Daimler Truck aloittaa vetykuorma-autojen asiakastestit

14.11.2025

Lehdistötiedote 14.11. 2025
Mercedes-Benz GenH2 -vetykuorma-auton tuotekehitys on edennyt alustavista käyttötesteistä toisen vaiheen asiakastesteihin. Daimler Truck on käynnistänyt ne viiden kuljetusyhtiön kanssa. Mukana ovat Hornbach, Reber Logistik, Teva (mukaan lukien Ratiopharm), Rhenus sekä DHL, jotka käyttävät vetykuorma-autoa normaaleilla logistiikkareiteillään Saksassa. Testeissä tähdätään vetykuorma-auton tuotekehityksen viimeistelyyn asiakastarpeiden mukaisesti, mallin sarjatuotannon aloittamiseen sekä uuden polttoainevaihtoehdon vaatimien myynti- ja huoltopalvelujen parantamiseen.
Viidellä vetykuorma-autolla ajetaan vuoden mittainen testijakso erilaisilla reiteillä, toimintaympäristöissä ja käyttötarkoituksissa – tarkasti lämpösäädellyistä lääkekuljetuksista normaaleihin tavarakuljetuksiin rajat ylittävässä pitkämatkaisessa rahtiliikenteessä. Esimerkiksi DHL yhdistää vetytoimisen vetoauton sähköistettyyn ja jäähdytettyyn perävaunuun ja käyttää yhdistelmää elintarvikekuljetuksissa Saksassa. Teva puolestaan tekee autolla lääke- ja hoitotarviketoimituksia sairaaloille, apteekeille ja jälleenmyyjille. Operaattoreille vetykuorma-auto tarjoaa myös uuden keinon oman kaluston ja logistiikan aiheuttaminen CO2-päästöjen vähentämisessä.
Hyöty yrityksille: nestemäinen vety pidentää toimintamatkaa
Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auton kokonaispaino on 40 tonnia, ja auto voi ottaa noin 25 tonnin hyötykuorman. Polttokennokäyttöinen vetykuorma-auto vastaa teknisiltä ominaisuuksiltaan nykyaikaisia kaukoliikenteessä käytettyjä dieselkuorma-autoja. Polttokennot tuottavat jatkuvan, jopa 300 kW:n tehon. Järjestelmää tukee ns. puskuriakku, joka tarjoaa lisätehoa huippukuormitusten aikana ja ottaa talteen jarrutusenergiaa.
Asiakasautojen energialähde on nestemäinen vety, jolla on merkittäviä etuja verrattuna vetykaasuun: suurempi energiatiheys, pidempi toimintamatka tankillisella ja auton käytön parantunut hyötysuhde. Autot tankataan nestemäisen vedyn (sLH2) jakelupisteissä Wörth am Rheinissa ja Duisburgissa. Aikaisemmissa käyttötesteissä viidella vetykuorma-autolla ajettiin yhteensä 225000 kilometriä, ja keskimääräinen vedynkulutus oli 5,6–8 kiloa/100 km. Testeissä ajoneuvojen kokonaispainot vaihtelivat 16–34 tonnin välillä.
Seuraava askel: sarjatuotanto 2030-luvun alussa
Yhtä aikaa asiakastestien kanssa Daimler Truck on aloittanut jo seuraavan sukupolven polttokennokuorma-autojen kehittämisen. Mercedes-Benzin tehtaalla Wörthissä valmistetaan yhteensä 100 vetoautoa, jotka otetaan asiakaskäyttöön vuoden 2026 loppupuolelta alkaen.
Daimler Truck vähentää kuljetusten CO2-päästöjä kahdella eri strategialla ja valmistaa sekä akku- että vetykäyttöisiä ajoneuvoja. Vedyn vaatiman tankkausinfrastruktuurin rakentaminen kuitenkin etenee huomattavasti odotettua hitaammin. Sen seurauksena asiakkaat eivät vielä seuraavien vuosien aikana pysty ottamaan käyttöön suuria määriä vetykuorma-autoja. Siksi polttokennojen laajamittaisen teollisen valmistamisen ja käytön sekä vetykuorma-autojen sarjatuotannon odotetaan toteutuvan Euroopassa 2030-luvun alkupuolella.
Lisätiedot:
Veho Hyötyajoneuvot, viestintäpäällikkö Pasi Jaatinen, +358 40 088 7117, pasi.jaatinen@veho.fi
Uutishuoneet:
Mercedes-Benz Media
Mercedes-Benz - ePressi
www.daimlertruck.com