2.2.2023
Maailmanlaajuisesti 15 prosenttia uusista Mercedes-Benzeistä on plug-in-hybridejä tai täyssähköautoja
Mercedes-Benzin maailmanlaajuinen henkilöautomyynti säilyi lähes entisellä tasollaan huolimatta haastavasta toimintaympäristöstä vuonna 2022. Asiakkaille toimitettiin yhteensä 2 043 900 uutta Mercedes-Benziä (–1 %). Erityisesti kasvoi täyssähkömallien osuus, sillä näiden toimitusten määrä yli kaksinkertaistui 117 800 autoon (+ 124 %). Sähköautomalleista esimerkiksi EQA:n osuus oli 33 100 (+ 43 %), EQB:n 24200 ja EQS:n 19 200 autoa. Vuosi 2023 sai lentävän lähdön, sillä viime vuoden viimeisen neljänneksen asiakastoimitukset lisääntyivät 17 prosentilla yhteensä 540 800 autoon.
Mercedes-Benzin sähköistymisstrategia on hyvässä vauhdissa, sillä jo 15 prosenttia kaikista uusista henkilöautoista on joko plug-in-hybridejä tai sähköautoja. Yhteensä sähköisillä voimalinjoilla varustettuja Mercedes- ja smart-malleja toimitettiin asiakkaille 319 200 kappaletta vuonna 2022.
Suomessa Mercedes-Benzin sähköistyminen kärkivauhdissa
Mercedes-Benzin sähköistyminen on Suomessa kärkivauhdissa Euroopassa. Viime vuonna Mercedes-Benzin rekisteröinneistä Suomessa yhteensä 57,5 % oli lataushybridejä tai täyssähköautoja. Kuluvan vuoden olemassa olevasta tilauskannasta peräti 90 % kohdistuu plug-in-hybrideihin ja täyssähköautoihin.
Daimler Truck kirjasi yli 14 prosentin kasvulukemat vuodelta 2022
Daimler Truck Groupin valmistamat kuorma- ja linja-autot kiinnostivat asiakkaita ennätystahtiin vuonna 2022. Myynti kasvoi 14,2 prosenttia yhteensä 520 291 kuorma-autoon (2021: 455 445). Kasvu oli tasaista ympäri maailmaa ja kaikissa segmenteissä huolimatta alihankintaketjujen ja komponenttitoimitusten pullonkauloista. Mercedes-Benz-kuorma-autojen osuus asiakastoimituksista oli 166 369 autoa (+ 17.7 %). Daimler Buses -yksikön linja-automyynti lisääntyi peräti 28,3 prosenttia 24 041 uuteen autoon. ”Päätimme ensimmäisen toimintavuotemme itsenäisenä yhtiönä odotetun kovaan tulokseen. Tämä oli koko Daimler Truck -tiimimme yhteinen saavutus”, Daimler Truck Holding AG:n toimitusjohtaja Martin Daum iloitsee.
Mercedes-Benz tuo ensimmäisenä Level 3 -tason autonomisen ajamisen Yhdysvaltoihin
Mercedes-Benzin Drive Pilot -järjestelmä, joka mahdollistaa osittaisen eli niin sanotun Level 3 -tason autonomisen ajamisen, on ensimmäisenä ko. järjestelmänä hyväksytty tieliikennekäyttöön Yhdysvaltain Nevadan osavaltiossa. Aikaisemmin järjestelmä on sertifioitu Saksassa, ja tämän vuoden aikana odotetaan myös Kalifornian osavaltion hyväksyntää. Drive Pilot on saatavana valinnaisvarusteena vuoden 2024-mallin S-sarjaan ja EQS-sedaniin, ja ensimmäiset tällaiset autot luovutetaan asiakkaille kuluvan vuoden jälkipuoliskolla.
Drive Pilot voi kuljettajan päättäessä ottaa vastuun ajoneuvon ohjaamisesta ja hallinnasta moottoritiellä ja ruuhkaliikenteessä aina 60 kilometrin ajonopeuteen saakka. Drive Pilotin toimintanäppäimet on sijoitettu ohjauspyörään. Järjestelmä seuraa auton nopeutta ja etäisyyttä muihin, pitää sen omalla kaistalla ja ottaa huomioon myös tien topografian, liikennemerkit ja valitun reitin. Lopullinen vastuu turvallisesta ajamisesta säilyy aina kuljettajalla. Drive Pilotin luotettav5 toiminta perustuu autoon sijoitettuihin Lidar-tutkaan, kameroihin ja ultraääniantureihin sekä HD-karttapohjaan, joka tuottaa ajoympäristöstä ja reitistä kolmiulotteisen ja eteenpäin katsovan reaaliaikaisen ”tilannekuvan”.
Mercedes-Benz avaa suurteholatausasemien ketjun Yhdysvalloissa ja pian Euroopassa
Sähköautoilun lataamisen helpottaminen ja nopeuttaminen ovat korkealla Mercedes-Benzin sähköistymisstrategiassa. Seuraava askel tähän suuntaan otetaan Yhdysvalloissa, jonne tähtimerkki aikoo avata yli 400 ”lataushubin” ja 2500 suurteholaturin maanlaajuisen ketjun vuoteen 2027 mennessä. Vastaavia ketjuja avataan jatkossa myös Euroopan ja Kiinan sähköautoasiakkaille.
Yhteen hubiin sijoitetaan 4–12 suurteholaturia – joihinkin jopa 30 kappaletta – joissa lataaminen on mahdollista jopa 350 kW:n teholla. Sähkön riittävyys ja maksimaalinen latausnopeus varmistetaan tehokkaalla kuormanhallintajärjestelmällä. Uudet hubit sijoitetaan muun muassa moottoriteiden varsille ja metropolialueille ja ne ovat avoinna kaikille sähköautoilijoille merkistä ja automallista riippumatta. Mercedes-Benz-asiakkaille on kuitenkin tarjolla erikoisetuja. He voivat esimerkiksi varata etukäteen latausajan itselleen sopivalta asemalta.
Uudistuneet Mercedes-Benz GLE SUV ja GLE Coupé esitelty
Mercedes-Benz suoritti uudistuneiden GLE SUV- ja GLE Coupé- mallien maailmanlaajuisen ensiesittelyn tammikuun viimeisenä päivänä. Merkittävimmät uudistuksen kohdistuvat voimanlähteisiin. ja aktiivisiin turvavarusteisiin. Kaikki voiman lähteet on sähköistetty: polttomoottorivaihtoehtojen tukena ovat joko 48-voltin järjestelmään perustuvat kevythybridit tai neljännen sukupolven lataushybridit. Kaikkien voimanlähteiden tehot ovat kasvaneet ja päästöt pienentyneet. Euroopassa kaikki mallin on varustettu jatkuvalla 4MATIC-nelivetojärjestelmällä. Suomeen ensimmäiset uudistuneet GLE-mallit saapuvat kesän alussa ja hinnat sekä varusteet julkaistaan maaliskuussa.
3G-matkapuhelinverkon alasajo vaikuttaa vuosimallien 2016 – 2018 autojen etähallintapalveluihin
Yleiseurooppalainen 3G-matkapuhelinverkon lakkauttaminen vaikuttaa osaan Mercedes-Benz – autojen etäohjauspalveluista. Syntyvään tilanteeseen Mercedes-Benz ei voi vaikuttaa. Mercedes-Benz on jo nyt todennut, että 2G-verkon nopeus ei riitä täyttämään etähallintajärjestelmien vaatimuksia tiedonsiirrolle.
Teleoperaattorit lakkauttavat kaikkialla USA:ssa ja Euroopassa 3G-verkon viimeistään kuluvan vuoden aikana. Lakkauttaminen on jo tapahtunut esimerkiksi Norjassa ja Sveitsissä. Kaikkialla Euroopassa lakkauttamisen aikataulu on operaattorikohtainen.
Lisätietoja löytyy matkapuhelinoperaattoreiden sivuilta. Muutos koskee Mercedes-Benz – mallistossa pääosin vuosina 2016–2018 ensirekisteröityjä autoja. Käytännössä muutos valitettavasti tarkoittaa auton omistajalle Mercedes me-etäohjauspalvelun merkittävää hidastumista datan siirtyessä GSM-verkkoon tai palvelun poistumista käytöstä.
Mediapankit:
Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/
Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com
Lisätietoja:
Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi