Mercedes-Benzin E-sarja Vuoden Auto Suomessa -finaalissa

21.11.2023

Mercedes-Benzin uudistunut E-sarja on yksi Vuoden Auto Suomessa 2024 -kilpailun kuudesta finalistista. Paikka loppukilpailussa on Mercedes-Benzille jo kuudes VAS-valintojen 10-vuotisessa historiassa. Loppukilpailuehdokkaat valitsivat Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet kaikkiaan 32 uutuusmallin joukosta. Seuraava Vuoden Auto julkistetaan Auto- ja liikennegaalassa 14.12. Järvenpään Aino Areenalla.

Päivittäistä mukavuutta: rutiinit

Mercedes-Benz käyttää tekoälyä niin, että auto oppi käyttäjänsä toistuvasti käyttämiä mukavuustoimintoja. Tavoitteena on olosuhteet huomioiden automatisoida sellaiset toiminnot yksilöllisesti kuljettajan toiveiden mukaisina. Mercedes-Benz käyttää tästä innovaatiosta termiä ”rutiini”.  Asiakkaat voivat käyttää joko auton valmiiksi tarjoamia rutiinipohjia, tai luoda kokonaan omia rutiineja. Ehdoksi voidaan asettaa esimerkiksi ”Kytke istuinlämmitys ja säädä tunnelmavalaistu oranssiksi ulkolämpötilan ollessa alle 10 astetta”. Kesäaikaan panoraamakattoluukulla varustetussa autossa ehto voisi olla vaikkapa ”taajama-alueella ulkolämpötilan ollessa yli 20 astetta avaa kattoluukku” ja edelleen ”maantieajossa ulkolämpötilan ollessa yli 20 astetta avaa kattoluukun takareuna tuuletusasentoon”.  Samaan tapaan mikäli esimerkiksi pysäköintihalliin päästäkseen on näytettävä kulkulupa, GPS-sijainnille voidaan automatisoida kuljettajan oven ikkunan avaaminen.

Uusi perusrakenne

E-sarja on yksi oman kokoluokkansa autoklassikoista Suomessa ja maailmalla. Täysin uudelle perusrakenteelle kehitetyt sedan ja farmari W/S 214 -malliversiot tarjoavat entistä enemmän tilaa, mukavuutta ja S-sarjaa lähestyvää korkeatasoista ajokokemusta. Sekä sedanin että farmarin akseliväli on 22 milliä pidempi kuin ennen ollen nyt 2961 milliä. Sen ansiosta sisätilat ovat lähes S-sarjan mittaiset; esimerkiksi takaistuimen leveys on 1519 milliä eli 25 milliä enemmän kuin edeltäjässä. Tavaratilan koko on 540/615 litraa (sedan/farmari).

Uuden E-sarjan myydyimmät mallit ovat neljännen sukupolven plug-in-lataushybridejä. WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka sähköllä on markkinoiden huippua, korimallista ja varusteista riippuen 95–106 km latauksella Suomen vakiovarusteisella autolla. Suomessa vakiovarustetaso on esimerkiksi Keski-Euroopassa myytäviä E-sarjan autoja korkeampi.

Mercedes-Benz tarjoaa ainoana valmistajana maailmassa asiakkaalle mahdollisuuden valita joko bensiini- tai dieselpolttomoottorilla varustettu hybridi. Lataushybridit ottavat energiaa talteen jopa 100 kW:n teholla. Vakiovarusteena autoissa on 11 kW:n sisäinen AC-laturi. Lisävarusteena on saatavana 55 kW:n DC-laturi, jonka avulla akku latautuu täyteen jopa 30 minuutissa. Lataushybridien lisäksi mallistossa on myös kevythybridejä.

Valinnaisvarusteena saatavaan Teknologia-varustepakettiin kuuluvat ilmajousitus, ADS+-iskunvaimennus sekä nelipyöräohjaus, jossa takapyörien kääntökulma on 4,5 astetta. Se pienentää kääntöympyrää jopa 90 sentillä 11,1 metriin.

E-sarjan farmarilla voi vetää 2100 kilon jarrullista perävaunua. Kuljettaja voi valikoida MBUX-valikoista käytössä olevan perävaunutyypin ja määritellä nopeusrajoituksen ja näin helpottaa perävaunun vetämistä sallituissa nopeusrajoissa. Valinnaisvarusteena on saatavana perävaunun käsittelyä helpottava peruutusavustin.

 

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: Mercedes-Benz - ePressi

Lisätietoja Mercedes-Benz AG:n kansainvälisiltä lehdistösivuilta: Mercedes-Benz Media

 Lisätietoja:

Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz, tuotepäällikkö, puh. 0500 722910, pauli.eskelinen@veho.fi