Mercedes-Benz esittäytyy vahvasti Munchenin IAA-näyttelyssä

1.9.2025

Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
8.–14. syyskuuta avoinna olevan IAA-autonäyttelyn kohokohta on uuden täyssähköisen Mercedes-Benz GLC:n ensiesittely. Uusi GLC jatkaa saumattomasti Mercedes-Benzin eniten myydyn mallin perintöä sähköisessä muodossa ikonisella, muunneltavalla ja intuitiivisella tulkinnallaan. Tähtimerkin kaikkien aikojen laajimman tuotelanseerausohjelman täydentävät uusi CLA, CLA Shooting Brake sekä Concept AMG GT XX. Tämä konseptiauto tarjoaa ensimmäisen kurkistuksen sarjatuotantomalliin, joka perustuu energiatehokkaaseeen AMG.EA (AMG Electric Architecture) -pohjaratkaisuun.
Mercedes-Benz esittelee messukävijöille edistyksellisiä kuljettajan avustusjärjestelmiä (ADAS), autonomisen ajamisen ratkaisuja sekä uuden älykkään ohjaamokonseptin, joka sisältää monia digitaalisia lisävarusteita. Kävijöillä on mahdollisuus kokea uusimmat teknologiat ja innovaatiot omin silmin merkin Open Space -näyttelytilassa Apothekenhofissa, jonne on koottu laaja Mercedes-Benz-ajoneuvomallisto. Aivan nurkan takana, Studio Odeonplatz by Mercedes-Benz-bränditilassa, vierailijat voivat tutustua myös MANUFAKTURin yksilöinti- ja kustomointiohjelman mahdollistamiin ainutlaatuisiin materiaaleihin, väreihin ja viimeistelyratkaisuihin.
Ennätykset uusiksi: yli 40000 kilometriä Nardon testiradalla 300 kilometrin tuntivauhdilla
Sähköautojen suorituskyky-, kestävyys- ja nopeusennätykset lyötiin kerralla uusiksi Nardon radalla Italiassa, kun CONCEPT AMG GT XX päästettiin irti. Kaksi testiautoa ajoi käsittämättömät 40075 kilometriä alle kahdeksassa päivässä. Tarkka ajoaika oli 7 päivää, 13 tuntia, 24 minuuttia ja 7 sekuntia. Matkan varrella tehtiin yhteensä 25 pitkän matkan ajoennätystä. Keskinopeus oli 300 km/h. Yksi ennätyksistä oli sähköauton pisin 24 tunnissa kulkema matka.
Suorituksen mahdollistivat CONCEPT AMG GT XX:n kolme aksiaalivuomoottoria, voimalinjan ja akuston tehokas kennokohtainen suorajäähdytys, optimoitu aerodynamiikka (Cd-arvo 0.19), suuri latauskapasiteetti, kuljettajan lisätyn todellisuuden AR-kilpakypärä, ergonomiset 3D- printatut istuintyynyt sekä uudet bioteknologiaan perustuvat materiaalit. Istuintyynyjen 3D-tulostuksella jokaisella kuljettajalle saadaan muotoiltua henkilökohtainen istuin, aivan kuten kilpa-autoissa. Akustossa on kennokohtainen nestejäähdytys, ja etu- sekä taka-akselien EDU-voimayksiköitä jäähdytetään tarpeen mukaan auton molemmille puolille sijoitettujen jäähdyttimen avulla. Auto ladattiin Nardossa keskimäärin noin 850 kilowatin teholla uuden Alpitronic-latausaseman ja väliaikaisen High-Power Charging Hubin ansiosta. Keskus oli suunniteltu kolmelle latausasemalle, joiden yhteenlaskettu teho oli yli 2,5 megawattia. Auton vannekoko on 20 tuumaa ja niissä käytettiin Michelin Pilot Sport 5 Energy -erikoisrenkaita.
CONCEPT AMG GT XX:ssä on 10,25 tuuman (26 cm) mittaristonäyttö ja keskellä 14 tuuman (35,6 cm) multimedianäyttö, joka on ergonomisesti käännetty kohti kuljettajaa. F1-autojen ja AMG ONE:n tapaan kuljettaja saa lisäinformaatiota ohjauspyörän yläreunan kahdeksasta led-valosta, jonka värit vaihtuvat toimintojen mukaisesti. Kypärään integroidut AR-toiminnot yhdistävät ajoneuvon ja radan tiedot (akun varaustaso, kierroslaskuri, ajonopeus, jne.) kuljettajan näkökenttään reaaliajassa, joten hän voi pitää koko ajan katseensa radalla. Kypärään on liitetty myös moottoriurheilusta tuttu HANS-turvajärjestelmä pään ja niskan suojaksi.
”Meillä AMG:llä innovaatioilla on selkeä tarkoitus: niiden on tarjottava suorituskykyä asiakkaillemme. Siksi monet CONCEPT AMG GT XX:n teknologioista päätyvät pian tuotantoautoihimme. Ytimessä on tietenkin vallankumouksellinen voimansiirtokonsepti, jossa on aksiaalivuomoottorit ja suorajäähdytteinen akku. Molemmat tulevat saataville ensi vuonna. Lisäksi hyödynnämme Nardossa kerättyjä tietoja tulevan AMG.EA-arkkitehtuurimme hiomisessa”, Mercedes-AMG:n toimitusjohtaja Michael Schiebe lupaa.
Linkki auton esittelyyn CONCEPT AMG GT XX – a New Dimension of Performance | Mercedes-Benz Media
Mercedes-Benz ”louhii” arvokkaita raaka-aineita romuautoista ja tehostaa uusiokäyttöä
Mercedes-Benz ja kierrätysyritys TSR käynnistävät pilottihankkeen, jossa raaka-ainelähteinä ovat käytetyt romuajoneuvot. Yritysten perustamassa urbaanissa ”kaupunkikaivoksessa” käsitellään ja puretaan ajoneuvoja ja otetaan talteen niiden sisältämät arvokkaat raaka-aineet, joita voidaan hyödyntää tähtimerkin valmistamissa uusissa ajoneuvoissa. Kiertotalouden vahvistaminen on oleellinen osa Mercedes-Benzin hiilineutraalisuustavoitetta vuoteen 2039 mennessä. ”Visiomme kestävästä liikkumisesta edellyttää meiltä ajoneuvojemme perusraaka-aineiden käytön merkittävää vähentämistä. Urbaani kaivostoiminta takaa, että arvokkaat materiaalit pidetään resurssitehokkaasti jatkuvassa kierrossa”, Mercedes-Benzin kehitys- ja teknologiajohtaja Markus Schäfer sanoo.
Pilottihanke käynnistyy tänä kesänä, ja kohteina ovat Luoteis-Saksan alueelta ostetut ja kerätyt romuajoneuvot merkistä riippumatta. Autojen sisältämät materiaalit kuten teräs, alumiini, muovi, kupari ja lasi kerätään ja lajitellaan ja integroidaan takaisin autontuotannon prosesseihin. Mercedes-Benz pyrkii lisäämään toissijaisten raaka-aineiden käyttöä ajoneuvoissaan 40 prosenttiin seuraavan vuosikymmenen aikana. Samalla yhtiö haluaa välttää materiaalien laadun heikkenemisen perinteisissä ns. downcycling-kierrätysprosesseissa.

Uutishuoneet:
Mercedes-Benz Media
Mercedes-Benz - ePressi
Lisätietoja median edustajille:
Pekka Koski, lehdistöpäällikkö Mercedes-Benz ja smart. pekka.koski@veho.fi, 0400210490