Varo, liukasta! Mercedes-Benz varoittaa muuttuneista tieolosuhteista

23.10.2025

Car-to-X-kommunikaatio on ennakoiva turvallisuusjärjestelmä, joka perustuu autojen ja liikenteen infrastruktuurin väliseen datan siirtoon. Sen ansiosta kuljettaja voi varautua muuttuvaan liikennetilanteeseen jo ennen kuin vaara näkyy omassa näkökentässä tai auton kamerajärjestelmässä. Suomessa varsin yleinen turvallisuusriski on syvä kuoppa tiessä, joka pahimmillaan vaurioittaa auton alustaa ja renkaita, mikäli kuljettaja ei havaitse vaaraa ajoissa.

Reagoi etukäteen tien liukkauteen

Car-to-X-järjestelmä hyödyntää auton antureiden keräämää tietoa, joka analysoidaan reaaliaikaisesti. Poikkeuksellinen tieto tien liukkaudesta, voimakkaasta sivutuulesta, äkillisestä nopeudenmuutoksesta, ruuhkasta, turvatyynyjen aktivoitumisesta, poikkeuksellisesta jousituksen toiminnasta (esimerkiksi tiessä oleva reiän vuoksi), voimakkaasta sateesta, rikkoutuneesta ajoneuvosta tai huonontuneesta näkyvyydestä välitetään anonyymisti Mercedes-Benzin omaan pilvipalveluun. Alueella liikkuvien autojen kuljettajat saavat varoituksen pilvipalvelun kautta sekä äänimerkkinä että navigoinnin karttapohjaan sijoitetulla varoitusmerkillä, joka kertoo tarkalleen missä kohdin tieverkkoa poikkeuksellinen liikennetilanne sijaitsee. Varoitukset ovat mahdollisia vastaanottaa ja sijoittaa kartalle vuoden 2018 jälkeen valmistuneissa Mercedes-Benzeissä. Vuonna 2023 esitellyistä C-,S-, ja EQS-sarjoista lähtien järjestelmän toimintaa täydennettiin kaikkiin uusiin malleihin laajemmilla ja tarkemmilla Varo kuoppa- ja Huomioi töyssy -varoituksilla. Laajennus toi navigoinnin karttapohjan päälle omat selkeästi erottuvat varoitusmerkit. Maailmanlaajuisesti Car-to-X -palveluun valmiita autoja on käytössä jo yli kaksitoista miljoonaa. Car-to-X on yhteensopivissa autoissa vakiovaruste. Järjestelmän käyttö edellyttää auton yhdistämistä Mercedes-Benz-tiliin sekä palvelun aktivointia.

Mercedes-Benz on kehittänyt uudet Car-to-X toiminnot kokonaan yhtiön sisällä. Tiekuoppia tunnistavaa järjestelmää testattiin käytännössä muun muassa Immendingenin Testi- ja teknologiakeskuksessa (PTZ). Yli 520 hehtaarin testialueella on käytössä yli 30 erilaista ajo- ja testirataa, joista yksi on erityisesti varustettu kaiken kokoisilla ja -muotoisilla kuopilla ja töyssyillä.

Jatkuvasti kehittyvä turvavaruste

Tulevaisuudessa Car-to-X kehittyy kohti reaaliaikaista paikallista vaaratilannekartoitusta, joka tukee myös autonomisen ajon toimintoja sekä älykkäitä mukautuvia vakionopeudensäätimiä / liikennevalotunnistusta. Kehitystyön hedelmien saattaminen tuotantoon riippuu myös Euroopan lainsäädännön kehityksestä koskien autonomista ajamista.


Mercedes-Benzin lähettämät ja vastaanottamat Car-to-X-varoitukset

Tapahtuma
Varoituksen välitön laukaisija ajoneuvossa
Rikkoutunut ajoneuvo
Rikkoituneen, tai rengasrikon kokoneen ajoneuvon, infotainment-järjestelmän välittämä informaatio
Onnettomuuspaikka
Onnettomuusajoneuvon infotainment-järjestemän välittämä informaatio
Hätävilkut toiminnassa
Hätävilkut aktivoitu muun syyn kuin ajoneuvorikon tai onnettomuuden vuoksi
Sivuluisun tai tien jäätymisen riski
ESP-järjestelmän tunnistama riski
Rankkasade
Tuulilasinpyyhkijät toimivat suurimmalla tehollaan
Sumu tai lumipöly
Takasumuvalo toiminnassa
Väliaikainen tietyö
Tieviranomaisen välittämä tieto
Täysjarrutus
Auton sensorit havaitsevat voimakkaan jarrutuksen
Muu vaara
Kuljettaja lähettää varoituksen manuaalisesti infotainment-järjestelmän kautta
Voimakas sivutuuli
ESP-järjestelmän lisätoiminto, vakiovaruste
Kuoppa
Auton G-voima-anturin lähettämä tieto
Töyssy
Auton G-voima-anturin lähettämä tieto

Lisätietoja median edustajille: Pekka Koski, lehdistöpäällikkö Mercedes-Benz ja smart. pekka.koski@veho.fi, 0400210490
Uutishuoneet:
Mercedes-Benz Media
Mercedes-Benz - ePressi