13.3.2025
Mercedes-Benz CLA on kirjaimellisesti täysin uusi auto, edeltäjästä tuttua on vain nimi. Uutuus perustuu uuteen modulaariseen MMA-perusrakenteeseen, joka tarjoaa enemmän tilaa, enemmän mukavuutta ja enemmän älykkyyttä kuin edelliset perusrakenteet.
Kasvua joka suuntaan
Uusi CLA on edeltäjäänsä kookkaampi. Kokonaispituus on kasvanut 35 mm, leveys 29 mm, akseliväli 61 mm ja korkeus 29 mm. Pidentyneen akselivälin ansiosta jalkatila ja pääntila ovat kasvaneet. Tavaratila on myös kasvanut ja ensimmäistä kertaa Mercedes-Benz-sähköautomalliston autossa on myös etutavaratila eli ns. frunk. Frunk palaa Mercedes-Benz -mallistoon 90 vuoden jälkeen, sillä vuosina 1934 – 1936 tuotannossa olleessa takamoottorisessa Mercedes-Benz 130-mallissa (W23) oli myös etutavaratila.
Ennätyksellisen pieni WLTP-kulutus ja pitkä toimintamatka yhdellä latauksella
Energiatehokkuus syntyy monien tekijöiden yhteisvaikutuksesta. CLA:n alhaisen kulutuksen ja ennätyksellisen pitkän toimintamatkan mahdollistavat useat innovatiiviset ratkaisut. Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benz-sähköautossa käytössä oleva 800 voltin korkeajännitejärjestelmä ja kaksinopeuksinen vaihteisto yhdessä. MB.OS-käyttöjärjestelmän optimoima energian talteenotto, innovatiivinen lämpöpumppuun perustuva lämmitysjärjestelmä sekä energiatehokkaat sähkömoottorit takaavat yhdessä matalan ilmanvastuksen kanssa (Cd 0,21) huippuluokan suorituskyvyn ja taloudellisuuden. Kaksimoottorisessa nelivetomallissa taloudellisuutta lisää edelleen kehitetty etuvedon mekaaninen irtikytkentä, kun etuvetoa ei tarvita.
Akustot ovat käytettävän energian kooltaan 85 kW ja 58 kW, joista pienempi tulee saataville myöhemmin.
Pitkä toimintamatka ja nopea lataus jouduttavat matkaa
Paras yhtälö sähköautoilijan matkanteon jouduttamiseen muodostuu kahdesta elementistä: korkeasta lataustehosta ja alhaisesta energiankulutuksesta. Uudessa Mercedes-Benz CLA:ssa nämä toteutuvat esimerkillisellä tavalla. Ensimmäisen kerran mallistossamme käyttöön otettu 800 voltin korkeajännitejärjestelmä tarjoaa parhaimmillaan 320 kW:n latausteho yhdistettynä 792 kilometrin WLTP-toimintamatkaan ovat luokassaan esimerkillisiä arvoja. Latausteho on korkea myös talviolosuhteissa huolellisesti suunnitellun akuston esivalmistelun ansiosta.
"Ilmaista" lämpöä tehokkaaseen esilämmitykseen: vakiona monilähteinen lämpöpumppu
Sähköinen CLA on ensimmäinen Mercedes-Benz, jossa on ilmasta-ilmaan lämpöpumppu. Se ei enää kierrätä lämpöä vesipiirin kautta, vaan hyödyntää monilähdemallina samanaikaisesti kolmea energialähdettä: sähköisen voimansiirron ja akun hukkalämpöä sekä ympäröivää ilmaa. Hyödyntämällä tätä "ilmaista" lämpöä ilmasta-ilmaan lämpöpumppu parantaa CLA:n energiatehokkuutta merkittävästi. Se kuluttaa vain noin kolmanneksen siitä sähköenergiasta, jonka vastaavan tehon tuottava lisälämmitin tarvitsisi.
Valoa päivään ja yöhön: tähtikuvioiset etu- ja takavalot
Valinnaisilla MULTIBEAM LED -ajovaloilla päiväajovalot muodostavat Mercedes-Benzin tähtikuvion, jota yhdistää valonauha ajovalojen välillä. Myös takavalot ovat tähtimuotoiset ja yhdistyvät valaistulla design-elementillä. Tämä ainutlaatuinen yhdistelmä antaa CLA:lle vahvan ja tunnistettavan visuaalisen ilmeen. Yhdessä valinnaisten MULTIBEAM LED -ajovalojen kanssa se muodostaa Mercedes-Benzin uuden valosignatuurin, joka tekee ajoneuvosta välittömästi tunnistettavan kaikkina vuorokaudenaikoina – ikonisen luksuksen selkeä tunnusmerkki.
Kaikissa varustetasoissa kaikki maskin 142 tähteä ovat valaistut.
Uusi tilakokemus: minimalistinen sisustus keskittyy kolmeen ikoniseen huipputeknologiaelementtiin
CLA:n sisätilat tarjoavat uudenlaisen luksuskokemuksen tässä kokoluokassa. Muotoilun lähtökohtana on olennaiseen keskittyminen, jolloin rakenteelliset elementit jäävät taka-alalle ja huomio kiinnittyy muutamaan ikoniseen huipputeknologiaelementtiin.
Kokonaisuuden keskipisteenä on valinnainen, MBUX Superscreen -näyttö, joka ulottuu koko matkustamon leveydelle. Suuren lasipinnan takana sijaitsevat 26 cm (10,25 tuuman) kuljettajan näyttö sekä 35,6 cm (14 tuuman) kosketusnäytöllä varustettu keskinäyttö ja 35,6 cm (14 tuuman) matkustajan näyttö.
Toinen katseenvangitsija on keskikonsoli, joka näyttää leijuvan ilmassa. Sen korkealle sijoitettu rakenne korostaa urheilullista tunnelmaa. Yläosassa on laaja, kolmiulotteinen koristelista, jossa on integroitu tuplamukiteline sekä valinnainen langaton älypuhelimen latausalusta.
Neljännen sukupolven MBUX: ennenkokemattoman intuitiivinen ja yksilöllinen
Suosittu ja hyväksi todettu Mercedes-Benz User Experience (MBUX) -infotainment-järjestelmä toimii nyt MB.OS-käyttöjärjestelmällä, avaten uuden aikakauden yksilöllisille käyttökokemuksille ja intuitiiviselle vuorovaikutukselle auton ja kuljettajan välillä. Tämä asettaa samalla uusia standardeja koko autoteollisuudelle. Uusi MBUX-sukupolvi on maailman ensimmäinen autojen infotainment-järjestelmä, joka yhdistää tekoälyn (AI) sekä Microsoftilta että Googlelta – ensimmäistä kertaa useita tekoälyavustajia samassa järjestelmässä.
Jopa kolme näyttöä hyödyntävät Unityn Game Engine -grafiikkaa reaaliaikaisen visuaalisen kokemuksen tarjoamiseksi.
CLA on varustettu huipputehokkaalla vesijäähdytetyllä keskustietokoneella, joka on yhdistetty Mercedes-Benz Intelligent Cloud -pilvipalveluun. Tämä mahdollistaa jatkuvat OTA (over-the-air) -päivitykset, mukaan lukien ensimmäistä kertaa myös ajoavustinjärjestelmät. Näin CLA pysyy ajan tasalla ja houkuttelevana vuosien ajan – aivan kuten älypuhelin, joka saa säännöllisesti uusia sovelluksia ja laajennettuja toimintoja.
Mercedes-Benz tekee yhteistyötä johtavien globaalien kumppaneiden, kuten Googlen ja Microsoftin, kanssa tarjotakseen asiakkaille ensiluokkaisia sisältöjä ja elämyksiä. Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) takaa maksimaalisen joustavuuden, jotta kolmansien osapuolien sisällöt voidaan integroida saumattomasti samalla säilyttäen Mercedes-Benzille ominaisen tutun ja arvostetun käyttökokemuksen.
MB.OS tuo myös tehokkaamman ohjelmistosuorituskyvyn. OTA-päivitysten energiankulutus on huomattavasti pienempi kuin aiemmassa järjestelmässä, ja Mercedes-Benz asettaa uusia energiatehokkuusstandardeja kehittyneiden teknologioiden, virransäästötilojen ja älykkään toimintojen hallinnan avulla. Tämä tarkoittaa pidempää toimintamatkaa.
Turvallisuus edellä tien päälle
Täysin uusi CLA on suunniteltu alusta alkaen uusimpien turvallisuusnäkökohtien mukaisesti. Mercedes-Benz säilyttää näin asemansa aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden edelläkävijänä. Tavoite on selkeä: CLA:n myötä Mercedes-Benz pyrkii tarjoamaan luokkansa turvallisimman auton.
Uudet vakiovarusteisiin kuuluvat ajoavustinjärjestelmät voivat ehkäistä monia onnettomuuksia. Mikäli onnettomuus kuitenkin tapahtuu, auton törmäysvyöhykkeet, vahva matkustamo sekä turvajärjestelmät on suunniteltu minimoimaan vakavien vammojen riski.
CLA tuo tähän kokoluokkaan ensimmäistä kertaa S-sarjassa käytössä olevan vakiovarusteisen keskiturvatyynyn. Se laukeaa kuljettajan ja etumatkustajan väliin voimakkaassa sivutörmäyksessä, riippuen onnettomuuden voimakkuudesta ja matkustajien määrästä. Keskiturvatyyny on integroitu kuljettajan istuimen selkänojaan.
Mukavuusalusta monivarsituennalla – teknologiaa keskiluokasta ja ylemmästä luokasta
CLA:n vakiovarusteisiin kuuluu mukavuusalusta. Etujousitus on uudelleen kehitetty versio McPherson- rakenteesta. Taka-akselistona toimii uudelleen kehitetty monivarsituenta. Tämä laadukas jousitusratkaisu tunnetaan Mercedes-Benzin ylemmän luokan malleista, ja nyt se on tuotu myös tähän segmenttiin.
Uusi täysin sähköinen CLA vähentää hiilijalanjälkeä 40 prosenttia edeltäjäänsä verrattuna
CLA on edelläkävijä Mercedes-Benzin uusissa innovatiivisissa perusrakenteissa. Uuden täysin sähköisen CLA:n hiilijalanjälki on 40 prosenttia pienempi koko arvoketjussa verrattuna sen ei-sähköistettyyn edeltäjäänsä. Toimenpiteillä, jotka liittyvät toimitusketjun ja akkulatauksen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, säästöt voivat nousta jopa kahteen kolmasosaan.
Noin 40 prosenttia käytetystä alumiinista tuotetaan elektrolyysilaitoksissa, joita pyöritetään uusiutuvalla energialla, mikä säästää yhteensä noin 400 kg CO₂:tä per ajoneuvo täysin sähköisessä CLA:ssa. Erilaiset hiilidioksidipäästöjä vähentävät toimenpiteet korkeajännitesoluissa pienentävät myös uuden akkusukupolven hiilijalanjälkeä noin 30 prosenttia per solu verrattuna edelliseen akkuun. Solujen tuotanto on hiilidioksidivapaata, ja uusiutuvia energialähteitä käytetään myös katodimateriaalien, anodimateriaalien ja solukoteloiden valmistuksessa.
Sisätilojen materiaalien lisäksi uuden CLA:n termoplastiset materiaalit sisältävät myös korkean osan kierrätysmateriaaleja. Tämä kokonaismäärä on neljä kertaa suurempi koko autossa verrattuna edeltäjään. Termoplastisista materiaaleista 50 prosenttia on peräisin kuluttajalta kierrätettävästä materiaalista. Esimerkiksi tunkin kiinnityspisteet on valmistettu täysin kierrätetyistä auton puskurimateriaaleista. Etutilan tavaratila (frunk) sisältää noin 70 prosenttia kierrätettyä materiaalia.
Mitat
Pituus | mm | 4723 |
Leveys | mm | 1855 |
Leveys taustapeilien kanssa | mm | 2021 |
Korkeus | mm | 1468 |
Akseliväli | mm | 2790 |
Tavaratila VDA | l | 405 |
Frunk VDA | l | 101 |
Mediapankit:
Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: Kiinnostavimmat uutiset autoalalta - Veho.fi
Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: Mercedes-Benz Media
Lisätietoja:
Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi