Mercedes-Benz tehostaa kierrätystä ”urbaaneissa kaivoksissa"

23.5.2024

 Mercedes-Benz on huomattavasti tehostamassa materiaalien kierrätystä ja kiertotalousstrategiaansa. Yhtiö on tehnyt aiesopimuksen saksalaisen TSR Recycling -yhtiön kanssa uusiomateriaalien käytöstä ja hankinnasta niin sanottujen ”urbaanien kaivosten” kautta. Käytännössä tällä tarkoitetaan materiaalien talteenottoa ja hyödyntämistä entistä huolellisemmin autojen kierrätysvaiheessa autopurkamoissa ja -romuttamoissa sekä materiaaleja käsittelevissä laitoksissa. Euroopassa keskitytään erityisesti teräksen, alumiinin, muovilaatujen, kuparin ja lasin talteenottoon ja uusiokäyttöön. Mercedes-Benzin tavoitteena on mahdollisimman pitkälle viety suljettu materiaalikierto käytöstä poistetuista ajoneuvoista.

”Päämäärä on katkaista kytkentä autoteollisuuden kasvun ja jatkuvan neitseellisten raaka-aineiden käytön väliltä ja säilyttää materiaalit kierrossa mahdollisimman pitkään. Näin voimme vähentää täysin uusien raaka-aineiden tarvetta uudessa autossa noin 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Urbaanit kaivokset ovat kustannustehokas tapa huolehtia arvokkaista resursseista ja tehostaa kiertotaloutta”, Mercedes-Benzin teknologiajohtaja Markus Schäfer vakuuttaa.

Mercedes-Benz ja TSR Recycling etsivät yhdessä keinoja ja toimintamalleja, joilla varmistetaan pääsy materiaalivirtoihin ennen niiden ohjautumista talouden muille sektoreille tai vientimarkkinoille. Pyrkimyksenä on välttää niin sanottua alikierrätystä, jossa materiaaleja häviää tai niiden laatu heikentyy. Konkreettinen esimerkki tästä on 86-prosenttinen kierrätysalumiini, jonka uusiokäytön CO2-päästöt ovat 73 prosenttia pienemmät kuin kokonaan uuden metallin valmistamisesta syntyvät vastaavat päästöt. Kierrätysalumiinista on jo valmistettu komponenttien koe-eriä, ja evaluoinnin jälkeen Mercedes-Benz aikoo aloittaa osien sarjatuotannon mahdollisimman nopeasti.

Mercedes-Benz etsii jatkuvasti uusia kiertotalousmahdollisuuksia ja -innovaatioita yhteistyössä alan kumppanien kanssa. Toiminta on osa kunnianhimoista Ambition 2039 -strategiaa, jolla tähdätään täysin hiilineutraalin henkilöautomalliston toteuttamiseen elinkaarimallin mukaan laskettuna vuoteen 2039 mennessä.

 

 

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com

  Lisätietoja:

Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi