Mercedes-Benz tehostaa tuotekehitystä: Immendingenin testikeskusta laajennetaan valotestiyksiköllä

15.10.2025

Mercedes-Benzin suurin ajoneuvotestialue Immendingenissä Saksassa laajenee uudella valotestikeskuksella. Rakennus on 8 metriä korkea ja 135 metriä pitkä ja alallaan yksi autoteollisuuden suurimmista alallaan. Keskus mahdollistaa ajovalojen tarkan ja yksityiskohtaisen testaamisen pysyvissä ja toistettavissa olosuhteissa – riippumatta vuorokaudenajasta, säästä tai ympäristövaikutuksista. Valotestikeskusta rakennettiin kaksi vuotta, ja investoinnin arvo on 10,5 miljoonaa euroa.

Testirakennuksen 135 metrin matkalle luodaan täydelliset maantietä vastaavat olosuhteet. Jopa radalla käytetty asfalttiseos on kehitetty jäljittelemään tarkasti vanhan tien pintarakennetta ja heijastusominaisuuksia. Kerralla voidaan testata viittä ajoneuvoa, mukaan lukien vastaantulevan liikenteen tai edellä ajavien autojen ajovalojen simulointi. Heijastinpylväitä voidaan sijoittaa tien reunoille 20 metrin välein, ja testeihin on mahdollista integroida joustavasti myös jalankulkijoita kuvaavia nukkeja.

Yksi kilometri Heiden kuopparadalla vastaa 150 kilometriä tosielämän ajoja

Yksi Immendingenin testialueen uusista saavutuksista on automatisoitu Heiden kestävyys- ja käsittelykoerata. Täällä ajamisesta vastaavat robotit, jotka ohjaavat testiajoneuvoja täysin itsenäisesti epätasaisella tiellä. Radan kuopat, töyssyt ja mukulakivikadut asettavat erityisen haasteen jousitukselle ja korille. Automatisointi parantaa ajo-ohjeiden tarkkuutta, mahdollistaa 24/7-toiminnan ja tätä kautta nopeuttaa testaamista merkittävästi. Ajoneuvotyypistä riippuen testiautojen on ajettava Heiden radalla jopa 6000 kilometriä, mikä vastaa 300000 kilometrin asiakasajoja. Käytännössä yksi ajokilometri Heiden testiradalla vastaa 150 kilometriä erittäin huonokuntoisella ja kuoppaisella tiellä. Testiosuus on nimetty Lüneburgin nummella sijaitsevan erittäin haastavan, 1950-luvulta peräisin olevan epätasaisen tien mukaan.

Heiden kestävyysradalla on myös niin sanottu digitaalinen kaksonen kuten kaikilla Immendingenin testimoduuleilla. Testialue kartoitetaan digitaalisesti alle millimetrin tarkkuudella, ja ajoneuvot ja niiden kuormat projisoidaan testeihin digitaalisesti. Näin saatua dataa käytetään alustavissa simulaatioissa ja referenssinä testipenkeille. Nykyisin digitaalisissa testeissä ajetaan jopa tuhansia kilometrejä ennen kuin ensimmäinen todellinen testikilometri ajetaan fyysisellä testiradalla. Esimerkiksi jokaisen uuden Mercedes-Benz-mallisarjan jousituksen kehityksessä testataan digitaalisesti yli 100 erilaista variaatiota, ja niistä vain parhaat asennetaan ajoneuvoon ja testataan fyysisesti Immendingenissä. Yksi testialueen suurimmista eduista onkin, että yhdessä paikassa on mahdollisuus jäljitellä kaikki tosielämän ajo-olosuhteet – lunta, jäätä ja äärimmäistä kuumuutta lukuun ottamatta. Näihin liittyvät viimeistelytestit suoritetaan aidoissa olosuhteissa, kuten Mercedes-Benz on vuosia tehnyt esimerkiksi Suomen Lapissa.

”Immendingenin testi- ja teknologiakeskus on ensimmäinen digitalisoitu Mercedes-Benzin testikenttä. Täällä todellinen ja virtuaalinen ajoneuvojen testaus yhdistyvät saumattomasti. Kartoittamalla testikentän digitaalisesti, käyttämällä automatisoituja testiohjelmia ja huippuluokan anturiteknologiaa teemme ajoneuvokehityksestä tehokkaampaa, nopeampaa ja kestävämpää kuin koskaan ennen”, Mercedes-Benzin teknologiajohtajana toiminut Markus Schäfer toteaa.

Testikeskusalueeseen investoitu 400 miljoonaa euroa kymmenessä vuodessa

Immendingenin testikeskus perustettiin kymmenen vuotta sitten entiselle sotilasalueelle Baden-Württenbergissä. Alkuinvestoinnin suuruus oli 200 miljoonaa euroa, ja sen jälkeen Immendingenin kehittämiseen ja laajennuksiin on investoitu 200 miljoonaa lisää. Sijainti on ihanteellinen noin tunnin ajomatkan päässä Stuttgartista. Keskuksen radoilla on ajanut yli 30000 testiajoneuvoa yhteensä yli 100 miljoonaa kilometriä. Määrä vastaa 2500 kierrosta maapallon ympäri. Alue on 520 hehtaarin laajuinen, ja erilaisia testimoduuleja on yli 30. Niissä on yhteensä 86 kilometriä tieliikennettä simuloivia ratoja ja 286 erilaista risteystä.

Liikenneympäristöt vaihtelevat monimutkaisista kaupunkiristeyksistä ja mukulakivikaduista aina moottoriteihin, maastoratoihin ja vuoristosoliin, joissa korkeuserot ovat lähes 180 metriä. Osa reiteistä jäljittelee eurooppalaisia tieoloja ja -merkintöjä, osa taas on kopioita Yhdysvaltojen, Kiinan ja Japanin vastaavista olosuhteista. Eri testiohjelmiin voi ottaa yhtä aikaa osaa 400 ajoneuvoa. Käytettävissä on myös erikoisratoja, joiden nousukulmat vaihtelevat 30–100 prosentin välillä. Testialueelle on nykyisin siirretty noin 80 prosenttia niistä ajokokeista, joita aiemmin tehtiin julkisilla tiealueilla.

Immendingenin testikeskusalue lukuina

  • Laajuus 5,8 km2, 86 kilometriä teitä ja 286 risteystä.

  • Alkuinvestointi 200 m€., alueen laajentamiseen 200 m€.

  • Kaupunkikeskusta-moduuli: 1,5 kilometriä katuja ja risteysalueita autojen avustinjärjestelmien kehittämiseen.

  • Kolmen kaistan ovaalirata, jossa kallistetun kaarteet.

  • Serpentiinitie, jossa yli 90 asteen kaarteita.

  • Yli 100 latausasemaa sähköajoneuvoille ja 12 tankkauspistettä polttomoottoriautoille.

  • 250 pysyvää työntekijää, oma palokunta ja pelastusyksikkö.

Testialueella on jopa ”keinotekoinen aurinko” eli tehokkaat liikuteltavat valonlähteet. Niiden avulla mitataan ajoneuvoantureiden reagointikykyä hämärässä, pilvisellä säällä tai erityisen kirkkaassa auringonvalossa. Lisäksi radoilla voidaan simuloida rankkasateita ja vesiroiskeita. Testialue työllistää vakituisesti 250 ihmistä, mutta vilkkaimpaan aikaan alueella saattaa toimia jopa 2100 Mercedes-Benzin työntekijää valmistajan muista toimipisteistä.

Immendingenissä työskentelee myös nelijalkaisia tähtimerkkiläisiä, sillä maisemanhoidosta ja niittyalueiden elinvoimasta vastaavat lampaat. Lisäksi alueella elää laamoja, jotka suojelevat lampaita ketuilta. Luonnon monimuotoisuutta ja ennallistamista tukevia toimenpiteitä on toteutettu noin sadan hehtaarin alueella testikeskuksen sisällä. Toimenpiteet sisältävät esimerkiksi metsänistutuksia, harvinaisten biotooppien suojelua ja eliölajien elinmahdollisuuksien parantamista perustamalla lampia, hiekka- ja kivialueita sekä jätepuukasoja. Mercedes-Benz tekee hankkeessa yhteistyötä paikallisten luonnonsuojelujärjestöjen kanssa.

Uutishuoneet:
Mercedes-Benz Media
Mercedes-Benz - ePressi
Lisätietoja median edustajille:
Pekka Koski, lehdistöpäällikkö Mercedes-Benz ja smart. pekka.koski@veho.fi, 0400210490