Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta

26.11.2025

Yksi uuden täyssähköisen Mercedes-Benz GLC:n muotoilun erityispiirteistä on näyttävä hunajakennomainen keulamaski. Sitä vastaava jäähdytinratkaisu nähtiin henkilöautossa ensi kerran 125 vuotta sitten, 22.11.1900. Tällöin valmistui ensimmäinen moderni henkilöautomalli, Mercedes 35 hp. Silloisen Daimler-Motoren-Gesellschaftin (DMG) malli oli samalla ensimmäinen Mercedes-nimellä tunnettu auto. Sen tilasi liikemies Emil Jellinek, joka hyvien verkostojensa ansiosta oli DMG:n tärkein yksittäinen asiakas. Autoista ja moottoriurheilusta innostunut Jellinek tilasi tuona vuonna peräti 72 DMG:n valmistamaa autoa ja myi ne edelleen omille yläluokkaisille asiakkailleen.

Jellinek vaati DMG:n pääinsinööri Wilhelm Maybachia kehittämään modernin, tehokkaan ja turvallisen henkilöautomallin. Sen piti olla teknisesti edistynyt ja kykenevä selättämään aikaisempien automobiilien kohtaamat haasteet. Taustalla vaikutti myös kilpakuljettaja Wilhelm Bauerin ajama kuolonkolari Daimler Phoenix 23 -autolla Nizza–La Turbie-ylämäkikisassa Nizzan Ralliviikolla vuonna 1900. Jellinekin kisaan varustama auto kilpaili peitenimellä ”Mercédès” hänen vanhimman tyttärensä etunimen mukaisesti. Pian kisan jälkeen nimi vakiintui DMG:n käyttämäksi bränditunnukseksi.

Uutta tekniikkaa ja uusi rakennekonsepti

Mercedes 35 hp edusti uutta aikakautta, muotoilua ja suorituskykyä. Malli sopi sekä kilpakäyttöön että henkilöautoksi ja asetti tuoreet standardit modernin polttomoottoriauton tulevalle kehitykselle – vain 14 vuotta sen jälkeen, kun Carl Benz ja Gottlieb Daimler olivat toisistaan riippumatta keksineet ensimmäisen automobiilin vuonna 1886.

Mercedes 35 hp katkoi kaikki siteet edeltäviin ”motorisoituihin kärryihin”. Sen vahvuuksia olivat matala painopiste, pitkä akseliväli ja leveä raideväli. Näiden ratkaisujen ansiosta auto oli huomattavasti vakaampi ja turvallisempi ajaa kuin aikaisemmat automobiilit. Uusiin ergonomisiin innovaatioihin kuuluivat myös kuljettajalle sopivaan kulmaan asennettu ohjauspyörä sekä kytkinpolkimella käytettävä vaihteisto.

Josef Braunerin suunnittelema voimalinja oli ennen näkemättömän suorituskykyinen, sillä nelisylinterinen 5,9-litrainen moottori tuotti tehoa 27,5 kW (35 hv)/950 rpm. Moottorin tehokas jäähdytys ja rivakka suorituskyky perustuivat paljolti Wilhelm Maybachin kehittämään hunajakennorakenteiseen jäähdyttimeen. Aluksi tämä rakenne oli lähinnä tekninen välttämättömyys, mutta vuodesta 1926 alkaen jäähdyttimestä tuli Mercedesin ikoninen muotoiluelementti. Tämä perinne jatkuu yhä uudessa Mercedes-Benz GLC:ssä.

Uusi menestyjä sai heti seuraajia

Ensimmäistä Mercedes 35 hp -autoa koeajettiin, testattiin ja hienosäädettiin useita viikkoja. Sisäänajovaiheen jälkeen auto laivattiin Emil Jellinekille Nizzaan 22.12.1900. Jellinek osallistui autolla Nizzan Ralliviikolle 25.–29.3.1901, jossa auto hallitsi kisatapahtumia täysin. Mercedes 35 hp voitti esimerkiksi 392 kilometrin mittaisen Nizza–Salon–Nizza-kilpailun sekä Nizza–La Turbie-ylämäkikisan.

Jo vuonna 1901 DMG lanseerasi Mercedes 35 hp:n sisarmallit: Mercedes 12/16 hp:n sekä Mercedes 8/11 hp:n. Vuonna 1902 niitä seurasi Mercedes Simplex -mallisarja. Simplex-nimi viittaa auton hyvin yksinkertaiseen käytettävyyteen, joka tuohon aikaan oli poikkeuksellista.

Vuonna 1900 tehtiin toinenkin strategisesti kauaskantoinen päätös: DMG osti Untertürkheimista 185000 neliön tontin, jossa edelleen toimii Mercedes-Benzin päätehdas. Gottlieb Daimler ei ehtinyt nähdä näitä saavutuksia, sillä hän menehtyi 6. maaliskuuta 1900 vain 65 vuoden iässä.


Uutishuoneet:
Mercedes-Benz Media
Mercedes-Benz - ePressi
Lisätietoja median edustajille:
Pekka Koski, lehdistöpäällikkö Mercedes-Benz ja smart. pekka.koski@veho.fi, 0400210490