11.11.2025

Mercedes-Benz osoitti tulevaisuuden akkuteknologian toimivuuden ja potentiaalin vaikuttavalla koeajolla Stuttgartista Malmöhön. Optimaalinen reitti laskettiin vakiovarusteisen Electric Intelligence-ohjelman avulla. Ohjelma huomioi reitin maaston, liikenteen, ulkolämpötilan sekä auton ja akuston lämmitys- ja jäähdytystarpeet. Kevyesti muunneltu Mercedes-Benz EQS oli varustettu litiummetallipohjaisella kiinteän olomuodon puolijohdeakulla (solid state battery). Matkaa kaupunkien välillä kertyi 1205 kilometriä, ja testiauto selvitti sen ilman ainuttakaan välilatausta. Perillä Malmössä akussa oli edelleen kapasiteettia 137 kilometrin ajomatkaan. Saavutus loi aiemman, Vision EQXX:llä Stuttgart-Silverstone-reitillä ajetun ennätyksen kolmella kilometrillä.
Akun tarjoama pitkä toimintamatka, energiankäytön tehokkuus ja teknologian kypsyys muodostavat uuden virstanpylvään puolijohdeakkujen kehityksessä. Matka osoitti myös, että kiinteän olomuodon akuilla on huikea potentiaali tulevaisuuden sähköisissä tuotantoajoneuvoissa.
Kuluvan vuoden alussa aloitettu testiohjelma normaaleissa liikenneoloissa on jatkoa kattaville digitaalisille simulaatioille, joita on tehty Stuttgart-Untertürkheimissa sekä Sindelfingenissä. Tavoitteena on arvioida ajoneuvon kokonaissuorituskykyä eri ilmastovyöhykkeillä ja reittiprofiileilla sekä nopeuttaa testeistä saadun informaation kautta sarjatuotannon käynnistämistä. Matka Stuttgartista Malmöhön palvelee testiohjelmaa todellisena pitkän ajomatkan skenaariona. Reitti kulki Saksan ja tanskan läpi moottoriteitä A7 ja A20 Ruotsin Malmöhön. Reitti ajettiin ilman yhtäkään lauttamatkaa.
”Puolijohdeakku on sähköisen liikkuvuuden todellinen käänteentekijä. Osoitamme EQS:n onnistuneella pitkän ajomatkan saavutuksella, että teknologia toimii paitsi laboratorioissa, myös tiellä. Tavoitteemme on tuoda tämä innovaatio sarjatuotantoon vuosikymmenen loppuun mennessä ja tarjota asiakkaillemme uuden tason toimintamatka ja ajomukavuus”, Mercedes-Benzin teknologiajohtaja Markus Schäfer kertoo.
Laaja teknologiayhteistyö takaa entistä suorituskykyisemmät akut sähköautoihin
Puolijohdeakku kehitettiin tiiviissä yhteistyössä Mercedes-AMG High Performance Powertrainsin (HPP) kanssa. HPP on Mercedes-Benzin Formula 1 -teknologiakeskus Brixworthissa Isossa-Britanniassa. EQS:ssä käytetyt litiummetallikennot valmisti yhdysvaltalainen Factorial Energy. Ne perustuvat FEST-teknologiaan (Factorial Electrolyte System Technology). Mercedes-Benzin ja Factorialin yhteistyö käynnistyi vuonna 2021.
Puolijohdeakuissa käytetään kiinteää elektrolyyttiä nestemäisen elektrolyytin sijaan. Tämä parantaa kennojen turvallisuutta ja mahdollistaa uusien anodien kuten litiummetallin käyttämisen. Akun suoritusarvot ja energiatiheys paranevat merkittävästi verrattuna perinteiseen litiumionikennorakenteeseen. Kiinteän olomuodon akkujen gravimetrinen energiatiheys voi nousta jopa 450 Wh:iin/kg. Akun käyttökelpoinen energiasisältö on kasvanut 25 prosenttia, mutta sen paino ja koko ovat verrannollisia EQS:n vakioakun kanssa. Lisää paino- ja energiatehokkuutta saavutetaan passiivisella ilmavirtausjäähdytyksellä.
Tukeakseen kennoteknologialle tyypillisiä kennotilavuuden muutoksia Mercedes-Benzin solid-state-akussa hyödynnetään innovatiivista, patentoitua kelluvaa kennotelinettä. Kun akku latautuu, materiaalit laajenevat, ja vastaavasti supistuvat purkautuessaan. Kiinteän olomuodon akun kennojen tilavuuden muutos tarkoittaa juuri akun sisällä olevien materiaalien laajenemista ja supistumista akkua ladattaessa ja varausta purettaessa. Kennojen tukemiseksi näiden prosessien aikana puolijohdeakku on varustettu pneumaattisilla käyttölaitteilla. Ne seuraavat kennotilavuuden muutoksia, jotka vaikuttavat akun suorituskykyyn ja käyttöikään.