Mercedes-Benz CLA:n valmistus käynnistyy Rastattin tehtaalla

11.6.2025

Mercedes-Benz aloittaa uuden CLA:n tuotannon Rastattin tehtaallaan Saksassa. Valmistuksessa käytetään uuden sukupolven digitaalista MO360-tuotantoekosysteemiä, joka perustuu tekoälyn, autosta luotavan digitaalisen verrokin eli ”kaksosen” sekä Mercedes-Benzin MB.OS-käyttöjärjestelmän hyödyntämiseen MO360-tuotannonohjauksen yhteydessä. CLA:n sähköiset ja asennusvalmiit voimalinjat sekä akselit toimittaa Mercedes-Benzin Stuttgart-Untertürkheimin tehdas, kun taas runkokomponentit ja korin rakenneosat valmistetaan Kuppenheimissa ja akut Kamenzissa. Mercedes-Benz on investoinut uuden CLA:n tuotannon käynnistämiseen satoja miljoonia euroja.

Kiinan markkinoille tarkoitettujen CLA-versioiden, mukaan lukien akut ja voimalinjat, valmistaa jatkossa Beijing Benz Automotive Co. (BBAC) -yhteisyritys. CLA-malliperhe laajenee myöhemmin Euroopassa myös uusilla tulokkailla, jotka valmistetaan Unkarin Kecskemétissa. Näiden mallien akut ovat Mercedes-Benzin Kecskemétin akkutehtaan tuotantoa, kun taas sähköiset voimalinjat tulevat Mercedes-Benzin Romanian Sebesissä sijaitsevalta moottori-, voimansiirto- ja ohjauskomponenttien tehtaalta.

”CLA aloittaa Mercedes-Benzin uuden aikakauden. Paras tae sähköisen liikkuvuuden menestykselle pitkällä aikavälillä ovat huippuluokan uudet tuotteet, kuten juuri CLA. Yrityksenä investoimme varmistaaksemme, että nämä tuotteet ovat jatkossakin ´made in Germany´. Keskeinen edellytys tälle on, että teollisuuden toimintaedellytykset säilyvät kilpailukykyisinä”, Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius kommentoi.

Rastatt on nykyaikaisen autotuotannon edelläkävijä

Mercedes-Benzin Rastattin tehdas aloitti tuotannon vuonna 1992. Nykyään se työllistää noin 6 000 henkeä ja on alueensa suurin työnantaja. Tehtaalla valmistetaan Mercedes-Benzin A- ja B-sarjan autoja, kompaktia GLA-katumaasturia sekä täyssähköistä EQA-mallia. Sähkö- ja hybridiautot kootaan samalla tuotantolinjalla kuin perinteiset ajoneuvot. Ennen CLA:n integroimista tuotantoon nykyistä kokoonpanohalli 4.0:aa uudistettiin laajasti ja ennätyksellisen nopeasti. Ennen sitä tehdas simuloi hallin muutosta virtuaalisesti, mikä teki Rastattista edelläkävijän Mercedes-Benzin globaalissa tuotantoverkostossa. Uusi linja optimoitiin ja konfiguroitiin käyttövalmiiksi vain muutamassa viikossa.

CLA:n sarjatuotannossa käytetään myös ensimmäistä kertaa uutta MB.OS-käyttöjärjestelmää. Tämä sirusta pilveen -arkkitehtuuri mahdollistaa ajoneuvon ohjelmiston siirtämisen kootusti Mercedes-Benz Intelligent Cloud -palvelimen kautta erillisten laitteistomoduulien sijaan. Rastatt toimii näin mallina MB.OS:n maailmanlaajuiselle käyttöönotolle kaikissa valmistajan ajoneuvotehtaissa. Tehdas on lisäksi ollut edelläkävijä tekoälyohjatun prosessitekniikan käytössä pintamaalauskammioissa.

Rastattissa valmistuksen osaprosesseja valvotaan tekoälyn avulla perinteisten ohjausjärjestelmien sijaan. Tämä lyhentää merkittävästi prosessien käynnistysaikaa ja vähentää energiankulutusta jopa 20 prosenttia. Tuotanto on hiilineutraalia, sillä tehdas käyttää 100-prosenttisesti vihreää sähköä, joka on peräisin yrityksen omista ja ulkoisista aurinkosähköjärjestelmistä. Tehtaan omilla paneeleilla voidaan tuottaa aurinkosähköä jopa 8 megawatin huipputeholla. Uutena innovaationa tehtaalle rakennetaan noin 11 kapasiteetilla toimiva orgaaninen kiinteävirtausakkujärjestelmä. Valmiit autot kuljetetaan tehtaalta eteenpäin sähkökuorma-autoilla. Edeltävään malliin verrattuna CLA:n koko tuotannon energiankulutus on vähentynyt yli 15 GWh vuodessa.

Lisätietoja median edustajille:

Pekka Koski, lehdistöpäällikkö Mercedes-Benz ja smart. pekka.koski@veho.fi, 0400210490

Uutishuoneet:

Mercedes-Benz Media

Mercedes-Benz - ePressi