Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

15.7.2025

Mercedes-Benzin maahantuojan Oy Veho Ab:n pitkäaikainen toimitusjohtaja (1954–1973) Tor Kumlin vastaanotti vuonna 1968 uuden virka-auton, Mercedes-Benz 300 SEL:n. Kysymyksessä on W 108 ja W 109–mallisarjan ylellinen edustusauto, jota valmistettiin vuosina 1965–1973. Mallit menestyivät erinomaisen hyvin Mercedes-Benzin kotimaassa Länsi-Saksassa sekä vientimarkkinoilla Pohjois-Amerikassa ja Japanissa.

Mercedes valmisti W 108- ja W 109 –mallisarjan autot yhdelle alustalle. 300–sarjassa SEL:n nokalle asennettiin 2 778–kuutioinen suora kuusisylinterinen moottori (M130). Moottorin polttoaineensaannista vastaa Boschin kuusipisteinen mekaaninen ruiskutusjärjestelmä, joka säätää automaattisesti optimaalisen polttoaineseoksen kaasupolkimen asennon ja liikkeen sekä moottorin kierrosluvun perusteella.

Moottorin huipputeho on 125 kW (170 hv)/5400 r/min, maksimivääntö 245 Nm/4500 r/min, ja sen jatkeena on nelivaihteinen automaattivaihteisto.

Ilmajousitettua kyytiä

Toukokuussa 1968 Länsi-Saksasta Veholle saapuneen Mercedes-Benz 300 SEL:n väri oli dunkeloliv-vihreä. Auto rekisteröitiin tunnuksella BB-5, joka on yhä Kumlinin perheen hallussa.

Mercedes oli varustettu konjakin ruskealla ylellisellä nahkaverhoilulla. Auton vakiovarustus sisälsi muun muassa ilmajousituksen, ja sen lisävarustukseen kuului kattoluukku, sähkötoimiset ikkunannostimet sekä oikeanpuoleinen sivupeili.

Auton haltija Tor Kumlin toimi kaksikymmentä vuotta Vehon toimitusjohtajana, ja hän kehitti perheyhtiöstä modernin autokauppaketjun, joka tunnetaan yhä korkeasta laadustaan. Kumlinin poika Peter kertoo, että hänen isänsä istui virka-autossaan aina etuistuimella autonkuljettajansa Tuomo Jaakkolan vierellä.

- Isäni halusi aina istua edessä ja hän ei halunnut autoonsa ilmastointilaitetta, koska piti Suomen kesää niin lyhyenä, että sillä ei ollut tarvetta, Peter hymyilee.

- Olin useasti Mercedeksen kyydissä ja myös pääsin ajamaan sitä, aina kun joku vain suostui istumaan kyydissäni ja sain isältäni luvan siihen. Kun nyt näin auton entisöitynä niin kyllä sydämeni siitä vähän sykähti. Ensimmäinen tunne oli ihastus siitä, että auto on nyt niin hienossa kunnossa, Peter kertoo.

Veholta Mercedes siirtyi heinäkuussa 1969 Oy Alftan Ab:n toimitusjohtaja Guy Stenbäckin käyttöön. Kun kilvet BB–5 jäivät Kumlinin perheelle niin kaupan yhteydessä auton rekisteritunnus muuttui nykyiseen muotoonsa BM–300.

Kaupat joulukuussa 2013

Mercedes-Benz–harrastaja sekä Suomen Mercedes-Benz Klubin aktiivinen toimija Klaus Skogberg huomasi vuonna 2013 Klubin Tähdelliset–kerholehdessä tietoa Kumlinin virka-autosta sekä siitä, että auto todennäköisesti makaa Mäntsälässä ladossa.

Syksyllä 2013 Skogberg kävi yhdessä auton aiemmin omistaneen Aulis Ruotsalaisen vaimon kanssa tunnistamassa auton paikan päällä, ja toden totta, juuri Kumlinin Mercedes löytyi ladosta, jonka sepelipohjalla se oli seissyt vuodesta 1995.

Mercedeksen lisäksi ladon ulkopuolelta löytyi W 110-korinen Mercedes ja W 109:n 3,5-litran moottori. Skogberg kertoo tienneensä jo kauppoja tehdessään, minkälaisen historian Mercedes omaa. Myös ylimääräinen auto ja moottori sovittiin auton omistaneen perikunnan kanssa samaan kauppaan, joka toteutui joulukuussa 2013.

12 vuodessa entiseen loistoonsa

Mercedeksen entisöintityö kesti kaikkiaan 12 vuotta. Auto valmistui entiseen loistoonsa alkukesästä ja Skogberg on nyt Mercedeksen seitsemäs omistaja.

- Paikallinen hinausyrittäjä toi Mercedeksen Mäntsälästä Nummelaan, jossa purimme auton ja arvioimme, mitä kaikkea tulee uusia. Oiva Helminen teki peltityöt ja löysimme autoon ehjät ovet ja etulokasuojat Ruotsista.

- Automaattivaihteiston huolsi Konehuolto Niskanen, moottorin ruiskupumpun ja kompressorin kunnosti Bosch–korjaamo Häkkänen Turussa. Ilmajousituksen venttiilit ja keskusyksikkö entisöitiin Diestelhorstilla Saksassa, Skogberg luettelee.

Mercedes saatiin Karel Kakon avulla käyntikuntoiseksi viime vuonna.

- Sähkötyöt, keskuslukitus, kattoluukun sekä lämmityslaitteen kunnostaminen veivät aikaa. 70-luvun energiakriisin takia Mercedeksen moottori muutoskatsastettiin dieselkäyttöiseksi vuonna 1978, mutta nyt auton keulalla on alkuperäinen 2,8-litrainen bensiinikäyttöinen suorakuutonen, joka kasattiin Jussi Lindholmin kanssa kahdesta eri moottorista. Toinen näistä ostettiin Venetmäeltä ja toinen löytyi Klubimme kokoelmista.

Skogbergin mukaan Mercedes on yhä tänäkin päivänä hyvä ja vakaa auto ajaa.

- Tukeva auto, jota ei ole mitenkään vaikea ajaa, hän summaa ajokokemuksensa.

Skogbergin Mercedes on todennäköisesti nähtävänä Suomen Mercedes-Benz Klubin Concourse d´elegance -tapahtumassa, joka tänä vuonna järjestetään 16. elokuuta Helsingin Jollaksessa.

- Ainakin päivämäärä on ylhäällä kalenterissani. Kyllä tavoitteeni on päästä Mercedeksen kanssa paikan päälle, Skogberg toteaa.

Lisätietoja median edustajille: Pekka Koski, lehdistöpäällikkö Mercedes-Benz ja smart. pekka.koski@veho.fi, 0400210490
Uutishuoneet:
Mercedes-Benz - ePressi