Mercedes-Benz käyttää tosielämän dataa turvallisuustyössään

3.12.2025

Asiakasautoista kerättävä turvatieto tukee EU:n Vision Zero -tavoitetta vuodelle 2050

Mercedes-Benz on kesästä lähtien hyödyntänyt asiakasautoista kerättyä anturi- ja kameratietoa turvallisuusjärjestelmien ja autonomisen liikenteen kehittämisessä. Auton välittämää dataa kerätään erityisesti epätyypillisistä tosielämän liikennetilanteista, joissa auto joutuu vuorovaikutukseen esimerkiksi lasten, poikkevasti liikkuvien jalankulkijoiden, pyöräilijöiden tai fysiikaltaan eri tavalla rajoittuneiden liikkujien kanssa. Pyrkimyksenä on varmistaa ajoneuvon entistä nopeampia ja oikeampi reagointi sen havaitsemiin liikenteen osapuoliin, poikkeuksellisiin kaistajärjestelyihin ja tilapäisiin liikenne-esteisiin. Tällä tavalla parannetaan autonomisen ajamisen edellytyksiä ja yleisesti liikenneturvallisuutta. Mercedes-Benz tukee toiminnallaan EU:n julkistamaa Vision Zero -tavoitetta, jonka mukaan kukaan ei saa kuolla liikenteessä vuoteen 2050 mennessä.

Liikennedataa kerätään vain asiakkaan suostumuksella ja sitä käsitellään ja säilytetään tietoturvallisesti. ”Tietosuojastandardimme ovat yhtä korkeat kuin turvallisuustandardimme. Se on edellytys koko autonomisen ja verkottuneen liikenteen hyväksymiselle”, hallinnosta ja tietoturvallisuudesta vastaava johtaja Renata Jungo Brüngger vakuuttaa. Käytännössä tietoa kerätään vain väliaikaisesti, esimerkiksi poikkeuksellisen ohjausliikkeen tai äkkijarrutuksen jälkeen, ja säilötään valikoidusti Mercedes-Benzin ylläpitämään tietokantaan. Lopullisessa muodossaan tietoa hyödynnetään nimettömästi ja ilman tunnisteita eikä sitä voida liittää yksittäiseen tapahtumaan tai ajoneuvoon.

Mercedes-Benz GLB todella huuruisissa kylmätesteissä hetkeä ennen maailman ensiesittelyä

Uunituore Mercedes-Benz GLB esitellään ensi kertaa 8. joulukuuta. Saatavana ovat 5- ja 7-paikkaiset versiot. Mallin tuotekehityksen aikana auton kylmäsuorituskyky on haastettu perusteellisesti. GLB:tä on testattu Mercedesin teknologiakeskuksessa (MTC) Sindelfingenissä, jonka kylmälaboratoriossa se altistettiin poikkeuksellisille lämpötilan vaihteluille. Kylmätunnelitesteissä lämpötilat vaihtelivat –40 pakkasasteesta +40 lämpöasteeseen. Äärimmäisissä lämpötesteissä yllettiin jopa 60 asteen paahteisiin, ja erityisessä Hot Road -kokeessa autolla ajettiin 50–70 asteen välille kuumentuneilla asfalttipinnoilla.

Erityinen painopiste oli kylmätesteillä, joissa esimerkiksi varmistettiin tuulilasipyyhkijöiden häiriötön toiminta kaikissa oloissa sekä auton ilmanottoaukkojen puhtaana pysyminen sankassa lumisateessa. Tuulitunnelissa voidaan simuloida auton käyttäytymistä lumisateessa jopa 200 kilometrin tuntinopeutta ajettaessa. Kylmätesteissä –15–20 asteen pakkaskelissä GLB osoitti, että sen tuulilasiin kertynyt jää sulaa hyvin nopeasti: ulkoa täysin jäätynyt auto oli ajokelpoinen vain 15 minuutissa käynnistyksen jälkeen. 20 minuutin ajolenkki –7 asteen pakkasessa puolestaan osoitti, että GLB:n matkustamo lämpiää jopa kaksi kertaa nopeammin kuin edellisen sukupolven mallissa.


Mercedes-Benz CLA ja smart #5 mukana Vuoden Auto 2025 -finaalissa

Vuoden Auto Suomessa 2025 -finaalin kuuden osanottajan joukossa on tänä vuonna mukana kaksi tähtituotetta: täyssähköiset Mercedes-Benz CLA sekä smart #5. Muut finalistit ovat Dacia Bigster, Kia EV4, Renault 5 ja Skoda Elroq. Kuusi loppukilpailuun päässyttä automallia valittiin kaikkiaan 35 vuoden uutuusmallin joukosta. Mercedes-Benz CLA:n valtteja valinnassa ovat muun muassa alhainen kulutus, ennätyspitkä jopa 792 kilometrin toimintamatka, matkustamon alhainen äänitaso ja rahalle saatava vastine. Toinen uutuus, smart #5, on puolestaan saanut kiitosta väljistä sisätiloistaan, huippunopeasta latauksesta, hyvin kattavasta varustelusta ja rahalle saatavasta vastineesta. Auto- ja liikennetoimittajat ry:n (AuLi) julkistaa valintansa Vantaalla Aulin nimipäivänä 16. joulukuuta. Valintakriteerejä ovat rahalle saatava vastine, ajo-ominaisuudet ja mukavuus, tilat, käytettävyys ja tekninen edistyksellisyys.

Auringonpaistetta odotellessa: Mercedes-Benz G Cabriolet tulossa

Legendaarinen Mercedes-Benz G- tuoteperhe on saamassa uuden jäsenen: G Class Cabrioletin. Uutuusmalli on parhaillaan ensimmäisillä testikilometreillään Itävallassa, josta se prototyyppi myöhemmin siirtyy Ruotsiin vaativiin talvitesteihin. Lisätietoja paljastetaan myöhemmin, mutta jo nyt on selvää, että uusi Cabriolet jatkaa ikonisen G Classin perintöä ja tuo ripauksen seikkailua avoautojen ystäville.

Uutishuoneet:

Mercedes-Benz Media

Mercedes-Benz - ePressi
Lisätietoja median edustajille:
Pekka Koski, lehdistöpäällikkö Mercedes-Benz ja smart. pekka.koski@veho.fi, 0400210490