5.11.2024
C-sarjalle huipputulos Euro NCAP:n avustinjärjestelmätestistä
Mercedes-Benzin C-sarja kirjasi huipputuloksen tuoreimmassa Euro NCAP -testissä, jossa arvioitiin automallien kuljettajaa tukevien avustinjärjestelmien suorituskykyä. C-sarja sai testistä 182 pistettä ja oli paras kuudesta tällä kierroksella arvioidusta automallista. Erityisesti testaajat kiittivät C-sarjan aktiivista hätäpysäytysavustinta, jonka ansiosta auto voi vaihtaa kaistaa ja pysähtyä kontrolloidusti, mikäli kuljettaja ei ole enää ajokykyinen. Aikaisemmin vastaavassa testissä on arvioitu Mercedes-Benz EQE Sedan, EQE SUV sekä E-sarja vuosina 2022–2023. Testeissä EQE Sedanille kirjattiin tämän testisarjan paras tulos koskaan. Avustinjärjestelmätestissä autot arvioidaan parhaassa mahdollisessa turvavarustuksessa. Esimerkiksi C-sarjan kohdalla testattiin auto, joka oli varustettu kattavalla Ajoavustinpaketti Plussalla (koodi P20). Kaikkiaan Mercedes-Benz-mallistoon on saatavana yli 40 erilaista avustinjärjestelmää, osa niistä lisävarusteina.
Mercedes-Benz hyödyntää röntgensäteitä törmäystesteissä
Mercedes-Benzin suorittamissa tömäystesteissä käytetään uutta, ennen kokemattoman tarkkaa kuvantamisen tasoa. Kun törmäyseste iskeytyy oranssiksi maalatun C-sarjan auton kylkeen 60 km/h nopeudella, hallin kattoon törmäyskohdan yläpuolelle sijoitettu lineaarikiihdytin toimii röntgenkamerana. Tarkalla törmäyshetkellä röntgenkamera ottaa noin sata pysäytyskuvaa. Kun ne yhdistetään videokuvaan, ne tarjoavat kiehtovan näkymän törmäysvoimien vaikutuksesta auton turvarakenteisiin sekä nuken eri osien kohtaamiin liikkeisiin ja rasitukseen. Röntgensäteily ei vaikuta muihin analyysilaitteisiin millään tavalla – esimerkiksi törmäystä auton sisällä kuvaavat kamerat toimivat koko ajan ilman häiriöitä.
Nykyisin Mercedes-Benz suorittaa noin 900 törmäys- ja 1700 kelkkatestiä vuodessa Sindelfingenissä sijaitsevassa turvallisuuskeskuksessaan.
Lisätietoja: Mercedes-Benz läpivalaisee törmäystestin röntgensäteillä - ePressi
Uusi eSprinter avaa suomalaiset tilataksimarkkinat toden teolla sähköautoille
Suomalainen tilataksikalusto astui uuteen aikaan lokakuussa, kun ensimmäinen esteetön ja taksikäyttöön varusteltu uuden sukupolven Mercedes-Benz eSprinter GLE VIP -taksiauto esiteltiin Ylöjärvellä. Jonasson Oy – Carsport Designin varustelema auto on tilattu Pietarsaareen, jossa taksiyrittäjä Daniel Sundqvist saa sen käyttöönsä loppuvuoden aikana. Uudesta eSprinteristä on saatavana neljä eri mallia: 314e ja 320e (painoluokka 3500 kg) sekä 414e ja 420e (4100–4250 kg). Akkuvaihtoehdot ovat 56, 81 ja 113 kWh, ja auton yhdistetty WLTP-toimintasäde on enimmillään jopa 440 km. DC-pikalataus onnistuu 81 115 kW:n teholla, ja akku täyttyy näin 10–80 prosenttiin jopa 32 minuutissa.
C1-ajokortilla ajettavat 414e- ja 420e -mallit voidaan varustella taksikäyttöön täysin vastaaviksi kuin aikaisemmat Sprinterin dieselmallit. Kun kantavuus ei enää rajoita varustelua, autoon saa esimerkiksi pyörätuolinostimen ja koululaiskäyttöön 1+8 / K13 oppilaspaikat. Daniel Sundqvistin tarkoituksena on muuttaa yrityksensä koko nykyinen 32 auton kalusto sähkökäyttöiseksi niin pian kuin mahdollista; nyt sähköautoja on noin puolet kaikista. Uusista henkilöautotakseista jo 26,5 prosenttia on täyssähkömalleja. Uuden eSprinterin ansiosta saman kehityksen uskotaan nopeutuvan huomattavasti myös tilataksipuolella.
Mercedes-Benz avasi oman käytettyjen akkujen kierrätyslaitoksen
Mercedes-Benz pyrkii määrätietoisesti suljettuun akkumateriaalien kierrätysprosessiin. Tätä varten yhtiö on sijoittanut kymmeniä miljoonia euroja akkumateriaalien käsittely- ja kierrätyslaitokseen, joka avattiin lokakuussa Kuppenheimissa Etelä-Saksassa. Kyseessä on maailman ensimmäinen autonvalmistajan itsensä rakentama tuotantolaitos, joka erottelee vanhojen akkujen raaka-aineet sekä mekaanisesti että metallurgisesti. Tavoitteena on 96 prosentin kierrätysaste ja hiilineutraali toiminta. Laitoksen mekaanisissa prosesseissa erotellaan muovit, kupari, alumiini ja rauta. Monivaiheisissa kemiallisissa käsittelyissä puolestaan saadaan talteen arvometallit kuten koboltti. nikkeli ja litium. Hyötyprosessien lämpötila on vain 80 astetta, mikä säästää energiaa. Laitos käyttää 100-prosettisesti vihreää sähköä, josta osan tuottaa katolle sijoitettu 6800 neliön suuruinen aurinkopaneelikenttä 350 kilowatin huipputeholla. Kuppenheimin laitoksen tuotantokapasiteetti on 2500 tonnia vuodessa, joka riittää yli 50000 akkumoduulin valmistamiseen Mercedes-Benzin sähköautomallistoa varten.
Mercedes-Benzin uusi lastenauto jo 7. sukupolvessa: Bobby-AMG GT
Huipputyylikäs Mercedes-AMG GT on nyt saatavana myös erikoisesti perheen pienimmille suunniteltuna versiona. Potkuauto Bobby-AMG GT:n kori, ohjauspyörä, somisteet ja pyörät on toteutettu niin, että auto vastaa minikoossa esikuvaansa lähes täydellisesti. Oikeiden autojen tapaan myös ergonomiaa on paranneltu istuinta ja istuma-asentoa kehittämällä, joten lapsen jalat yltävät alustaan entistä paremmin.
Tähtimerkin potkuauto on saatavana kahdessa värissä: hypersinisenä (sisältää led-valot) sekä auringonkeltaisena (ilman valoja). Molemmissa autoissa on Mercedes-AMG-ohjauspyörä. Etumaski ja takailmanohjain on toteutettu erillisinä autonosina, ei tarroilla kuten edeltävässä mallissa. Kyseessä on jo Bobby-malliston 7. sukupolvi alkaen vuodesta 1996, jolloin esiteltiin SLK:n lastenautoversio. Bobby-mallisto on suunniteltu 1,5-vuotiaille ja sitä vanhemmille lapsille. Joulupukin edustajat voivat tiedustella uutuutta valtuutetuilta Mercedes-Benz – jälleenmyyjiltä.
Mediapankit:
Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/
Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: Mercedes-Benz Media
Lisätietoja:
Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi