Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa

29.10.2025

Siirtyessään täyssähköiseksi uusi Mercedes-Benz GLC on kasvanut nykyiseen ladattavaan hybridiin verrattuna selvästi. Kokonaispituus on nyt 4 845 mm, eli 125 mm enemmän kuin aiemmin. Akseliväli on pidentynyt 2 972 mm:iin, kasvua 84 mm. Tämä tuntuu erityisesti takajalkatilan väljyytenä. Myös pääntilaa on lisätty – edessä 46 mm ja takana 17 mm.

Tavaratilaa on tarjolla perusasennossa vaikuttavat 570 litraa ja takaistuimet kaadettuna jopa 1 740 litraa. Perinteisen tavaratilan lisäksi vakiovarusteena on 128 litran sähköisesti avattava etutavaratila eli frunk.

Toimintamatka 710 km

Täyssähköisen Mercedes-Benz GLC 4MATIC-mallin toimintamatka Long Range Edition-varustepaketilla on (Suomen vakiovarustein) jopa 710 km. Long Range Edition-paketti sisältää mm. ilmajousituksen ja nelipyöräohjauksen. Edistyksellinen ilmajousitus on yhteydessä Car-to-X- pilvipalveluun ja voi mukautua ennakoivasti edessä oleviin epätasaisuuksiin. Ilman Long Range Edition-varustusta toimintamatka on 667 km.

Kahden vaihteen etumatka – EDU 2.0 yhdistää kiihtyvyyden ja tehokkuuden

Kaksivaihteisen voimansiirron ansiosta uuden täyssähköisen GLC:n koko suorituskyky on saatu välittymään kuljettajalle pehmeästi ja hallitusti. Rauhallisessa ajossa toinen vaihde otetaan käyttöön jo kaupunkinopeuksissa ja toisaalta kuljettajan halutessa ripeämpää etenemistä ensimmäistä vaihdetta käytetään vielä hieman yli 100 km/h nopeuteen saakka. Rivakan suorituskyvyn takaa kahden sähkömoottorin yhteisteho, 360 kW (489 hv) ja 805 Nm:n vääntömomentti. Kiihtyvyys 0–100 km/h sujuu parhaimmillaan 4,4 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 210 km/h:iin. Etuvoimansiirrossa on energiaa säästävä irrotuskytkin. Täyssähköinen GLC on myös käytännöllinen vetoauto – jarrullisen perävaunun enimmäismassa 2,4 on tonnia. Perävaunun vetoa ja käsittelyä helpottaa perävaunun vakautusjärjestelmä.

Tehokas lataus jouduttaa matkantekoa

Edistyksellinen 800 voltin sähköarkkitehtuuri mahdollistaa myös nopean pikalatauksen. Latauslaitteiston mahdollistaessa 330 kW:n lataustehon akustoon voidaan kymmenen minuutin aikana ladata energia, joka riittää 275 kilometrin ajoon. Lataus 10 – 80 % onnistuu vaivattomasti vain 24 minuutissa. Suomessa on edelleen, joskin nopeasti vähenemässä määrin, vain 400 voltin jännitteellä toimivia latauspisteitä, mutta uusi Mercedes-Benz GLC voidaan ladata myös niistä.

Täyssähköinen Mercedes-Benz GLC tarjoaa kattavan vakiovarustetason

Ohjaamon keskipisteenä on lisävarusteinen MBUX Hyperscreen -näyttö, joka 99,3 cm mittaisena ulottuu saumattomasti koko matkustamon leveydelle. MBUX Hyperscreen sisältyy Premium Plus -varustepakettiin ja on saatavilla myös yksittäisvarusteena. Premium ja Advanced Plus -varustepaketteihin sisältyy MBUX Superscreen -näyttökokonaisuus, jossa yhtenäisen lasipinnan taakse sijoittuvat 26 cm (10,3 tuuman) kuljettajan näyttö, 35,6 cm (14 tuuman) kosketusnäyttö keskellä sekä samankokoinen matkustajan oma näyttö. Keskelle sijoitettu kosketusnäyttö sekä kuljettajan näyttö ovat digitaalisen somiste-elementin ohella vakiovarusteita.

Muita vakiovarusteita ovat mm. huippusuorituskykyinen MB.OS-käyttöjärjestelmä, panoraamalasikatto, LED High-Performance ajovalot, sähköisesti säädettävät istuimet, videoneuvottelukamera, Plug&Charge-latausmahdollisuus, online- navigointi, sähköisesti avattava ja suljettava latausluukku, kuolleen kulman varoitus, adaptiivinen vakionopeudensäädin, liikennemerkkiavustin, aktiivinen pysäköintiavustin, ympäristövalaistus Mercedes-Benz tähdellä ja lämmitetty ohjauspyörä. Advance Plus -paketti sisältää valaistun Mercedes-tähden, etusäleikön valaistun paneelin, säleikön valaistun kehyksen sekä MBUX Superscreen -näyttökokonaisuuden. Premium-varustetaso tuo lisää varusteita, kuten mm. valon läpäisytasoltaan säädettävä SKY CONTROL-lasikatto, Digital Light-ajovalot, esiin nousevat ovenkahvat, Burmester 3D-äänentoisto. Premium Plus -paketti tuo Premium-varustetason lisäksi varusteita, kuten mm. MBUX Hyperscreen -näyttö, Burmester High-End 4D -äänentoisto ja panoraamalasikaton valaistu kuviointi.

Saatavana täysin vegaanisella sisustuksella

Kaikki GLC:n istuimet on sertifioitu saksalaisella AGR-tunnuksella (Aktion Gesunder Rücken), mikä takaa erinomaisen istuinmukavuuden ja selkäystävällisen ajoasennon. Myös ohjauspyörän ergonomiaa on kehitetty, ja asiakaspalautteen pohjalta äänentoiston sekä Distronicin käyttökytkimiä on uudistettu. Lisävarusteena saatava, sertifioitu Vegan Package -varustepaketti varmistaa, että kaikki matkustamon verhoilumateriaalit ovat täysin vegaanisia.

Tekniset tiedot
Mercedes-Benz CLG EQ
400 4MATIC
Suositushinta ilman toimituskuluja €
71 390
WLTP km (Long Range Edition)
710
Yhdistetty kulutus WLTP kWh
15,0
Huippunopeus km/h (rajoitettu)
210
Kiihtyvyys 0–100 km s.
4,4
Suurin teho kW (hv)
360 (489)
Suurin vääntömomentti (Nm)
800
Akuston koko kWh brutto
94,5
Suurin AC-latausteho kW
11
Suurin DC-latausteho kW
330
Korkeajännite V
800
Akuston tyyppi
NMC
Sähkömoottorin tyyppi
PSM
Pituus mm
4835
Leveys taustapeilien kanssa mm
1890
Korkeus mm
1644
Akseliväli mm
2972
Tavaratila VDA l
570 – 1740
Frunk VDA l
128
Vetokyky jarrullinen kg
2400
Vetokyky jarruton kg
750
Omamassa kg
2535
Suositushinnat ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja
Mercedes-Benz GLC EQ
Toimintamatka km
Kulutus kWh
Kokonaishinta €
GLC 400 4MATIC
667
16,0
71 390
GLC 4MATIC AMG Edition
648
16,5
74 390
GLC 400 4MATIC Long Range Edition*
710
15,0
75 210
GLC 4MATIC Premium
663
16,1
78 990
GLC 4MATIC Premium AMG Edition
644
16,7
81 990
Virallinen hinnasto julkaistaan torstaina 30.10.2025, jolloin myös asiakaskonfiguraattori avautuu.
Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: Kiinnostavimmat uutiset autoalalta - Veho.fi
Lisämateriaalia Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: Mercedes-Benz Media
Lisätietoja:
Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi