Tietosuojaseloste:
Yhdistetty tietosuojakäytäntö ja rekisteriseloste Suomen tietosuojalain (1050/2018) sekä Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679/EU) mukaisesti.
Veho Oy Ab
Osoite: Tietosuoja, PL 1006, 01511 Vantaa
Sähköposti: asiakastiedot@veho.fi
Yleistä henkilötietojen käsittelystä
Siltä osin kuin keräämme henkilötietoja toiminnassamme, käsittely tapahtuu tietosuojalain sekä muiden henkilötietojen käsittelyä koskevien lakien, asetusten ja viranomaisohjeiden mukaisesti.
Henkilötiedoilla tarkoitetaan kaikkea tietoa, joka voidaan liittää tiettyyn henkilöön. Tämä asiakirja kuvaa yksityiskohtaisesti menettelytavat henkilötietojen keräämiselle, käsittelylle ja luovuttamiselle sekä asiakkaan eli rekisteröidyn oikeudet.
Henkilötietojen keräämisen tarkoitus
Keräämme henkilötietoja seuraavien kanavien kautta ja seuraaviin tarkoituksiin:
Asiakassuhteiden hallinta
Keräämme asiakkaidemme antamia henkilötietoja hoitaaksemme asiakassuhdetta. Henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena on asiakassuhde, sopimussuhde tai palveluntarjoajan oikeutettu etu.
Meidän on kerättävä henkilötietoja asiakkaan tunnistamiseksi ja muiden lakisääteisten velvoitteiden (kuten rahanpesun estämisen) täyttämiseksi.
Kerättävät tiedot liittyvät asiakkaiden tunnistamiseen, yhteystietoihin ja taustatietoihin. Käytettävät henkilötiedot sisältävät esimerkiksi nimet, henkilötunnukset, sähköpostiosoitteet, puhelinnumerot ja osoitteet sekä laskutukseen tarvittavat tiedot.
Saatamme käsitellä GDPR:n 9 artiklassa tarkoitettuja biometrisiä tietoja henkilön yksiselitteistä tunnistamista varten (esim. kasvokuva ja henkilön passin tai henkilökortin käsittely). Käsittelyn oikeusperusteena on GDPR:n 9(2)(g) kohdan mukainen tärkeä yleinen etu, joka on määritelty unionin tai jäsenvaltion lainsäädännössä, eli käsittely alla kuvatulla tavalla rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain (444/2017) mukaisiin tarkoituksiin.
Keräämme tarvittavat henkilötiedot pääasiassa suoraan rekisteröidyiltä ja julkisista rekistereistä, kuten kaupparekisteristä ja kiinteistörekisteristä. Keräämisen perusteena on rekisterinpitäjän sopimus- tai asiakassuhde.
Edellä mainittuja henkilöitä kutsutaan tässä asiakirjassa asiakkaiksi.
Lakisääteinen valvonta
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain (444/2017) 3 §:n 3 kohdan mukaisesti asiakastiedot ja muut lain mukaiset henkilötiedot tallennetaan, säilytetään ja niitä voidaan käyttää rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen sekä niihin liittyvien rikosten estämiseen, paljastamiseen tai selvittämiseen. Näitä tietoja ei käytetä muihin, yhteensopimattomiin tarkoituksiin.
Lisäksi jokainen EU:ssa toimiva yritys, EU:n asukas ja EU:n kansalainen on velvollinen noudattamaan soveltuvia kansallisia ja ylikansallisia pakote- ja vientivalvontasäännöksiä. Tämä koskee erityisesti EU:n Venäjä-pakoteasetusta (EU) N:o 833/2014 ja Valko-Venäjä-pakoteasetusta (EU) N:o 765/2006 sekä niihin sisältyviä vaatimuksia ja huolellisuusvelvoitteita.
Suostumukseen perustuva tietojen tallennus
Siltä osin kuin rekisteröintioikeus edellä mainittujen lakien tai olosuhteiden perusteella ylittyy tai muuta oikeusperustetta ei ole, asiakkaalta pyydetään erikseen suostumus henkilötietojen tallentamiseen, käsittelyyn ja säilyttämiseen.
3.1 Seuraavia asiakkaaseen liittyviä tietoja käsitellään tai voidaan käsitellä rahanpesulain valvontaa koskevassa rekisterissä:
3.2 Mikäli rekisterinpitäjä ei saa kohdassa 3.1 tarkoitettuja tietoja, asiakassuhdetta ei voida aloittaa tai jatkaa, eikä rekisterinpitäjä voi tehdä sopimusta tai osallistua oikeustoimiin asiakkaan kanssa.
Rahanpesulain mukaisia tietoja säilytetään viisi (5) vuotta, ellei tietojen pidempi säilyttäminen ole tarpeen rikostutkinnan turvaamiseksi, vireillä olevan oikeudenkäynnin vuoksi tai rekisterinpitäjän tai sen palveluksessa olevan henkilön oikeuksien turvaamiseksi. Tietojen ja asiakirjojen pidemmän säilyttämisen tarpeellisuus tarkastetaan viimeistään kolmen (3) vuoden kuluttua edellisestä säilyttämisen tarpeellisuuden tarkistuksesta (Rahanpesulaki, 4 §).
Muut henkilötiedot poistetaan, kun niiden säilyttämiselle ei enää ole tarvetta. Jos henkilötietojen kerääminen ja säilyttäminen on perustunut yksinomaan asiakkaan suostumukseen, henkilötiedot poistetaan asiakkaan pyynnöstä.
Henkilötietoja kerätään asiakkaalta itseltään sopimuksen valmistelun yhteydessä ja muissa sopimussuhteeseen liittyvissä tapahtumissa, raportointivelvollisuuden täyttämiseksi ja asiakirjojen laatimiseksi, sekä muutoin rekisterinpitäjän palveluja käytettäessä tai muuten suoraan asiakkaalta.
Henkilötietoja voidaan myös kerätä ja päivittää esimerkiksi väestörekisteristä ja muista viranomaisrekistereistä sekä kiinteistörekisteristä, luottotietorekistereistä jne.
Pääsääntöisesti henkilötietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille. Asiakassuhteeseen liittyvät tiedot, mukaan lukien henkilötiedot, kuuluvat lähtökohtaisesti salassapitovelvollisuuden piiriin.
Rekisterinpitäjä voi luovuttaa henkilötietoja vain voimassa olevan lainsäädännön sallimissa rajoissa ja luvituksen puitteissa sekä osapuolten välisen sopimuksen toteuttamiseksi.
Tietoja ei säännönmukaisesti siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle. Tietoja voidaan kuitenkin siirtää tai luovuttaa EU:n tai ETA:n ulkopuolelle lain sallimissa rajoissa, jos tiedot siirretään maahan, jossa Euroopan komissio on todennut tietosuojan tason riittäväksi, tai jos riittävä tietosuojan taso voidaan taata sopimusjärjestelyin. Siirtoja EU:n ulkopuolelle voi tapahtua myös tilapäisesti erilaisten pilvipalveluiden käytön yhteydessä.
Rekisterinpitäjän tietohallinnon ulkoistamisen yhteydessä henkilötietojen käsittelyä voi suorittaa myös rekisterinpitäjän alihankkija, mutta ainoastaan rekisterinpitäjän lukuun.
Ainoastaan rekisterinpitäjän työntekijöillä on pääsy tietoihin, silloin kun se on välttämätöntä työtehtävien suorittamiseksi. Tiedot kerätään tietokantoihin palvelimille, joita suojaavat palomuurit, salasanat ja muut tekniset keinot.
Siltä osin kuin henkilötietoja käsittelee rekisterinpitäjän lukuun sen alihankkija, rekisterinpitäjän ja alihankkijan välisillä sopimuksilla on varmistettu asianmukaisten suojatoimien ja luottamuksellisuuden järjestäminen sekä se, että henkilötietojen käsittely tapahtuu tietosuojalainsäädännön vaatimusten mukaisesti.
Tietojen tarkistaminen, saanti ja siirto
Asiakkaalla on oikeus tarkistaa, mitä häntä koskevia tietoja asiakasrekisteriin on tallennettu. Asiakkaan tulee toimittaa tarkastuspyyntö rekisterinpitäjälle. Edellä mainitusta huolimatta asiakkaalla ei ole oikeutta tarkastaa tietoja, jotka on hankittu rahanpesulain (4 luku, 3 §) mukaisen ilmoitusvelvollisuuden täyttämiseksi. Tietosuojavaltuutettu voi kuitenkin asiakkaan pyynnöstä tarkistaa näiden tietojen käsittelyn lainmukaisuuden.
Asiakkaalla on oikeus saada itse toimittamansa asiakastiedot siirrettyä kolmannelle osapuolelle jäsennellyssä ja yleisesti käytetyssä koneellisesti luettavassa muodossa. Rekisterinpitäjä säilyttää siirretyt tiedot tämän tietosuojaselosteen mukaisesti.
Virheellisten tietojen korjaaminen
Asiakkaalla on oikeus oikaista häntä koskevat virheelliset henkilötiedot henkilötietorekisterissä.
Käsittelyn vastustaminen, rajoittaminen ja tietojen poistaminen
Asiakkaalla on oikeus vastustaa häntä koskevien tietojen käsittelyä suoramainontaa, etämyyntiä ja muuta suoramarkkinointia, markkina- ja mielipidetutkimuksia sekä rekisterinpitäjän liiketoiminnan kehittämistä varten. Asiakkaalla on myös oikeus rajoittaa tietojen käsittelyä sekä oikeus vaatia jo rekisteröityjen tietojen poistamista näistä tarkoituksista, vaikka käsittelylle olisi muutoin peruste.
Suostumuksen peruuttaminen
Jos rekisterissä olevat tiedot perustuvat asiakkaan antamaan suostumukseen, suostumus voidaan peruuttaa milloin tahansa ilmoittamalla siitä tässä selosteessa mainitulle rekisterinpitäjän edustajalle. Pyyntö koskee kaikkien sellaisten tietojen poistamista, joita ei lain tai muun tässä tietosuojaselosteessa mainitun perusteen nojalla säilytetä.
Oikeuksien käyttämisen menettely
Tarkastus-, oikaisu- tai muu pyyntö voidaan tehdä ottamalla yhteyttä rekisterinpitäjään tässä selosteessa mainituilla yhteystiedoilla.
Erimielisyydet
Asiakkaalla on oikeus saattaa asia tietosuojavaltuutetun käsiteltäväksi, jos rekisterinpitäjä ei noudata asiakkaan oikaisupyyntöä tai muuta pyyntöä.
Rekisterinpitäjä ei suorita asiakkaan profilointia henkilötietojen perusteella eikä käytä automaattista päätöksentekoa.
Versio 1.0 9/2025