki näyttää toiminnan edistymisen. Automaattisen pysäköinnin aikana järjestelmä mykistää Parktronic-merkkiäänet.  Jos auto on varustettu 360 asteen kamerajärjestelmällä, kuljettaja voi valita erilaisia näkymiä pysäköinnin aikana. Viimeisimmän järjestelmäpäivityksen jälkeen parannukset ovat vakiovarusteena E- ja S-sarjoissa, EQS:ssa ja EQS SUVissa, EQE:ssä ja EQS SUVissa sekä kaikissa ko. mallien Maybach-versioissa, joissa on peruutuskameralla varustettu pysäköintipaketti.

 

 

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: Kiinnostavimmat uutiset autoalalta - Veho.fi

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: Mercedes-Benz Media

Lisätietoja:

Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi