Mercedes-Benz avaa ainutlaatuisen ”tulevaisuuden kaivoksen”

8.3.2023

  • Mercedes-Benz rakentaa uuden akkujen kierrätyslaitoksen Saksan Kuppenheimiin
  • Akkujen purkaminen ja materiaalien talteenotto käynnistyvät loppuvuoden aikana
  • Tavoitteena kestävä raaka-ainepohja Mercedes-Benzin EQ-malliston sähköautoihin
  • Kierrätysaste jopa 96 prosenttia, tehtaan energiankäyttö täysin CO2-neutraalia

Mercedes-Benz rakentaa täysin uuden sähköautojen akkujen käsittely- ja kierrätyslaitoksen Saksan Kuppenheimiin. Laitoksen ensimmäisen vaiheen toiminta käynnistyy loppuvuoden 2023 aikana. Tehtaan tavoitteena on 96 prosentin kierrätysaste eli lähes täysin suljettu akkumateriaalien raaka-ainekierto. Puretuista akuista talteen otettavat nikkeli, koboltti, litium, magnesium, kupari ja alumiini sekä jatkossa myös grafiitti hyödynnetään Mercedes-Benz EQ-malliston sähköautojen akkutuotannossa. Laitoksen toinen vaihe on hydrometallurginen pilottilaitos. Muutaman kuukauden kuluttua ensimmäisen vaiheen käyttöönotosta avattava laitos perustuu pitkälle integroituun, systemaattiseen kierrätyskonseptiin, joka toistaiseksi on ainoa laatuaan Euroopassa.

”Kuppenheimissa avataan ”tulevaisuuden kaivos”, joka perustuu käytettyjen akkuraaka-aineiden jopa 96 prosentin kierrätysasteeseen. Tämä on merkittävä askel kohti akkutuotantomme lähes täysin suljettua kiertotaloutta”, Mercedes-Benzin tuotantojohtaja Jörg Burzer määrittää.

Uuden tehtaan materiaalikäsittelyn vuosikapasiteetti on alkuvaiheessa 2500 tonnia. Tehdas käsittelee sekä plug-in-hybridiautojen että täyssähköautojen käytettyjä akkuja, jotka ovat peräisin muun muassa testi- ja esisarjojen autoista sekä akkutehtaiden tuotekehityksestä. Kierrätysmateriaaleja hyödynnetään jopa 50000 uuden Mercedes-Benz-akun valmistusprosesseissa. Jatkossa tuotantovolyymia on mahdollisuus kasvattaa merkittävästi.

Kuppenheimin akkukierrätyslaitoksesta tulee täysin CO2-neutraali. Tehdas hyödyntää itse tuottamaansa aurinkosähköä sekä ulkoa ostettavaa ns. vihreää sähköä. Tehtaan rakentaminen toimii samalla tieteellisenä tutkimusprojektina, jota osin rahoittaa Saksan liittotasavallan talous- ja ilmastoministeriö. Mercedes-Benz tekee yhteistyötä myös Karlsruhen teknillisen korkeakoulun ja Berliinin teknillisen yliopiston kanssa.

”Suljettu raaka-ainekierto on entistä tärkeämpää nyt, kun koronapandemia ja Venäjän brutaali sota Ukrainassa ovat osoittaneet riippuvuutemme erilaisista tuotantoketjuista ja kriittisistä raaka-ainevaroista. Kierrätyksen tehostuminen auttaa näiden riippuvuuksien purkamisessa ja vahvistaa taloutemme kestävyyttä. Olen kiitollinen siitä, että Mercedes-Benz ottaa näin tuntuvan askeleen kohti kiertotalouden vahvistamista, Baden-Württenbergin osavaltion ympäristöministeri Thekla Walker sanoo.

Tehtaan täyden toiminnan vaiheessa kierrätysprosessi kattaa kaikki akkuvalmistuksen vaiheet: moduulien purkamisen raaka-aineiksi, niiden käsittelyn ja kuivaamisen sekä prosessoinnin jatkokäsittelyä varten. Osana alan tutkimusprojektia kehitetään logistiikkaa, kestäviä kierrätysmenetelmiä ja menetelmiä uusioraaka-aineiden integroimiseksi uusien akkujen valmistusprosesseihin. Erittäin tärkeä osa projektia on myös varmistaa akkutuotannoin eri vaiheissa työskentelevien ihmisoikeudet ja työolosuhteet. Osaa akuista voidaan myös käyttää väliaikaisina energiavarastoina ennen niiden lopullista purkamista ja kierrätystä.

 

Mediapankit:

Mercedes-Benzin tiedotteet 1.2.2023 lähtien löytyvät myös täältä: https://www.epressi.com/uutishuoneet/mercedes-benz.html

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com

 

Lisätietoja:

 Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi