Reklamaatio vaihtoautosta

Kuinka toimia jos ostamaasi vaihtoautoon tuleekin heti vika.

Myyjämme tutkivat ja koeajavat automme huolellisesti, ennen myyntiin saattamista ja käytämme ne tarvittaessa myös määräaikaiskatsastuksessa sekä huollossa. Siksi meiltä voit ostaa auton luotettavasti. Nykyaikaiset autot ovat kuitenkin erittäin monimutkaisia tekniikaltaan ja koska haluamme pitää sinut asiakkaana jatkossakin, niin Veho panostaa voimakkaasti yllättävien vikojen reklamaatioiden hoitoon.

Miten toimin, jos ostamassani autossa tulee vikaa tai havaitsen virheen

  • Vikatapauksissa voit toimittaa auton korjaamolle odottamaan tapauksen käsittelyä.
  • Mercedes-Benz Certified autoissa CPO-takuuseen sisältyy hinausturva ja muissa ajoneuvoissa, useimmat kaskovakuutukset sisältävät omavastuuttoman hinausturvan teknisen vian varalle, jota käyttämällä saat toimitettua auton korjaamolle.
  • Sopimuskorjaamojemme hakuun pääset täältä. 
  • Täytä oheinen reklamaatiolomake mahdollisimman huolellisesti, ennen korjaustöiden aloittamista.
  • Ilman laskutuslupaa saapuvat laskut palautamme.
  • Voit liittää kuvia ja tiedostoja tai mahdollisen korjaamon antaman kustannusarvion käsittelyn helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi.
  • Odota yhteydenottoamme. Vastaamme kaikkiin reklamaatioihin mahdollisimman pian.

Väärinymmärrysten ehkäisemiseksi, käsittelemme ainoastaan kirjallisia reklamaatioita ja otathan meihin yhteyttä oheisen reklamaatiolomakkeen kautta. Näin toimimalla olemme onnistuneet parantamaan reklamaatiokäsittelymme tasoa huomattavasti ja ratkaisemaan niitä nopeasti.

Ostajan vastuu

Ostajan tulee huolellisesti perehtyä ajoneuvoon, ennen ajoneuvon ostamista. Tämä tarkoittaa ajoneuvon varusteiden ja toimintojen, sisä ja ulkotilojen, renkaiden ja vanteiden sekä historian tarkastamista ja riittävää koeajoa.

Myyjämme auttavat sinua auton valinnassa sekä historiatietojen tarkastamisessa.

Yleisimmin edellämainittu tarkoittaa, että oston jälkeen havaitut, pintapuoliset käytettyyn autoon mahdollisesti aiheutuneet ja kuuluva, normaali kuluminen ei ole myyjän vastuuseen kuuluvaa korjausta tai parannusta.

Vehon vastuu

Veho vastaa siitä, että ostamasi vaihtoauto on siinä kunnossa kuin sen ikä, kilometrilukema ja hinta sekä tieliikennelain mukainen määräaikaiskatsastus antaa olettaa.

Ostopäätöksesi helpottamiseksi kaikissa myynnissä olevissa autoissamme on määräaikaiskatsastus voimassa. Jos auton katsastuksessa on havaittu katsastusviranomaisen ilmoittamia vikoja tai puutteita, me myös korjaamme ne kuntoon, ennen kuin auto laitetaan myyntiin.

Jos autossa kaikesta huolimatta ilmenee oston jälkeen virhe, me osallistumme korjauskuluihin Kilpailu- ja kuluttajaviraston virhevastuuohjeistuksen mukaisesti.

Mitä myyjän virhevastuu käytetyn auton kaupassa tarkoittaa ja mitä se kattaa?

Auton tulee vastata sovittua sekä ostajan kohtuullisia odotuksia. Käytetyssä autossa voi olla myös epämukaviksi koettuja ominaisuuksia, tuoksuja tai ääniä, jotka eivät kuitenkaan aina ole virheitä.

Auto on kestokulutushyödyke, joka vaatii säännöllistä huoltoa ja hoitoa. Ostajan vastuulla on hoitaa autoa asianmukaisesti ja käyttää sitä ohjeiden mukaisesti.

Myyjä puolestaan vastaa autossa ilmenevistä kuluttajansuojalaissa tarkoitetuista poikkeavista virheistä.

Myyjä vastaa ajoneuvon kuluttajasuojalain mukaisista virheistä elinkaarimallin mukaisesti tarkasteltuna.

 

Tavanomaisia virhetilanteita ovat mm;

  • Autossa ilmenee tekninen vika tai puute.
  • Auto ei vastaa sitä, mitä kauppaa tehdessä on sovittu.
  • Autosta on annettu vääriä tietoja.
  • Kaupan päättämisen kannalta olennaisia tietoja on salattu.
  • Auto osoittautuu huonommaksi, kuin ostajalla on auton iän, kilometrilukeman tai kauppahinnan perusteella aihetta olettaa, tai auto tai sen osa on kulunut kestoikäänsä nähden ennenaikaisesti.

Esimerkkejä kuluttajansuojalain määrittämistä auton osien elinkaarista;

1. Moottori 300tkm / 10 vuotta (myös sähkömoottorit)

2. Sylinterinkansi 200tkm / 10 vuotta

3. Turboahdin 200tkm / 8 vuotta

4. Jakoketju 200tkm / 8 vuotta

5. Vaihdelaatikko 200tkm / 10 vuotta

6. Vauhtipyörä 200tkm / 10 vuotta

7. Kytkin 150tkm / 8 vuotta

8. Ilmastointilaitteen kompressori 200tkm / 8 vuotta

9. Starttimoottori 150tkm / 8 vuotta

10. Laturi 150tkm / 8 vuotta

11. Pakoputki 60tkm / 5 vuotta

12. Sähköiset ohjainlaitteet 200tkm / 10 vuotta (myös suurjänniteakut)

13. Sähköiset kulumiselle ja/tai kosteudelle altistuvat laitteet, kuten anturit, pumput, lasien ja luukkujen nostimet sekä sähköverhot, keskuslukitus, sähköiset penkinsäätimet, vetokoukun sähköt, valoumpiot sekä elektroniikka, polttoainetoimiset lämmittimet ja näihin rinnastettavat muut komponentit 150tkm / 6 vuotta.

 

Esimerkkejä elinkaarimallin mukaisesta kulujaosta;

Autolla ajettu 150.000 kilometriä ja moottori rikkoutuu. Moottorin elinkaaresta 50% jäljellä ja myyjä maksaa korjauksesta 50%.
Autolla ajettu 100.000 kilometriä ja vaihteisto rikkoutuu. Vaihteiston elinkaaresta 50% jäljellä ja myyjä maksaa korjauksesta 50%.
Autolla ajettu 180.000 kilometriä ja laturi rikkoutuu. Laturin elinkaari on ylitetty. Ei myyjälle kuuluvaa korvattavaa.

 

Käytännön esimerkkejä;

"Jos 200 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu, syynä on lähtökohtaisesti vaihteiston käyttöiän päättyminen eli ns. luonnollinen kuluminen. Korjauskustannukset kuuluvat silloin ostajalle."

"Jos 150 000 kilometriä ajetun auton moottori rikkoutuu, on autossa virhe, koska elinkaari moottorille on 300 000 kilometriä. Tällöin myyjälle kuuluu lähtökohtaisesti 50% osuus kuluista käyttämättömän elinkaaren osalta, mutta jos auton moottori kunnostetaan laajasti tai vaihdetaan jopa uuteen moottoriin, niin ostajalle muodostuu myös hyötyä ja ostajan tulee osallistua kuluihin saamansa hyödyn mukaisesti, eli kulut saattavat jakautua tällöin esim. 40% myyjälle ja 60% ostajalle."

Yllä olevat esimerkit ovat Autoalan Keskusliiton kuluttajasuoja koulutuksesta sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta saatua tietoa.

Autokauppiaalla on virhevastuu käytetystä autosta - Korjauksesta voi silti joutua maksamaan

 

Jätä reklaamatiosi täyttämällä tämä lomake. Olemme sinuun yhteydessä 1-2 arkipäivän kuluessa.

Toivon yhteydenottoa *
Onko autossa Turva tai tehtaan takuu voimassa? *

Lataa tiedostoja

    Lataa tiedostoja

      Lataa tiedostoja

        Lataa tiedostoja

          Tietosuoja *